http://www.ftvs.cuni.cz/vyuka/netiketa/netiquet.htm
ÚVOD
Pro každého uživatele počítačové sítě je nezbytné, aby si uvědomil svoji odpovědnost v přístupu k rozsáhlým službám, místům, systémům i lidem. Uživatel je zodpovědný za veškeré své skutky, které
učiní při využívání síťových služeb.
Internet, Net nebo též Síť není jedna počítačová síť; jsou to tisíce samostatných sítí, které se rozhodly spolupracovat při přenosu dat. Data přenášená prostřednictvím Internetu mohou běžně
procházet několika různými počítačovými sítěmi, než dojdou na místo svého určení. Proto si uživatelé, kteří se podílejí na využívání tohoto mezinárodního sousítí, musí být i vědomi zatížení dalších
participujících sítí.
Jako uživatel jedné počítačové sítě můžeš mít povolen přístup i do dalších sítí (a/nebo mít počítačové systémy připojené do těchto sítí). Každá počítačová síť nebo systém má vlastní nastavení, metody
a procedury. Činnosti, které jsou běžně povoleny v jedné síti/systému mohou být kontrolovány nebo případně i zakázány v síti jiné. Za dodržování pravidel a zvyklostí v těchto dalších sítích/systémech
je vždy odpovědný uživatel. Pamatuj si: skutečnost, že uživatel *může* provádět určité činnosti ještě neznamená, že by je také provádět *měl*.
Používání počítačové sítě je výsada, ne právo, a může být dočasně zrušena kdykoliv z důvodu nevhodného chování v síti. Toto chování může zahrnovat např. umístění nezákonných informací v systému,
používání hanlivých nebo jinak nežádoucích výrazů ve veřejných nebo soukromých zprávách, rozesílání zpráv, které by pravděpodobně mohly vést ke škodám v příjemcově práci nebo ke škodám v systémech,
zasílání řetězových dopisů nebo posílání zpráv skupinám či jednotlivcům a další způsoby používání sítě, které mohou způsobit zahlcení sítí nebo mají jiné negativní důsledky pro práci druhých.
Opakované zneužívání počítačové sítě může skončit i trestním řízením před soudem.
ELEKTRONICKÁ POŠTA A SOUBORY - ODPOVĚDNOST UŽIVATELE
Každý uživatel je zodpovědný za obsah a údržbu své schránky na elektronickou poštu, a proto je velice žádoucí abys:
kontroloval(a) svoji elektronickou poštu každý den a nepřekračoval(a) přidělený diskový prostor na síti,
smazal(a) nepotřebné dopisy, jakmile si důležité zprávy uložíš na disk,
ve své schránce udržoval(a) minimum dopisů,
informace obsažené v dopisech přesunul(a) do souborů a uložil(a) je na disk pro případné odkazy i v budoucnu,
nikdy nepředpokládej, že tvoji elektronickou poštu můžeš číst pouze ty, k tvé poště mohou mít přístup, a tudíž ji i číst, i další lidé. Nikdy neposílej ani neuchovávej nic, co nechceš aby bylo
veřejně známo.
Povinnosti uživatele týkající se vyhrazeného diskového prostoru na serveru:
Uchovávej pouze nejnutnější soubory. Soubory mohou být přesunuty na disk osobního počítače či na diskety.
Běžně a často kontroluj svůj počítačový systém antivirovým programem, zvláště pokud jsi získal(a) nebo přenesl(a) soubory z jiných systémů, abys zabránil(a) šíření virů.
Tvé soubory mohou být (a tedy i jsou) přístupné osobám se systémovými (správcovskými) právy. Neuchovávej si tedy na svém vyhrazeném diskovém prostoru nic ryze soukromého.
TELNET
Spousta míst poskytujících služby Telnetu má dokumentaci v online přístupných souborech (nebo dostupných přes ftp). Přenes a prohlédni si návody lokálně, je to mnohem lepší než se snažit vyzkoušet si
je přímo v tomto systému.
Pokud vyhledáváš nějaké informace, buď k ostatním uživatelům zdvořilý, neboť instituce, jejíž služby využíváš, by mohla zakázat přístup prostřednictvím Telnetu; v systému se zdržuj pouze nezbytně
nutnou dobu, kterou potřebuješ k získání svých informací, poté systém opusť.
Data či informace z obrazovky mohou být přenesena na disk tvého osobního počítače nebo na diskety.
ANONYMNÍ FTP4
Na výzvu týkající se zadání hesla - PASSWORD: by uživatel měl reagovat zadáním své emailové adresy. Pokud není toto heslo systémem akceptováno, zadává se obvykle slovo GUEST.
Pokud je to možné, omez přenosy dat, obzvláště přenosy rozsáhlé (věrší než 1 MB), až na dobu po běžných pracovních hodinách v místě kam se hlásíš jako vzdálený ftp uživatel; preferuj pozdní večerní
hodiny.
Dodržuj časová omezení, která požaduje archívní místo. Uvažuj ovšem v časových relacích místa, které míníš navštívit, nikoliv ve tvém místním čase.
Překopíruj si přenesené soubory na disk osobního počítače nebo na diskový prostor, který ti zbývá na síti.
