Grumman F11F Tiger
Vývoj letounu F11F byl zahájen v roce 1952. Plánována byla podstatná modernizace tehdejších standardních letounů US Navy F9F-6/7 Cougar. Šlo zejména o návrh tvaru draku s ohledem na pravidlo ploch, instalaci výkonnějšího motoru a lepšího přístrojového vybavení.
Modernizace ale nakonec byla tak rozsáhlá, že v podstatě vznikl nový letoun, u US Navy označený F11F. Celkem vzniklo 105 kusů letounů F11F ve variantách F11F-1 a F11F-1F. V roce 1962 bylo označení změněno na F-11A.
Letouny byly ve výzbroji jednotek sloužících na letadlových lodích US Navy, používala je i oficiální akrobatická skupina US Navy "Blue Angels". Poslední dva stroje tohoto typu dosloužily v roce 1975 ve zkušebním středisku US Navy NATC Patuxent River ve státě Maryland.

Stavba modelu

K výrobě modelu budete potřebovat:
  • balsová prkénka tl. 2 mm a 4 mm
  • kousek smrkové lišty 4x4 mm
  • olověné broky nebo jinou zátěž k vyvážení
  • lepidlo na dřevo, vhodný je Herkules
  • tužku, pravítko, nůž, smirkový papír
  • syntetické barvy, nejlépe ve spreji: světle šedou a bílou
  • lihové fixy: černý, červený, modrý a žlutý
  • Vytiskněte si plánek modelu: plánek je nakreslen tak, že když jej vytisknete na stránku velikosti A4, získáte přímo stavební výkres. Pak vystříhněte jednotlivé části a obkreslete je na balsové prkénko. Budete potřebovat: 1x trup (tl. 4 mm), 2x příď trupu (tl. 2 mm), 2x křídlo (tl. 2 mm), 2x vodorovné ocasní plochy (tl. 2 mm), 1x svislá ocasní plocha (tl. 2 mm). Při obkreslování dejte pozor na správnou orientaci vláken dřeva podle značek ---O--- na jednotlivých částech.

    Vyřízněte jednotlivé části, v trupu prořízněte otvory pro vložení křídla a vodorovné ocasní plochy podle naznačených čar. Začistěte hrany všech dílů smirkovým papírem, náběžné a odtokové hrany křídla, VOP a SOP zaoblete. V přídi trupu vyřízněte část vyznačenou šrafováním, sem bude umístěno závaží. Pokud budete stavět vystřelovací model, vyřízněte v trupu otvor pro lištu jak je naznačeno čerchovanou čarou pod kabinou tak, aby se lišta do výřezu vešla.
    Sestavení modelu začněte přilepením boků přídě trupu. Tím vznikne kapsička, do které později umístíte závaží. Pokračujte přilepením svislé ocasní plochy (SOP). Pečlivě kontrolujte, aby SOP nebyla vychýlená ani při pohledu zepředu, ani při pohledu shora. Doporučuji zpevnit spoj trupu a SOP přelepením proužkem tenkého papíru z obou stran.
    Po důkladném zaschnutí můžete pokračovat vlepením křídel a vodorovné ocasní plochy (VOP). Opět pečlivě kontrolujte, zda je model symetrický při pohledu zepředu i při pohledu shora. Je vhodné spoj křídla a trupu a VOP a trupu vyztužit přelepením tenkým papírem.
    Pokud jste se rozhodli pro vystřelovací model, vlepte kousek smrkové lišty do výřezu pod kabinou tak, aby z trupu vystupovaly necelé 2 cm lišty. Trup v místě vlepené lišty vyztužte přelepením kouskem silnějšího papíru (čtvrtka). Nyní model nechte důkladně proschnout.

    Po proschnutí můžete pro větší věrohodnost model vybarvit podle jeho velké předlohy. Letouny byly standardně opatřeny nátěrem bílou barvou na spodních plochách a světle šedou na horních plochách. Výjimkou byly letouny skupiny Blue Angels, které byly po celém povrchu nastříkány tmavou modrou barvou a opatřeny zlatými nápisy "Blue Angels". Jako inspirace může posloužit i fotografie u tohoto článku. Nakonec lihovou fixou nakreslete na letoun kabinu, panely na trupu i křídlech, výsostné znaky a označení.

    Po zaschnutí barev bude třeba model vyvážit a zalétat.

    A teď již můžete létat! Pokud jste postavili model jako házedlo, vypouštějte jej jako klasickou vlaštovku, jen trochu větší silou. Pokud máte model vystřelovací, zahákněte gumu praku za kolík a vystřelte. Pokud je dobře postaven, měl by poměrně velkou rychlostí vystoupat do výšky a pak přejít do klouzavého letu. Při dobrém seřízení dokáže klouzat i 100 metrů. Při vystřelování modelu pozor na okolo stojící: model po vystřelení letí dost velkou rychlostí na to, aby dokázal způsobit bolestivé zranění.



    (c) 2004 Luděk Zárybnický
    11.02.2004