13/12/2007
Jan Macháček: Bezcílná armáda
HN, názory

Těžko dnes předvídat, jak nakonec dopadne lapálie s transportéry firmy Steyr. Vláda možná dojedná lepší kontrakt, možná koupí méně vozidel, možná nekoupí žádné a možná je koupí od konkurenta. Otevřená je i škála případných arbitráží od žádné po prohranou. Stejně tak je možný velký i nulový dopad kauzy do vztahů s Rakouskem i USA (americké firmě General Dynamics rakouská firma Steyr patří).

Zjevné ale je, že armáda nefunguje jako sebevědomá instituce. Její vedení nejdříve na základě schválené reformy tvrdí, že potřebuje do zahraničních misí dvě stě konkrétních vozidel. Teď stejně vehementně říká, že jich stačí sto! Zítra nebude potřebovat žádné?

Říká se, že se vždy zbrojí na minulou válku. Ale pro stát naší velikosti se zdá být přece jen rozumnějším řešením nákup lacinější, vyzkoušené (a třeba i lehce ojeté) věci než ochota stát se testovací laboratoří. Ať si velmoci testují poruchové roboty budoucnosti samy, menší státy mají kupovat to, co funguje.

Potíž je, že slabá armáda s volatilními cíli a proměnlivými ambicemi je jen loutkou stranických pokladníků a dravých lobbistů. Za Steyr lobbovali různí Muselové a Surňákové, za finskou Patrii nejlepší přítel ministra financí Richard Háva.

Nejhorší ze všeho by každopádně bylo získat pověst země, která hází vidle do státní zakázky, podle toho, který lobbista (pardon, která strana) vládne.




Ale víš proč ty rozumbrado?

Protože díky loby dopravců tady dlouhá léta fungovaly dálnice a silnice pro automobilovou přepravu zadarmo (1000,- za rok nepočítám za adekvátní cenu az užívání komunikace), protože jsme to platili všichni z daní, kdežto železnice si musela svoje komunikace platit sama. Tenhle nepoměr pouze částečně odstraní mýtné.

Kdyby se měřilo rovným metrem, tak naopak silniční přeprava by nebyla takové terno, jak se zdá.

Když se logicky zamyslíš, jaké vstupy potřebuješ pro převezení tuny materiálu na železnici a kamionem, tak není o čem diskutovat.



No hlavně, že teď budou ty traverzy a halda dalšího zboží na svém místě včas. K těm levnějším kamionům. Nic ve zlém, ale tuhle blbost snad nemůžete myslet vážně. Tady nejde jen o cenu v Kč/km, kterou Vám nabídne ta firma. Základní problém je to, že železnice si musí správu dopravní cesty hradit ze svého, výjimku tvoří pouze výstavba koridorů, zatímco kamiony se vesele prohánějí po silnicích a dálnicích vybudovaných a udržovaných za peníze daňových poplatníků. A přitom devastace silnic padá v drtivé většině na vrub právě těžké nákladní dopravě. Pokud by spediční firmy měly adekvátně zaplatit skutečné náklady, tak mohou na konkurenceschopnost zapomenout. Další věc jsou zbytečné emise z naftových motorů, které putují do životního prostředí. Takže jestli tomu někdo prd rozumí, tak jste to Vy vážený. Ono to totiž chce vidět trochu dále než za plot své firmy a k další výplatě. Většina provedených studií se shoduje v tom, že takovýto živelný výjoj kamionové dopravy je dlouhodobě neudržitelný.