Pokud je to možné posílej dotazy na Archív elektronickou poštou.
Jestliže si uživatel přenáší nějaké programy, zodpovídá za dodržování autorských práv nebo licenčních ujednání. Je-li ti program užitečný, zaplať jeho autorovi registrační poplatky. Máš-li nějakou
pochybnost, nekopíruj si jej, na ftp archívech máš spoustu příležitostí najít si software neporušující autorská práva. Podpora pro přenesené programy může být požadována pouze u originálních
aplikací. Ze svých systémů odstraň nepoužívané
programy.
ELEKTRONICKÉ KOMUNIKACE
(Email, LISTSERV, Mailing lists, Usenet)
Piš krátké odstavce i zprávy a především - piš k věci.
Soustřeď se na jedno téma a vždy uveď odpovídající téma i v záhlaví zprávy, pouze tak se mohou ostatní uživatelé rychle orientovat v došlých zprávách.
Nepoužívej akademické sítě ke komerčním či soukromým účelům.
Za každou elektronickou zprávou uváděj svoji signaturu. Signatura by měla obsahovat tvé jméno, postavení (funkci), firmu a internetovou a/nebo BITNETovou adresu. Neměla by být delší než 4 řádky. V
signatuře může být uvedena i tvá běžná (tj. neelektronická) adresa a telefonní číslo.
Velká písmena používej pouze ke zvýraznění důležitých bodů nebo pro odlišení nadpisů nebo záhlaví. *Hvězdičky* kolem slova mohou být také použity ke zvýraznění důležitých bodů. Slova napsaná velkými
písmeny, pokud se nejedná o nadpisy, jsou všeobecně chápána jako KŘIK5!
Omez délku řádků a vyhni se řídícím znakům.
Respektuj příslušné hierarchické uspořádání v síti. Např. neposílej stížnosti prostřednictvím elektronické pošty rovnou na nejvyšší místa jen proto, že je tam poslat můžeš.
V tom, co tvrdíš o druhých, buď profesionální a opatrný. Elektronické dopisy se velice snadno forwardují6.
Uváděj všechny citace, odkazy a prameny a respektuj copyright7 i licenční ujednání.
Forwardování osobních dopisů do diskusních skupin bez původního souhlasu autora je nesmírně nevychované, ba přímo hrubé chování.
Pokud používáš sarkasmy či humor, buď nesmírně opatrný(á). Bez možnosti hovořit z očí do očí může být tvé vtipkování chápáno jako kritika.
Akronymy8 a emotikony9 mohou být používány, pokud je to možné, pro zestručnění, nicméně zprávy, které jsou akronymy přesyceny, mohou působit zmatek a čtenáři být nepříjemné. Příklady akronymů:
IMHO = in my humble/honest opinion - dle mého skromného mínění
FYI = for your information - na vědomí, pro vaši informaci
BTW = by the way - mimochodem
Flame = antagonistic criticism - oheň, ohnivá válka10, nepřátelská kritika
:-) = happy face for humor - šťastný obličej, úsměv
LISTSERVy/MAILING LISTy/DISKUSNÍ SKUPINY
Některé diskusní skupiny mají poměrně málo příspěvků, jiné mohou tvoji schránku na elektronickou poštu zahltit několika stovkami zpráv denně. Řada zpráv, přicházejících z různých adresně či neadresně
šířených diskusních skupin potřebuje rozsáhlý systém procesů, který umožní spojit dohromady cenné zdroje. Počet přihlášených diskusních skupin udržuj na nezbytném minimu, zapiš si jen ta témata,
které mají pro tebe důležitý význam, nepřekračuj kvótu přiděleného místa na síťovém disku.
Po přihlášení do diskusní skupiny zde sleduj nejprve pár dní příspěvky, abys věděl jaké dotazy jsou zde běžně pokládány a jaké témata jsou považována za nevhodná. Příspěvky neodpovídající tematickému
zaměření diskusní skupiny jsou běžně potlačovány. Jakmile se v diskusní skupině budeš cítit dobře, můžeš začít komunikovat.
Porozhlédni se, zda-li jsou v diskusní skupině, které tě zajímá, nějaké FAQ (Frequently Asked Questions - často kladené dotazy) dokumenty. Staří členové jsou dosti mrzutí, vidí-li tytéž dotazy
každých pár týdnů, či na počátku každého semestru.
Věnuj pozornost všem příkazům, které posílá správce diskusní skupiny; tento správce - moderátor skupiny, stanovuje místní netiketní standardy pro svou skupinu.
Pamatuj, že některé diskusní skupiny mají členy z mnoha zemí. Nepředpokládej proto, že porozumí odkazům na TV, filmy, pop nebo na běžné události v tvé zemi. Pokud již nutně musíš používat těchto
odkazů, vysvětli je, prosím.
Nezapojuj se do diskusní skupiny jenom proto, abys posílal(a) pobuřující příspěvky - to dokáže rozčílit mnoho systémových správců, a ty můžeš přijít o přístup k počítačové síti (mailové
bombardování).
Snaž se, aby tvé dotazy a komentáře odpovídaly zaměření diskusní skupiny.
