Republic P-47D-20 Thunderbolt „Razorback“ (1:72)

Doba čtení: 2 min.

P-47D-20REmodel: Academy 2175

lept: Eduard SS211

Tuto největší, nejtěžší a nejdražší stíhačku poháněnou jedním pístovým motorem jistě není třeba dlouze představovat. Thunderbolty tvořily páteř stíhacího a stíhacího-bombardovacího letectva spojenců na všech bojištích druhé světové války. Vyzbrojené osmi půlpalcovými kulomety a schopné nést až 1134 kg pum a neřízených raket, představovaly sílu, kterou bylo nutno brát vážně.

Model

Firma Academy vydala před několika roky pod číslem 2175 stavebnici Thunderboltu v provedení „razorback“ s vysokým hřbetem trupu. Stavebnice obsahuje 30 dílů ze světle šedého plastu plus tři čiré, rámečky jsou navrženy tak, že pouhou záměnou jednoho z nich výrobce získal i „bubbletop“ variantu se sníženým hřbetem trupu. Na první pohled zaujme provedení podvozkových šachet i motoru, který se skládá ze dvou hvězdic. I drobné detaily vypadají ostře a použitelně, bez otřepů a jiných vad na kráse. Pouze na spodní straně křídla jsem v místě vztlakových klapek zaznamenal propadliny.

Stavba

Rozhodl jsem se zdvojnásobit hodnotu stavebnice pořízením leptu od Eduardu, po pravdě hlavně kvůli palubní desce a upínacím pásům. Využitelnost této sady je téměř absolutní, dokonce jsem některé díly vynechával, protože pro mě byly téměř neviditelné. Takže – kokpit je pořešený, a co ostatní díly? Trochu práce je na motoru, který zcela postrádá okrouhlé potrubí kolem skříně a také kryty karburátoru by mohly být větší. Rovněž přepážka chladiče pod motorem neodpovídá skutečnosti. Je příliš přiklopená k motorovému krytu, proto jsem svislé přepážky nastavil a tím dosáhl realističtějšího vzhledu. Největší úkol ale čeká na podvozku. Podvozkové nohy jsou příliš dlouhé a proto model sedí nepřirozeně, s vysoko zvednutým motorem. Myslel jsem si, že to spraví zkrácení podvozků o nějaké dva milimetry, ale chtělo to spíš čtyři. Vzhledem k tomu, že mě neuspokojily nabízené obtiskové verze, našel jsem letoun ve zbarvení 5th Emergency Rescue Squadron se speciálním podvěsem, tvořeným dvojicí záchranných člunů. Kazety na čluny jsem vyrobil z plastových profilů Evergreen, sbalené čluny vymodeloval z Miliputu. Přídavná nádrž je upravená ze stavebnice – mezi původní poloviny jsem vlepil kousky plastu a vybrousil do žádaného oválného průřezu. A to je asi tak vše – zbytek je prostá stavba z krabičky.

Zbarvení a označení

Jak již jsem předeslal, rozhodl jsem se postavit olétaný letoun používaný u 5th ERS k pátrání po sestřelených posádkách a shazování záchranných člunů. Letoun nese standardní zbarvení olive drab a medium grey, na horní plochy jsem použil Humbrol 155, na spodní Humbrol 127. Různé součásti jsem pak opravil zelenou Humbrol 30 a poté celý model přelakoval lesklým lakem. Následovaly invazní pruhy, vystřižené z barevných obtiskových papírů a poté znaky a označení. Mnou vybraný stroj má na spodních plochách znaky největšího provedení, které ale ve stavebnici bohužel nejsou, ačkoliv byly pro Thunderbolt typické, takže při řešení co s tím jsem pořídil stavebnici Thunderboltu „bubbletop“ rovněž od Academy, kde požadovaná velikost byla k dispozici. Kódová písmena jsou ze starodávného archu Propagteamu, sériové číslo je z archu TallyHo!, písmena WW (war weary) jsem kreslil žlutou barvou. Pak přišla další vrstva lesklého laku a po jeho zaschnutí patina olejovými barvami, rozmývanými ředidlem. Na konec jsem dal dvě vrstvy matného laku, dolepil podvěsy, podvozková kola, vrtuli a odsuvnou část překrytu kabiny a bylo hotovo.

Závěr

Velice hezký model za velice hezký peníz.

Fotogalerie