Robert Holman: Silná koruna, důvod pro euro?
HN, názory
V souvislosti s rychlým posilováním koruny se objevují varování, že může mít negativní důsledky pro českou ekonomiku. Někteří v tom vidí podpůrný argument pro rychlejší přijetí eura. Posilování
koruny však české ekonomice jako takové neškodí.
Výhoda, která netrvá věčně
Odlišme trendové (dlouhodobé), víceméně očekávané posilování koruny od skokových (krátkodobých), nečekaných změn kurzu.
Trendové posilování kurzu odhadujeme na 3 - 4 % ročně. Vycházíme z faktu, že česká cenová hladina je oproti eurozóně stále nízká - necelých 60 % - a že takový rozdíl při velké otevřenosti české
ekonomiky a provázanosti s eurozónou není udržitelný. Mechanismem přibližování cenových hladin je právě posilování kurzu.
S trendovým posilováním koruny se naši exportéři úspěšně vyrovnávají, neboť export stále vykazuje silný růst a obchodní bilance má vysoké přebytky. Zhodnocováním koruny vývozci neztrácejí konkurenční
schopnost na trzích eurozóny; pouze ztrácejí část z dosavadní výrazné konkurenční výhody, která vznikla díky původnímu podhodnocení naší měny.
Naši exportéři prodávají na evropských trzích za evropské ceny, ale stále vyrábějí při podstatně nižších domácích mzdách. Tato výhoda nemůže trvat věčně a bude se dále snižovat. Vývozci se s tím
vyrovnávají zvyšováním produktivity práce a kvality zboží.
Riziko italského přehřátí
Není pravda, že by přijetí eura udrželo konkurenční výhodu domácích exportérů. Posilující koruna totiž tlačí dolů domácí inflaci, což mimo jiné zpomaluje růst domácích nominálních mezd.
Po zavedení eura by začaly růst rychleji jak domácí nominální mzdy, tak i ceny dovážených surovin (například ropy), jejichž růst je dnes tlumen posilováním koruny.
V případě předčasného přijetí eura by však česká ekonomika mohla utrpět šok zvláštního druhu: vyšší domácí inflace by probíhala při nižších úrokových sazbách eurozóny. V důsledku toho by docházelo k
přehřívání domácí ekonomiky s riziky "přeinvestování" a vzniku cenových bublin. Některé země eurozóny (Portugalsko nebo Itálie) si takový vývoj prožily.
Zajištění už není drahé
Pokud jde o skokové a neočekávané změny kurzu, vyvolávané spekulacemi, jsou nepříjemné, ale podnikatelé, kteří mají příjmy v eurech a výdaje v korunách (nebo opačně), se mohou proti takovým kurzovým
šokům zajistit.
To sice znamená náklady, ale náklady a rizika jsou běžnou součástí podnikání. Inovace na finančních trzích a konkurence bank dnes umožňují ne příliš drahé zajištění.
Předčasným přijetím eura by se sice náklady výrobců plynoucí z neočekávaných změn kurzu snížily, ale vznikly by náklady a rizika jiného druhu - ze zvýšené inflace. Někteří exportéři sice tvrdí, že se
jim lépe žije s vyšší inflací než s volatilitou měnového kurzu, ale nejde přece jenom o ně. Vyšší inflace by vstoupila do inflačních očekávání, která by vysokou inflaci dále udržovala. Ze zkušenosti
víme, že snížit takovou inflaci vyžaduje větší dávku měnové restrikce se všemi negativními důsledky pro hospodářský růst a nezaměstnanost.
Šok negativní a pozitivní
Výhody a nevýhody zavedení eura nelze posuzovat jen z pohledu vybraných skupin. Ale i výrobci by se setkali s novými riziky: neočekávané a kolísavé změny cen paliv a surovin by již nebyly tlumeny
posilováním koruny, a tím více by ovlivňovaly jejich náklady. Proti takovým změnám se nelze zajistit tak, jak to lze proti kurzovým změnám.
Řečeno obecněji: čeští vývozci jsou do velké míry také dovozci, vyrábějí z dovozních surovin, materiálů a dílů. Náhlé posílení koruny jim sníží korunové příjmy z vývozu, ale také jim sníží korunové
ceny dovážených surovin.
Negativní "šok" na straně příjmů je tak do určité míry (i když ne zcela) eliminován pozitivním "šokem" na straně jejich nákladů. Proto bych tolik nedramatizoval dopad kurzových "šoků" na náš export.