Pošle-li někdo komentář nebo dotaz, který vůbec neodpovídá zaměření diskusní skupiny, NEODPOVÍDEJ mu do diskusní skupiny a zdrž se jakékoliv veřejné debaty, která je mimo tématické zaměření skupiny.
Jestliže někdo zašle nějakou poznámku, která ani vzdáleně nesouvisí s danou diskusní skupinou a někdo další jej potom kritizuje za zaslání takovéhoto příspěvku, NEKOMENTUJ TO zbytečnými poznámkami
typu: Dobře, já to vím a spousta lidí pravděpodobně ví také, že to sem nepatří, ale ty šašku, to máš vysvětlit a ne říkat nám, že máme lpět na tématu.
Budeš-li pryč déle než týden, odhlaš se nebo pozastav příjem dopisů z diskusních skupin a z LISTSERVových služeb.
Chceš-li odpovědět někomu na dotaz, pošli přímo jemu/jí mu elektronický dopis. V nějaké rozsáhlé diskusní skupině může dvacet lidí, odpovídajících na jeden jediný dotaz, velice rychle přeplnit tvoji
schránku (a to samé se může stát i komukoliv jinému v této diskusní skupině).
Cituješ-li někoho jiného, odstraň z příspěvku vše, co není přímo nezbytně nutné pro tvoji odpověď. Neposílej automaticky celý článek na který reaguješ do diskusní skupiny, pokud to není potřeba.
Najdi si čas k tomu, abys zeditoval citaci na nezbytné minimum, které je potřeba pro zachování kontextu tvé odpovědi. Nikdo nemiluje čtení dlouhých citací v příspěvku, třikrát i čtyřikrát v jedné
diskusní skupině, zvláště pokud pak následuje jeden řádek odpovědi typu: Ano, já si to myslím také.
Pokud forwarduješ do diskusní skupiny dlouhou zprávu, buď ohleduplný(á). Je však mnohem lepší uvést odkaz na pramen dokumentu a poskytnout návod, jak získat kopii tohoto dokumentu. Pokud již musíš
posílat dlouhý příspěvek, varuj čtenáře hláškou na počátku dopisu. Například: WARNING: LONG MESSAGE - VAROVÁNÍ: DLOUHÝ PŘÍSPĚVEK.
Posíláš-li tentýž příspěvek do více diskusních skupin, připoj na počátek svého elektronického článku i názvy těchto skupin, společně s omluvou za možnou duplicitu této zprávy v dalších diskusních
skupinách.
Odolej pokušení zapojit se do ohnivých válek - tzv. flame v diskusní skupině. Pamatuj, že tyto debaty jsou veřejné a jsou zamýšleny pro konstruktivní, nikoliv pro destruktivní, výměnu názorů.
Chovej se v diskusní skupině ke druhým tak, jak chceš aby se oni chovali k tobě.
Posíláš-li nějaký dotaz do diskusní skupiny, požádej, aby odpovědi byly zaslány přímo tobě, ne do diskusní skupiny. Souhrnný výsledek nebo odpověď na tvůj dotaz pošli do diskusní skupiny.
Když odpovídáš na příspěvek zaslaný do diskusní skupiny, zkontroluj si adresu, aby ses ujistil(a), že odpověď dojde na zamýšlené místo určení (osobě nebo skupině). Je velmi trapné, pokud odpověď
zašleš nesprávně a osobní zprávu určenou očím jedné jediné osoby dostane celá diskusní skupina.
Přihlašuješ-li se do skupiny, je velice důležité uschovat si, pro strýčka Příhodu, dopis potvrzující tvoji abonaci. Až budeš odjíždět na prázdniny, zjistíš z tohoto dopisu na jakou adresu je nutné
poslat žádost o pozastavení zasílání příspěvků elektronickou poštou.
Používej své vlastní e-mailové konto, neabonuj se prostřednictvím skupinového služebního účtu.
Příležitostný(á) abonent(ka) diskusní skupiny, který(á) není důvěrně seznámen s netiketou se bude snažit posílat požadavky na abonování či odabonování - SUBSCRIBE nebo UNSUBSCRIBE přímo mezi
příspěvky diskusní skupiny. Buď k těmto akcím tolerantní a raději mu (jí) poraď, než začneš s kritikou.
Druhé lidi ve skupině moc nezajímají tvá přání a požadavky být zařazen nebo vyjmut do/z diskusní skupiny. Žádosti týkající se administrativních úkonů, jako je např. přidání nebo zrušení do/z skupiny
se zasílají na příslušnou administrativní adresu, ale rozhodně ne mezi příspěvky diskusní skupiny. E-mail může být zaslán na některou z následujících adres:
LISTSERV GROUPS - LISTSERV@ adresa_administrativního_serveru
MAILING LISTS - název_skupiny-REQUEST@adresa_administrativního_serveru
název_skupiny-OWNER@adresa_administrativního_serveru
Pro Mailing Listy nebo LISTSERVové skupiny je při zaabonování či odabonování nutné uvést v těle elektronického dopisu zprávu obsahující:
SUBSCRIBE název_skupiny tvé_křestní_jméno tvé_příjmení (pro přidání do abonentního seznamu)
UNSUBSCRIBE název_skupiny (pro zrušení abonace)
DESATERO PŘIKÁZÁNÍ POČÍTAČOVÉ ETIKY
převzato z The Computer Ethics Institute
Nepoužiješ počítače ke škodě jiného.
