04/12/2007
Diferencovat by se však i tak dalo,

... jenomže to by pak musel ředitel školy řešit i takové situace, kdy by měl říct své letité kolegyni: "Maruš, ten nový matikář je skutečně mnohem schopnější než Ty". Svému kolegovi, mnohdy i kamarádovi, se kterým se celá léta kamarádí, někdy již i dob fakulty: "Je to sice mladá nána, ale Karle ona má tu angličtinu zmáknutou jak se státnicema tak i s praxí venku".
A myslíte si, že všichni ředitelé jsou tomu ochotni? S těmi "nedoceněnými" se pak budou denně potkávat na chodbách svých ústavů a školy jsou dost malými firmami.

No a tak je potom přeci jednodušší natáhnout ruku takříkajíc "někam vejš", tu nataženou ruku podpořit stávkou a hrát na city veřejnosti: ministr školství, přirozený to nepřítel učitelstva, ohrožuje světlé zítřky vašich ratolestí.


Neschvaluji stávku, ale je to ostuda

Za 15-17 000 Kč hrubého seženu maximálně potrhlou holku na recepci, ale těžko vyzrálého člověka s nadhledem, který bude mít dost trpělivosti, přehledu, znalostí, přirozené autority a myšlenkových schopností pro výuku dětí či studentů. Argument, že učitel odpracuje méně hodin a tudíž si může přivydělat jinde je zcela irelevantní - potřebujeme učitele, kteří se plně věnují žákům/studentům, neustále si doplňují vzdělání a svůj čas věnují přípravě na předmět a vymýšlení maximálně interaktivní formy výuky tak, aby látka byla přednesena zajímavým a nadchnutelným způsobem. Učitel, který tráví veškerý mimoškolní čas na stavbě v roli přidavače bude mít sice velkou praxi v oboru míchání malty či betonu, ale nejsem si jist, zda to je to nejpotřebnější v oboru učitelském.
Na druhou stranu není dobrý příklad, když učitelé stávkují. Žáci/studenti by neměli být vedeni k nátlakové formě jednání a řešení problémů. Avšak lidé, kteří sedí na rozhodujících postech pro rezort školství, a kteří jsou za vzniklou situaci zopovědní, jsou jasným příkladem toho, jaká personální úroveň v našem školství převládá. A to je přímo katastrofální zpráva do budoucnosti.
Obraz platů ve školství u nás odpovídá tomu, jakou váhu přikládáme vzdělání. Národ bezohledných a sebestředných konzumních chamtivců těžko bude přijímat vzdělání jako jednu z nejdůležitějších složek rozvoje společnosti. Ale dokud nebudeme klást obrovské nároky právě na vzdělání, nebudeme jiní. A dokud nedokážeme motivovat a odpovídajícím způsobem ocenit schopné lidi právě v oblasti vzdělávání, nebude nám ani absolutorium deseti univerzit na hlavu nic platné.


Práce učitelů málo vážená

Dle reakcí v diskusi se zdá, že práce učitelů obecně je velice málo vážená a že tedy v tom, že by učitel měl brát stejně, jako kopáč, a že si učitelé víc nezaslouží, panuje obecná shoda.

Pozoruhodné je, že téměř nikdo v diskusi nenaráží na značnou nivelizaci platů - v jiným oborech většinou platí, že velice schopný člověk může vydělat o dost víc, než ostatní, u učitelů jsou rozdíly minimální (dle článku se zdá, že ředitel, což je kariérní špička, bere jen cca 2x víc než nastupující učitel - to opravdu velká motivace není). Rada veřejnosti pro schopné učitele se zdá být - "Tak jděte dělat něco jiného".

Výsledkem tedy pravděpodobně bude to, že zanedlouho na školách budou převážně, kromě pár nadšenců, kteří tu práci dělají proto, že ji bez ohledu na nízký plat dělat chtějí, jen lidé s kvalifikací a schopnostmi kopáčů.

Jelikož nechci, aby moje děti učili takoví lidé, tak až dorostou do školního věku, asi je tedy budu raději učit sám doma, nebo jim zkusím najít placenou soukromou školu. Čekat, že by stát dovedl tuhle situaci nějak vyřešit, když většina veřejnosti, zdá se, ani o žádné řešení nestojí, by bylo naivní.

Špaténka

Jsem mladý (blížím se 30ce), vystudovaný učitel (a mimochodem nebyla to taková sranda, jak to mnozí studenti či absolventi pseudo- či kvazi-ekonomie podávají ;-), toho času pracující jako odborný asistent (pro méně znalé učitel) na VŠ a je mi hanba a smutno za stav věcí.

Je opravdu politováníhodné, že nástupní plat na pozici OA na VŠ je asi tak těch 14.000,- hrubého a to si ještě oproti učitelům na ZŠ či SŠ můžu takzvaně pískat, protože mám méně hodin k odučení, více toho strašně záviděného volna a nějakou tu vědu ... no ale to se jako práce nepočítá, že? Jednoduše, kdybych k tomu ještě neživnostničil (ach běda mi podruhé v tomto státě, ještě být tak žena a můžu si jít "profesně hodit"), tak bych se snad pásl.

Rád bych všechny ty uřvané a nenávistné self-made-many, kteří se s pohou ZŠ vypracovali na 40 tis. čistého měsíčně, úředníky, kteří mají efektivní pracovní dobu asi tak těch 15 hodin týdně, neb zbytek mi připadá, že promrhají, a ostatní, co křičí, že učitelé mají moc toho a onoho a hlavně málo práce, vyzval ať tedy navrhnou referendum o zrušení povinné výuky, propustíme všechny učitele, vždyť přeci školství dnes funguje jen jako takový nešťastný hlídač našich rozmazlených dětí ...

Hlavní je přeci mít nové auto, plazmovou TV velikou jako to auto, každé 2 měsíce nový mobil a plné břicho... vzdělání je nemoderní! Přenechme ho tedy tomu nemodernímu zbytku světa a věnujme se konzumu!! konzumu!!