Zakázky

O funkci

Modul Zakázky je určen pro sledování zakázek, tj. logicky spojených úkonů, u nichž je pravděpodobná společná fakturace.
Program umí sledovat zakázky z hlediska věcného na třech úrovních:
  • zakázka: nejmenší entita, obsahuje položky
  • projekt: nadřízená entita zakázky, obsahuje seznam zakázek, resp. každá zakázka může být zařazena do projektu. Projekt může obsahovat pouze zakázky ze stejného střediska.
  • kampaň: nadřízená entita zakázky, obsahuje seznam zakázek, resp. každá zakázka může být zařazena do kampaně. Kampaň může obsahovat zakázky ze všech středisek.
  • Uvedené zařazování je zavedeno pro zjednodušení obsluhy a zejména fakturace - lze fakturovat nejen zakázky, ale i projekty a kampaně najednou.
    Panel ZAKÁZKY

    Panel lze otevřít pomocí volby Panel->Zakázky, nebo klepnutím na knoflík Zakázky v panelu nástrojů. Podle uživatelského nastavení se panel zobrazuje jako seznam, nebo jako kalendář.
    Seznam zakázek

    Panel ZAKÁZKY ve formě seznamu obsahuje seznam zakázek a podrobnější údaje o aktuálně zvolené zakázce. Také obsahuje knoflíky pro práci se zakázkami.
    Zakázky lze třídit na:
  • Živé: všechny zakázky neoznačené jako ukončené.
  • Všechny: všechny zakázky.
  • [středisko]: zakázky vytvořené v aktivním středisku.

  • V panelu jsou dostupné také další funkce:
  • Přidat: přidání nové zakázky.
  • Upravit: úprava zakázky.
  • Odstranit: odstranění zakázky.
  • Ukončit/Oživit: možnost ukončit živou, případně oživit ukončenou, zakázku. Kromě toho, že jde o informaci pro zatřídění, ukončené zakázky nelze upravovat.
  • Tisk: tisk zakázkového listu zvolené zakázky.

  • V seznamu zakázek lze vyhledávat (po klepnutí na knoflík vyhledávání), k dispozici je i pokročilé vyhledávání.
    Nová zakázka

    Vytvoření zakázky lze zahájit několika způsoby:
  • z nabídky Doklady->Nový, na záložce Zakázky vyberte příslušný typ dokladu, který chcete vytvořit
  • v panelu nástrojů klepněte na Nový dokument, na záložce Zakázky vyberte příslušný typ dokladu, který chcete vytvořit
  • v panelu nástrojů klepněte na Zakázky, otevře se panel zakázek, zde klepněte na Přidat.

  • Bez ohledu na to, který způsob zvolíte, otevře se vždy stejná obrazovka, ve které je možno začít s přípravou zakázky. Tato obrazovka obsahuje několik listů:
  • Základní údaje: popis zakázky, zařazení k projektu a kampani, datum pro připomenutí (lze zadat do kalendáře), údaje o zákazníkovi a poznámky.
  • Kalkulace: položky zakázky. Lze sledovat jak nákladovou, tak výnosovou stranu včetně jiné měny pro náklady (subdodávky) a jiné měny pro výnosy (fakturace). Položky mohou být zařazeny do skupin pro pozdější snadnější analýzu. Ceny nákupní a prodejní lze zadávat přímo (program pak vypočte marži v %), nebo lze zadat nákladovou cenu a marži v % a program vypočte cenu prodejní.
  • Objednávky: list zatím není aktivní.
  • Faktury: vazba přijatých (dodavatelských) a vydaných (zákaznických) faktur na jednotlivé položky zakázky.

  • Úprava zakázky

    Úpravu zakázky lze zahájit několika způsoby:
  • z nabídky Doklady->Otevřít, na záložce Zakázky vyberte příslušný doklad, který chcete upravit
  • v panelu nástrojů klepněte na Otevřít dokument, na záložce Zakázky vyberte příslušný doklad, který chcete upravit
  • v panelu nástrojů klepněte na Zakázky, otevře se panel zakázek, zde klepněte na Upravit.


  • Fakturace

    Zakázky lze fakturovat běžnými doklady běžným postupem, při zadávání položek faktury (list Obsah) klepněte na Vybrat, zvolte list Zakázky a nyní můžete:
    Fakturovat zakázku
  • celý označený dokument: všechny položky zakázky budou přeneseny do obsahu faktury s příslušnými texty
  • celý označený dokument a rozepsat podle DPH: položky zakázky budou sečteny pro stejnou sazbu DPH přeneseny do obsahu faktury bez textů, texty lze upravit po přenosu.
  • jen označenou položku: do obsahu faktury bude přenesena pouze označená položka.

  • Fakturovat projekt
  • celý označený dokument: všechny položky projektu budou přeneseny do obsahu faktury s příslušnými texty
  • celý označený dokument a rozepsat podle DPH: položky projektu budou sečteny pro stejnou sazbu DPH přeneseny do obsahu faktury bez textů, texty lze upravit po přenosu.

  • Fakturovat kampaň
  • celý označený dokument: všechny položky kampaně budou přeneseny do obsahu faktury s příslušnými texty
  • celý označený dokument a rozepsat podle DPH: položky kampaně budou sečteny pro stejnou sazbu DPH přeneseny do obsahu faktury bez textů, texty lze upravit po přenosu.

  • Důležité poznámky:
    1) k výběru se nabízejí pouze zakázky pro klienta uvedeného jako Odběratel v hlavičce faktury.
    2) kampaně a projekty nelze fakturovat pouze vybrané položky, projekt nebo kampaň se vždy musí fakturovat celý.
    Kalendář zakázek

    Panel ZAKÁZKY ve formě kalendáře zobrazuje v řádcích 32 dnů kalendáře od aktuálního data. Kromě toho jsou zakázky seskupeny do 10 sloupců podle použité šablony, 11. sloupec je vyhrazen pro zakázky bez přiřazené šablony. Název šablony je vždy uveden v záhlaví sloupce, v buňkách kalendáře se zobrazuje popis zakázky (pokud je pro daný den a šablonu jedna zakázka), nebo počet zakázek.
    Aby bylo možno vytvořit zakázku, musí být nastavena šablona zakázky (viz Nastavení). V příslušném sloupci se potom automaticky aktivují jednotlivé buňky a klepnutím za příslušnou z nich lze vytvořit novou zakázku. Pokud jde o první zakázku, automaticky se otevře zadávací obrazovka (viz výše), pokud již pro zvolený den a šablonu existují zakázky, zobrazí se jejich seznam s možností úpravy popř. zadání nové zakázky.
    Při vytváření zakázky se do obsahu zakázky automaticky přenášejí položky z příslušné šablony. Pokud jsou položky v šabloně rozčleněny do více skupin, nabídne se při vytváření zakázky výběr ze seznamu skupin a přenesou se položky pouze vybrané skupiny.
    Úvod