Nebudeš ničivě zasahovat do práce druhých lidí.
Nebudeš slídit v souborech jiných lidí.
Nepoužiješ počítače ke krádeži.
Nepoužiješ počítače pro křivé svědectví.
Nepoužiješ nebo nepořídíš kopii softwaru, který jsi nezaplatil(a).
Nepoužiješ neoprávněně počítačového zdroje jiných lidí.
Nepřivlastníš si intelektuální dílo jiného.
Budeš přemýšlet o společenských následcích programu, který jsi stvořil(a).
Budeš používat počítače ohleduplně a s úctou.
***********************************************************************************************
http://www.ftvs.cuni.cz/vyuka/netiketa/netiquet.htm
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
THE NET USER GUIDELINES AND NETIQUETTE
By: Arlene H. Rinaldi Academic/Institutional Support Services Florida Atlantic University July, 1994
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
PREFACE
The formulation of this guide was motivated by a need to develop guidelines for all Internet protocols to ensure that users at Florida Atlantic University realize the Internet capabilities as a
resource available, with the provision that they are responsible in how they access or transmit information through the Internet (The Net).
It is assumed that the reader has some familiarization with the terms and protocols that are referenced in this document.
Permission to duplicate or distribute this document is granted with the provision that the document remains intact or if used in pieces, that the original document source be referenced.
For additions, comments, suggestions and requests for revisions, please send Email to RINALDI@ACC.FAU.EDU.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ACKNOWLEDGEMENTS
Much of this guide was developed from comments and suggestions from NETTRAIN@UBVM (formally NET-TRAIN) LISTSERV subscribers and from several sources available on The Net:
A special acknowledgment to Wes Morgan, University of Kentucky Engineering Computing Center, for his advice and recommendations.
Pete Hoyle,William & Mary; Timothy A. Torres, San Jose State University; Paul Brians, Washington State University ; Paul F. Lambert, Bentley College; Philip M. Howard, Saint Mary's University; Gordon
Swan, Florida Atlantic University; Pauline Kartrude, Florida Atlantic University; Beth Taney, Penn State; Debbie Shaffer, Penn State and USDA-CIT; Henry DeVries, Cornell; Jim Milles, SLU Law Library;
Martin Raish, State University of New York at Binghamton; Steve Cisler, Apple Corporation; Tom Zillner, Wisconsin Interlibrary Services; Tom Goodrich, Stanford University; Jim Gerland, State
University of NY at Buffalo; Ros Leibensperger, Cornell; Paul White, Northern Michigan University; Marilyn S. Webb, Penn State, Judith Hopkins, State University of NY at Buffalo, Ros McCarthy.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
INTRODUCTION
It is essential for each user on the network to recognize his/her responsibility in having access to vast services, sites, systems and people. The user is ultimately responsible for his/her actions
in accessing network services.
The "Internet" or "The Net", is not a single network; rather, it is a group of thousands of individual networks which have chosen to allow traffic to pass among them. The traffic sent out to the
Internet may actually traverse several different networks before it reaches its destination. Therefore, users involved in this internetworking must be aware of the load placed on other participating
networks.
As a user of the network, you may be allowed to access other networks (and/or the computer systems attached to those networks). Each network or system has its own set of policies and procedures.
Actions which are routinely allowed on one network/system may be controlled, or even forbidden, on other networks. It is the users responsibility to abide by the policies and procedures of these
other networks/systems. Remember, the fact that a user *can* perform a particular action does not imply that they *should* take that action.
The use of the network is a privilege, not a right, which may temporarily be revoked at any time for abusive conduct. Such conduct would include, the placing of unlawful information on a system, the
use of abusive or otherwise objectionable language in either public or private messages, the sending of messages that are likely to result in the loss of recipients' work or systems, the sending of
"Chain letters," or "broadcast" messages to lists or individuals, and any other types of use which would cause congestion of the networks or otherwise interfere with the work of others..
Permanent revocations can result from disciplinary actions taken by a panel judiciary board called upon to investigate network abuses.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ELECTRONIC MAIL AND FILES - USER RESPONSIBILITY
The content and maintenance of a user's electronic mailbox is the users responsibility:
Check Email daily and remain within your limited disk quota.
Delete unwanted messages immediately since they take up disk storage.
Keep messages remaining in your electronic mailbox to a minimum.
Mail messages can be downloaded or extracted to files then to disks for future reference.
Never assume that your Email can be read by no one except yourself; others may be able to read or access your mail. Never send or keep anything that you would not mind seeing on the evening news.
The content and maintenance of a user's disk storage area is the users responsibility:
Keep files to a minimum. Files should be downloaded to your personal computer's hard drive or to disks.
Routinely and frequently virus scan your system, especially when receiving or downloading files from other systems to prevent the spread of a virus.
