Víra má svou úlohu
Článek obsahuje řadu zajímavých postřehů (možná převzatých), ale dává je do chybných souvislostí a vyvozuje tudíž chybné závěry. Zasloužilo by to delší rozbor.
Stručně.
1. Moderní stát může a měl by oddělit církev organizačně a ekonomicky, ne však v morálce a myšlení. Demokracie je slupka, poměrně křehká, kterou lze navléci na mnoho směrů, ale ty musí respektovat
základní pravidla demokracie. (Tady se ukazuje největší slabina islámu, který má v sobě zakotven vlastní právní systém a muslimové jsou vázáni tento systém vnucovat ostatním včetně
státu.)
2. Euroatlantická civilizace nevyrostla (jen) z antiky a osvícenství, jak se nám snaží namluvit zejména levicoví intelektuálové. Samo osvícenství a lidská práva jsou hluboce spojeny s křesťanským
myšlením, s myšlenkou, že před Bohem jsme si všichni rovni a že máme svobodnou volbu Boží slovo přijmout i odmítnout. Na tom nic nezmění všechny války, které mu osvícenství
předhazuje.
3. Opouštění ideálů křesťanství, které vedly naše předky k vytvoření nejproduktivnější společnosti světa, nutně povede k úpadku naší civilizace. Nevíme, kdo a co tuto civilizaci nahradí a jaké to
bude mít důsledky. Měli bychom být velmi obezřetní v odsuzování náboženské - v našem případě zejména křesťanské -
víry.
4. Víry, i ty náboženské, jsou navzájem velice odlišné svou filosofií. Islám, byť se hlásí k pokračování judaismu a křesťanství, je jinde a nevím, zda se mu někdy podaří to změnit. Jenže to, proti
čemu dnes islám nejvíc útočí není křesťanství, ale přebujelé osvícenství, které se v postmoderním pojetí urvalo ze řetězu. Je to podstatný signál, žel Evropa ho ignoruje.
5. Člověk potřebuje víru. Dnes je to vidět na zeleném náboženství, které - podporováno skupinami zainteresovaných podnikatelů - zachvátilo svět a chystá se mu vnutit své nejen vidění světa, ale i
svou vizi spasení. Vzhledem k jeho agresivitě se obávám, že to může být i za cenu nové náboženské
války.
6. Evropa není bez víry. Dokladem je mnoho hlasů, které se ozývají i na nejvyšší úrovni. Jsou však okřikovány a umlčovány nesnášenlivými nositeli dnešních osvícenských pověr.
Tolik jen velmi stručně.
Výstižně glosováno
K situaci v našich končinách si troufám dodat, že konfesní vakuum nejateističtějšího státu Evropy paradoxně poskytuje k islamizaci hojnost prostoru. Vyprázdněných kostelů bude zde pro přestavby na
mešity zajisté dostatek. Mnohé nasvědčuje tomu, že převážnou část muslimské migrace začínají tvořit rusky hovořící imigranti a azylanti ze středoasijských území bývalého SSSR. Mimochodem je známo, že
v Rusku již po řadu let dochází k migračnímu a populačnímu boomu vyznavačů Mohameda a to výrazně rychlejším tempem, než je tomu na západ od našich hranic.
Po zvážení podstaty učení a projevů vyznavačů islámské ideologie nelze vyloučit, že běh dějin Evropy a okolí bude v tomto století určován expandujícím islámen a to podstatně větší měrou než např.
panicky presentovaným globálním oteplováním. Mělo by platit, že lépe však je požárům předcházet než je pak hasit. Za prevenci bych si však netroufl považovat bláhové či ustašené uhýbání a ustupování
veřejnosti a jejich reprezentantů, vydávané za
toleranci.