Model: Eduard 4425 1:144
Letoun MiG-21 není třeba dlouho představovat, podrobnosti lze najít téměř na každém místě, které se zabývá letectvím a leteckou technikou. Není divu, při produkci přes 10000 kusů všech verzí jde o nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun. Verze MF je již třetí generací tohoto stíhacího letounu.
Model
Po velkém úspěchu vstupenkového modelu MF ve zbarvení letounu číslo 7611 letectva ČSLA a také verze R, přestavěné z dalšího vstupenkového modelu, se mi do ruky dostaly dvě vstupenkové stavebnice verze Bis a s nimi i bláznivý nápad na Quad Combo ve spojení s Dual Combo stavebnicí Eduard 4425.
Model MiG-21bis má jiný rámeček se svislou ocasní plochou a na ni navazujícím hřbetem, což jsem ale nepovažoval za nedostatek, který by broušením nebylo možno odstranit. Tak jsem tedy přikoupil Dual Combo stavebnici 4425, obsahující také stroje ve zbarvení československého, českého a slovenského letectva. Přidal jsem číslice 4175, kterými jsem pohrdnul při stavbě letounu 7611 a několik výsostných znaků ze zbytků různých obtiskových archů.
Stavba
Když bylo vše pohromadě, pustil jsem se do stavby celkem čtyř modelů současně. To přineslo některé výhody, např. interiéry jsem natíral v podstatě najednou, ale také nevýhody u dílů, které jsem nejdříve barvil a pak teprve lepil, jako např. kryty podvozku, kde bylo třeba mít vždy správný počet krytů správnou barvou.
Zbarvení a označení
MiG-21MF 8208, Letectvo ČSLA, 6. sbolp Přerov, během cvičení na záložním letišti Příbram – Dlouhá Lhota, 1986: letoun je zespoda světle modrý, shora opatřen kombinací zelené a pískové barvy po opravě v NDR, tedy poměr ploch zelené a pískové je opačný než u strojů dodávaných z výroby a kamufláž se blíží nátěru používanému v letectvu NDR. Spodní plochy jsou natřené barvou namíchanou z Humbrolek 34 (bílá), 48 (světle modrá) a 147 (šedá), horní plochy mají základ zelený Humbrol 30 s pískovými plochami ze směsi barev Humbrol 63 (písková) a 133 (hnědá). Zvláštností je bílý pruh, označující jednu z bojujících stran v rámci cvičení, vytvořený pomocí bílého obtisku, a tlama na přídi, nastříkaná před přeletem na domovské letiště Přerov, která na modelu pochází z obtisků stavebnice Dual Combo, stejně jako výsostné znaky a číselné označení.
MiG-21MF 7713, Vzdušné sily Slovenskej republiky, 4. letka, základna Sliač, 1999: letoun nese neobvyklé zbarvení šedou, bílou a černou barvou, které vznikly smícháním černé a bílé v různém poměru. Na modelu jsem je ztvárnil bílou Humbrol 34, černou Humbrol 33 a šedou Humbrol 127. Výsostné znaky a číslo jsou ze stavebnice Dual Combo.
MiG-21MF 9805, Letectvo Armády ČR, 211.tl, 21.zTL Čáslav, 2003: jeden z pěti jednomístných letounů, přestříkaných tzv. NATO kamufláží včetně výsostných znaků se sníženou viditelností. Model je zdola šedý Humbrol 147, shora je světlejší šedá namíchaná z odstínů Humbrol 147 a 127, tmavší je Humbrol 164. Obtisky jsou ze stavebnice Dual Combo.
MiG-21MFN 4175, Letectvo Armády ČR, 211.tl, 21.zTL Čáslav, 2005: letoun je celý světle šedý Humbrol 147, za pozornost stojí dodatečné antény na hřbetě trupu, související s modernizovaným vybavením verze MFN. Obtisky pocházejí z depozitáře – číslo je z dříve postaveného vstupenkového modelu, znaky jsou zbytky z jiných stavebnic.
Závěr
Celkem šest jednadvacítek československého, českého a slovenského letectva, a žádné dvě ve stejném typu zbarvení. A přitom zbývá ještě třeba Černá Máry… Možná nakonec ještě jednu stavebnici pořídím.
Fotogalerie