Your files may be accessible by persons with system privileges, so do not maintain anything private in your disk storage area.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
TELNET PROTOCOL
Many telnetable services have documentation files available online (or via ftp). Download and review instructions locally as opposed to tying up ports trying to figure out the system.
Be courteous to other users wishing to seek information or the institution might revoke Telnet access; remain only on the system long enough to get your information, then exit off of the system.
Screen captured data or information should be downloaded to your personal computer's hard disk or to disks.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ANONYMOUS FTP - FILE TRANSFER PROTOCOL
Users should respond to the PASSWORD prompt with their Email address, so if that site chooses, it can track the level of FTP usage. If your Email address causes an error, enter GUEST for the next
PASSWORD prompt.
When possible limit downloads, especially large downloads (1 Meg+), for after normal business hours locally and for the remote ftp host; preferably late in the evening.
Adhere to time restrictions as requested by archive sites. Think in terms of the current time at the site that's being visited, not of local time.
Copy downloaded files to your personal computer hard drive or disks to remain within disk quota.
When possible, inquiries to Archie should be in mail form.
It's the user's responsibility when downloading programs, to check for copyright or licensing agreements. If the program is beneficial to your use, pay any authors registration fee. If there is any
doubt, don't copy it; there have been many occasions on which copyrighted software has found its way into ftp archives. Support for any downloaded programs should be requested from the originator of
the application. Remove unwanted programs from your systems.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ELECTRONIC COMMUNICATIONS
(Email, LISTSERV groups, Mailing lists, and Usenet)
Keep paragraphs and messages short and to the point.
Focus on one subject per message and always include a pertinent subject title for the message, that way the user can locate the message quickly.
Don't use the academic networks for commercial or proprietary work.
Include your signature at the bottom of Email messages. Your signature footer should include your name, position, affiliation and Internet and/or BITNET addresses and should not exceed more than 4
lines. Optional information could include your address and phone number.
Capitalize words only to highlight an important point or to distinguish a title or heading. *Asterisks* surrounding a word also can be used to make a stronger point. Capitalizing whole words that are
not titles is generally termed as SHOUTING!
Limit line length and avoid control characters.
Follow chain of command procedures for corresponding with superiors. For example, don't send a complaint via Email directly to the "top" just because you can.
Be professional and careful what you say about others. Email is easily forwarded.
Cite all quotes, references and sources and respect copyright and license agreements.
It is considered extremely rude to forward personal email to mailing lists or Usenet without the original author's permission.
Be careful when using sarcasm and humor. Without face to face communications your joke may be viewed as criticism.
Acronyms can be used to abbreviate when possible, however messages that are filled with acronyms can be confusing and annoying to the reader.
Examples:
IMHO = in my humble/honest opinion
FYI = for your information
BTW = by the way
Flame = antagonistic criticism
:-) = happy face for humor
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
LISTSERVS/MAILING LISTS/ DISCUSSION GROUPS
Some mailing lists have low rates of traffic, others can flood your mailbox with several hundred mail messages per day. Numerous incoming messages from various listservers or mailing lists by
multiple users, requires extensive system processing which can tie up valuable resources. Subscription to Interest Groups or Discussion Lists should be kept to a minimum and should not exceed what
your disk quota can handle, or you for that matter.
When you join a list, monitor the messages for a few days to get a feel for what common questions are asked, and what topics are deemed off-limits. This is commonly referred to as lurking. When you
feel comfortable with the group, then start posting.
See if there is a FAQ (Frequently Asked Questions) for a group that you are interested in joining. Veteran members get annoyed when they see the same questions every few weeks, or at the start of
each semester.
Follow any and all guidelines that the listowner has posted; the listowner establishes the local "netiquette" standards for her/his list.
Keep in mind that some discussion lists or Usenet groups have members from many countries. Don't assume that they will understand a reference to TV, movies, pop culture, or current events in your
country. If you must use the reference, please explain it.
Don't join a list just to post inflammatory messages - this upsets most system administrators and you could lose access to the net ("mail bombing").
Keep your questions and comments relevant to the focus of the discussion group.
If another person posts a comment or question that is off the subject, do NOT reply to the list and keep the off- subject conversation going publicly.
When someone posts an off-subject note, and someone else criticizes that posting, you should NOT submit a gratuitous note saying "well, I liked it and lots of people probably did as well and you guys
ought to lighten up and not tell us to stick to the subject".
When going away for more than a week, unsubscribe or suspend mail from any mailing lists or LISTSERV services.
If you can respond to someone else's question, do so through email. Twenty people answering the same question on a large list can fill your mailbox (and those of everyone else on the list) quickly.
When quoting another person, edit out whatever isn't directly applicable to your reply. Don't let your mailing or Usenet software automatically quote the entire body of messages you are replying to
when it's not necessary. Take the time to edit any quotations down to the minimum necessary to provide context for your reply. Nobody likes reading a long message in quotes for the third or fourth
time, only to be followed by a one line response: "Yeah, me too."
Use discretion when forwarding a long mail message to group addresses or distribution lists. It's preferable to reference the source of a document and provide instructions on how to obtain a copy. If
you must post a long message, warn the readers with a statement at the top of the mail message. Example: WARNING: LONG MESSAGE
If you crosspost messages to multiple groups, include the name of the groups at the top of the mail message with an apology for any duplication.