Autor je členem bankovní rady ČNB
************************************
dalsi zhorseni
Doprava kamiony je ten nejprimitivnejsi zpusob prepravy zbozi, spotreby energie je petinasobna ve srovnani se zeleznicni dopravou. Je ale lobovan giganty jako Mercedes (nejvetsi vyrobce nakladnich
aut na svete). Ve Svycarsku, ranzitni zem mezi jihem a severem Evropy, jsou poplatky na dalnicich tak vysoke, ze polovina nakladni dopravy jde po zeleznici. Debilni EU ale zcela vazne planuje
rozsireni dopravy kamiony o dalsi alespon 50% v pristich nekolika letech. Takze situace se podstatne zhorsi. Uz nyni jet po dalnici v Nemecku neni zadna radost, nekonecna mnozstvi kamionu blokuji a
blokiji a
blokuji.
Genialni lobbing
Vyborne, zdrazovani, dalsi ohromne investice, zastaveni vyroby. V dobe kapitalismu zkratka pohroma. Jeste, ze tu mame ruzne svazy dopravcu, logistickych manazeru a ja nevim ceho, souhrnne lobbistu,
kteri nam prostackum pripomenou, jaka zkaza by nas mohla potkat, kdybychom podlehli "neskutecne falesnym" humanisticko-environmentalnim idejim. Dekuji Vam! P.S. Pro milovniky matematiky slovni uloha.
Ztrata TPCA je 20 mil. Firem jako TPCA jsou tisice. Jaka je celkova ztrata? Reseni dle clanku: jsou dve "spravne" odpovedi, podle toho, jestli mame tisice automobilek, pak to vychazi 3,5 mld., nebo
obecne tisice firem, pak je to 10
mld.
Lide chteji klidne silnice?
Kdyby 9/10 lidi chtelo klidne silnice, tak by nakupovali zbozi, ktere bylo vyrobeno v blizkosti jejich bydliste a kamionova doprava by se vyrazne zredukovala.
Projdete si ve svem obchode napriklad mlecne vyrobky a uvidite jak jsou zcestovale.
A neni to jen o potravinach, kdyz jsem shanel v Ostrave napoustedlo na drevo Bochemit, az v patem obchode ho meli. Sehnat ekvivalent vyrobeny na jinem konci republiky/Evropy vsak nebyl problem.
Je to vsechno o lidech a jejich vzdelani/uvedomeni. Hloupi lide budou kupovat zahranicni potraviny/zbozi a budou nadavat na preplnene silnice. Represemi se to nevyresi.
Omezit kamiony
Omezení jízd kamionů je správná věc a mělo by se jít do toho ještě důsledněji. Více omezit kamionovou dopravu a pro převoz zboží více využívat železnici! Také by se mělo uvažovat o tranzitu kamionů
nikoli po silnici, ale vlakem, tak jak je to v některých zemích. Vždyť to obrovské množství kamionů devastuje silnice, znečisťuje životní prostředí, způsobuje řadu těžkých dopravních nehod atd.
Osobně si mmyslím, že tento zákon stejně neprojde nebo bude výrazně omezen, protože lobby dopravců se postará o to, aby takový zákon
neprošel!
Zvrhlost uvažování
V Česku už se přestává žít, už se jen počítá, kdo kolik ztratí nebo ušetří. Osobně je mě úplně fuk:
- kolik ztratí obchodní řetězce, které nekřesťansky vydělávají na drahých potravinách (ty už jsou někdy dražší než v Německu),
- kolik ztratí dopravci - otrokáři, pro které musí řidiči za současné situace jezdit ať je pracovní den nebo víkend.
Rád se vzdám spousty těch šmejdů, které se prodávají v těch Lidlech, Plusech a podobných importovaných vymoženostech. Odměnou za to bude pohoda o víkendu.
P.S. Ještě bych navrhnul zákaz prodeje v supermarketech v neděli jako je to třeba v Německu.
Kamionová doprava je zvrhlost
Dopravu zboží je nutno vytlačit na železnici.
Proč jsou proboha utomobilky (TCPA) zásobovány po silnici? Ani příklad s kofolou mně nebere sám jsem za Jakeše nakládal brigádnicky konzervy do vlaku. Osobně s omezováním kamionové dopravy v
jakémkoliv rozsahu nadšeně
souhlasím.