Resist the temptation to "flame" others on the list. Remember that these discussions are "public" and meant for constructive exchanges. Treat the others on the list as you would want them to treat
you.
When posting a question to the discussion group, request that responses be directed to you personally. Post a summary or answer to your question to the group.
When replying to a message posted to a discussion group, check the address to be certain it's going to the intended location (person or group). It can be very embarrassing if they reply incorrectly
and post a personal message to the entire discussion group that was intended for an individual.
When signing up for a group it is important to save your subscription confirmation letter for reference. That way if you go on vacation you will have the subscription address for suspending mail.
Use your own personal Email account, don't subscribe using a shared office account.
Occasionally subscribers to the list who are not familiar with proper netiquette will submit requests to SUBSCRIBE or UNSUBSCRIBE directly to the list itself. Be tolerant of this activity, and
possibly provide some useful advice as opposed to being critical.
Other people on the list are not interested in your desire to be added or deleted. Any requests regarding administrative tasks such as being added or removed from a list should be made to the
appropriate area, not the list itself. Mail for these types of requests should be sent to the following respectively:
LISTSERV GROUPS - LISTSERV@host
MAILING LISTS - listname-REQUEST@host
or listname-OWNER@host
For either Mailing Lists or LISTSERV groups, to subscribe or unsubscribe, in the body of the message include:
SUBSCRIBE listname yourfirstname yourlastname (To be added to the subscription)
or
UNSUBSCRIBE listname (To be removed from the subscription)
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
THE TEN COMMANDMENTS FOR COMPUTER ETHICS
from the Computer Ethics Institute
1. Thou shalt not use a computer to harm other people.
2. Thou shalt not interfere with other people's computer work.
3. Thou shalt not snoop around in other people's files.
4. Thou shalt not use a computer to steal.
5. Thou shalt not use a computer to bear false witness.
6. Thou shalt not use or copy software for which you have not paid.
7. Thou shalt not use other people's computer resources without authorization.
8. Thou shalt not appropriate other people's intellectual output.
9. Thou shalt think about the social consequences of the program you write.
10. Thou shalt use a computer in ways that show consideration and respect.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
BIBLIOGRAPHY
Kehoe, Brendan P. "A Beginner's Guide to the Internet: Zen and the Art of the Internet", First Edition, January 1992.
Shapiro, Norman, et al. "Towards an Ethics and Etiquette for Electronic Mail"., Santa Monica, CA: Rand Corporation (publication R-3283-NSF/RC), 1985.
Von Rospach, Chuq. "A Primer on How to Work With the USENET Community"
Horton, Mark; Spafford, Gene. "Rules of conduct on Usenet"
A Guide to Electronic Communication & Network Etiquette, revised and submitted by Joan Gargano, edited by Ivars Balkits, Computing Services- University of California Davis.
Heartland Free-Net Registered User Guidelines, Bradley University, Peoria, Il.
Terms and Conditions of Membership and Affiliation, CREN Information Center, October 25, 1990
Electronic Mail and Networks: New Tools for Institutional Research and Planning. by Dan Updegrove, John Muffo and Jack Dunn, University of Pennsylvania.
Exploring Internet Training Series, Module 1- Exploring Internet:Using your Computer to Communicate, by Deborah Shaffer, ES-USDA, CIT and Pennsylvania State University, Henry DeVries; Extension
Electronic Technology Group, Cornell University; Gregory Parham, ES-USDA, CIT.
Exploring Internet Training Series, Module 2- Mail-based Information Delivery: Alamanac and Listservs. by Deborah Shaffer, ES-USDA, CIT and Pennsylavia State University; Henry DeVries, Extension
Electronic Technology Group, Cornell University; Gregory Parham, ES_USDA,
CIT.
-----------------------------------------------------------------------
Autore
Bud pracujete v bankovnim sektoru, nebo jste zaspal dobu a momentalne se nachazite v dobach divokeho kapitalizmu nekde v 18.stoleti.
Jak to, ze v USA se neplati zadne poplatky za vedeni uctu nebo za provedenou transakci ci vyber z bankomatu a u nas ano?
Kdyz si necham penize pod matraci, prijdu za rok zhruba o 10% (inflaci). Kdyz je dam do banky, prijdu o 9.5%. O kolik prijde banka na mnou vlozenych penezich? Muze s nimi prece podnikat, napriklad
moje penize poskytnout jako uver nekomu jinemu. A uvery jsou uroceny samozrejme vice, nez kolik je inflace.
Takze shrnuto:
kdyz si necha milion doma, prijdu za rok o 100 tisic
kdyz dam penize do banky, prijdu o 95 tisic
kdezto banka na mem milionu vydela za rok 350 tisic, o 100 tisic prijde inflaci, takze zisk bude mit 250 tisic.
Jeste stale vam to pripada v poradku?
A co poplatky za zruseni uctu? A poplatky za transakce? V dobe pocitacu stoji prevedeni platby z banky A do banky B, nebo jen ve stejne bance vzdycky 20Kc. Proc? To aby snad meli pocitace na uhli a u
kazdeho byl samostatny topic :-) Navic ja ten prikaz k platbe zadam pres internet, takze na to zadny clovek v bance nemusi sahnout. Jasne, je treba amortizovat cenu bankovni aplikace, platit spravce
site, platit za energii atd. Ale tolik? Podle me nakladova cena za zpracovani jedne transakce muze byt v radu jednotek haleru.
Ja to bankam z plneho srdce preju, at dostanou "po drzce". Nedavno me totiz prekvapil muj znamy tim, ze si zalozil ucet u jedne nemecke banky, ovlada to pres internet (a v cestine) a celkove mu to za
rok prijde o 90% levneji, nez kdyz mel ucet u ceske banky. Prece jen to clenstvi v EU ma svoje
vyhody.
Petr Vileta, balík z Plzně :-), petr@zivnosti.cz, 62.240.186.119
banky, kuraci a stat
Je to dilema: na jedne strane nechci zadne dalsi omezovani smluvni volnosti (uz tak je ho prilis!) ze strany statu, na druhe strane se banky opravdu chovaji svinsky a libi se mi, kdyz se skripnou.
To je podobne jako s kuraky: taky se mi nelibi dalsi omezovani svobody obcanu a prav majitelu napr. restauraci, ale co se da delat, kdyz (nekteri) kuraci se fakt chovaji jako hovada?
Souhlas s perditem - tezko ocekavat (i v teto kauze) neco dobreho od tohoto statu, tedy od instituce primarne nepratelske vuci obcanum.
E.K., 193.81.246.92
Blázen
Jiný termín nemám. Podle vás je tedy v pořádku to, že pokud chci vědět, co mě bude stát vedení účtu, musím prozkoumat i stavební dokumentaci úplně jiného baráku, protože co kdyby tam ta banka
umístila nějakou položku ceníku? To, že rozmetá ceny do nejneuvěřitelnějších kolonek, kde by je nikdo nerozeznal, je podvod jako vyšitý. Bohužel instituce se nemůže dopustit trestného činu, a autor
ceníku je nevypátratelný.
Nemluvím o výši poplatků. Dejme tomu, že ty jsou nčím jiným. Ale když si přijdu koupit salám, tak taky očekávám cenu za salám, a docela by mě překvapilo, kdybych někde jinde našel, kolik zaplatím za
střívko, kolik za papír, do kterého mi ten salám zabalili, kolik za každý krok, který v prodejně udělám,kolik zaplatím za to, že mi pokladní namarkuje ten salám, kolik musím zaplatit za to, že otevřu
dveře nebo že se mi otevřou automaticky. A každá cena je někde úplně jinde. A na jednoduchou otázku "Kolik zapltím, když si u vás koupím deset deka salámu" mi prodavač NESMÍ dát přesnou odpověď -
pouze pouázat na ceník, který je přeci k nahlédnutí... Jo, a v položce "cukrovinky" je uveden paušál za využívání klimatizace, který samozřejmě zaplatím taky...
To je podle vás v pořádku? Jestli jo, tak vás zvu k sobě na návštěvu. Ale vemte si hodně peněz, oberu vás o ně tak, že se ani nebudete stačit divit...
Justas, 83.240.18.143
Jedna z nejhorších věcí je
skutečnost, že ve smlouvě o vedení účtu není uvedena cena za nic, jenom odkaz na právě platný ceník, který se může každou chvíli libovolně měnit. Tak může dojít teopreticky k tomu, že banka, která se
rozhodne jít o stát vedle a zde skončit může na poslední měsíc svého působení u nás stanovit takové poplatky, že jí všichni klienti budou do smrti smrťoucí dlužit. A několik generací dědiců taky.
Zcela podle platné smlouvy, kterou každý z nás
podepsal.
RobertR, 62.84.146.205
Nic proti vydělávání,
ale kdyby banky vydělávaly na úrokových sazbách, směnných kurzech, úvěrových maržích, půjčkách a tak podobně, ani bych proti jejich výdělku necekl. To je přece hlavní činnost banky a na čem jiném by
měly vydělávat. Ale jestliže dvě třetiny jejich zisku plynou jen z poplatků, které si samy diktují, pak je asi něco nesprávně. Díky (takřka) nulovým úrokům ze vkladů a vysokým poplatkům na bankovních
službách jen proděláváme. Přitom naše peňážky vlastně bankám půjčujeme, ty si s nimi podnikají a vydělávají, aniž by se s námi o svůj zisk dělily - a přitom ty naše půjčené peníze nemít, mohly by se
jít
klouzat.
Tonda Žabák, tonda.zabak@quick.cz, 81.19.46.66
Pane Šejno,
myslím, že až se probudí ultraliberálové, tak vám vysvětlí, že nějaká morálka nesmí zaplevelovat tržní vztahy. Banka se může chovat, jak uzná za vhodné, je vaším svobodným rozhodnutím, jestli jejich
služeb využijete. Pokud banka zkrachuje nebo ji někdo vykrade, je vaše vina, že jste si tam ukládal peníze. Nikdo vás nenutil.
loula, loula@porcela.cz, 193.86.108.107
andyo
ale no tak neblafujte, a nepleťte do toho relativně volná odvětní jako jsou instalateří, restaurace ....
banky jsou specifické, např. :
1) stát silně reguluje vstup do odvětví + zakazuje a potírá vznik nebankovní konkurence
2) stát (přímo + nepřímo) ručí za vklady v bankách 3) stát podporuje bezhotovosní platby
bez výše uvedené podpory státu by se bankám podnikalo podstatně hůře, a je otázkou jak by v opravdové svobodné konkurenci obstály (určitě né s takovýmy službami a poplatky jako mají teď)
Je jen logické, že když banky až moc mlaskaly při využívání (zneužívání) těchto podpor státu, že dostaly po držce.
Sama forma není zrovna OK, Sobotkův populismus je evidentní, ale na hrubej pytel hrubá záplata...
pirat, 213.155.229.79
Pozor na to,
ona i v tom nejortodoxnějšim kapitalismu se používá jedna kouzelná formulka, že honba za ziskem a trh prostý napříč nemá odporovat "dobrým mravům". Co odporuje dobrým mravům se pozná tak, že se nad
tím občani rozhořčujou v míře větší než malé ;-)
A pokud instituce přijme něčí peníze ke správě i vlastnímu obohacení, a činí to tak že statek svěřený nerozhojňuje, ale díky poplatkům ho projídá, je ve státě dánském asi třeba deratizovat. Holt kde
chybí etika, nastupuje klacek.
jonáš, 81.30.238.40
Dulcibelko, copak to nechápete ?
TRH všechno řeší a kdo to nechápe, je komunista. VŽDY máte možnost volby. A KAŽDÁ regulace je od ďábla. Samozřejmě s výjimkou sanace rizikových úvěrů, kde tyto dnes úžasně soukromé a svobodné banky
neměly VŮBEC nic proti zásahům státu. A když se podíváte po světe, paradoxně ani zahraniční banky nic proti pomoci z peněz daňových poplatníků nemají, když jim teče do bot. Citlivé jsou jenom na
ZASAHOVÁNÍ DO SOUKROMÉHO PODNIKÁNÍ
...
NoName, 195.47.14.126
Konkurence
u podnikání, kde se dá nějak určit rozsah zdrojů a je známa potřeba podnikatelů, se za jistých okolností docela dobře dá určit pro podnikatele optimální cena jeho služeb. Nemusí vůbec tvořit nějaké
kartely, ale stači se jen chovat rozumně a respektovat ty výpočty. Zvrat by nastal, kdyby se rozhodli počet podnikajících subjektů v daném sektoru omezit. To by si pak zbytek zdrojů mohli rozdělit i
při nižších cenách, ale to znamená krach banky se všemi důsledky na klienty apod., takže se do toho vlastně nikomu nechce.
Tyto podnikatelské subjekty se tvrdě chovají tak, že své peníze chtějí. Jsou za to ochotni poskytnout třeba víc služeb. Když o ně nikdo nestojí, protože je třeba nepotřebuje, tak si své musí vzít
prostřednictvím poplatků za služby, které již poskytují. Protože se není možné bankám vyhnout, a to zejména pro podnikatele, tak si vždy nějaké služby mohou ocenit.
Obdobné chování lze však pozorovat i u jiných subjektů. Proto nelze věřit např. nějakému zástupci telefonního operátora, když zavolá s tím, že má něco výhodného, že to dělá pro klienta. Nejdřív by
měl zdůvodnit, čím je to výhodné pro něj. A teprve při vyjasnění oboustrané výhodnosti se možná lze dohodnout. I u telefonních operátorů např. platí, že je špatný marketing pokud objem peněz za
služby poklesne. Celkově to musí růst, i když třeba i za cenu růstu rozsahu. Ale pokud o další služby není zájem, tak je to špatné.
Takže problém u bank je také v tom, že na jejich představy konzumujeme málo těch jejich zázračných služeb. Třeba by to chtělo místo sledování televize si hrát on line s jejich účty a kochat se jak to
pěkně klape neklape.
Sobotkovo opatření sice není právě liberální, ale bankovní sektor opravdu není hloupý a dobrovolně nic nepustí.
HonzaD, 217.112.164.181
to: Dulcibelka
Vážená, zdá se, že nechápete správně pojem svobody.
- nelíbí se vám banky, nemusíte si do nich nic ukládat (to je vaše svobodné rozhodnutí)
- zákon vás nutí mít bankovní účet. Nelíbí se vám to, můžete emigrovat do jiného státu, nikdo vám v tom nebrání.
- máte pocit, že kam se vrtnete, tam čekají supové připraveni vás oškubat. Nemusíte tady být vůbec, můžete skočit z mostu, to je vaše svobodné rozhodnutí.
Omlouvám se za tak drsná slova, ale jakmile chceme přijmout ultraliberální prostředí, kde se hodnotí jen úspěch a cesta není podstatná, kde lež a podrazy - jak ná předvádí politici - je bohulibý
postup, pokud přinese zisk, tak se brzy dočkáme toho, že se neduživé děti budou shazovat ze skály, že se uzákoní eutanázie pro nesolventní pacienty atd
atd.
loula, loula@porcela.cz, 193.86.108.107