18/08/2009
Největší cenu v každém podniku mají jeho zaměstnanci

Petr Sýkora, Management

Dnes bychom jen stěží hledali podnik, který nehlásá, že: "Zaměstnanci jsou naše nejcennější aktivum." Většina podnikatelů a manažerů to myslí opravdu vážně, když něco takového prohlašují.Pomineme-li na okamžik důležitost zákazníků, můžeme se na tuto známou pravdu podívat z jiného úhlu.

Řada manažerů se snaží rozložit svou pozornost více méně rovnoměrně mezi všechny členy svého týmu, případně se zaměřují na zvýšení výkonu podprůměrných. Těm, co se nedaří, se snažíme podat pomocnou ruku, a v případech, kdy výkon pracovníka zůstává nízký, mu nabídneme jiné místo nebo ho (což se v praxi děje mnohem častěji) propustíme.

Oproti tomu úspěch podniku, alespoň podle mého názoru, stojí a padá s relativně malou skupinkou lidí. Lidé patřící do této skupinky (říkejme jim třeba "hvězdy") nemusí být přesně ti samí, kteří patří do týmu vrcholového vedení. Dokonce nemusejí zastávat ani manažerské posty. Nacházejí se ve všech částech organizace. Možná by stálo za to zamyslet se, kteří lidé do této skupinky patří ve vašem podniku a jak jim dále pomoci, aby byli dlouhodobě úspěšní. Celkový nárůst výkonu může být nakonec ohromující.

Podívejte se například na váš obchodní tým. Moje zkušenost říká, že v každém větším obchodním týmu se najde pár lidí, kteří prodávají ne o deset, dvacet nebo třicet procent víc než ostatní, ale dokonce dvakrát, třikrát nebo ještě mnohem vícekrát než ostatní!

Obdobně to platí i v jiných odděleních - jen to není ve všech částech vašeho podniku vidět tak dobře jako v záležitostech obchodu. To znamená, že rozdíl v přínosnosti vašich lidí je obrovský. V tom právě spočívá jiný úhel pohledu na skutečnost, že "podnik dělají zaměstnanci". I ve vaší firmě určitě pracuje pár takových mimořádných lidí, kteří vytvářejí obrovské přínosy.

Většina z nás manažerů se snaží spolupracovníky všemožně motivovat. Moje zkušenost s mimořádnými lidmi však spíše říká: nepřekážet jim. Pro nejkvalitnější zaměstnance je důležité vědět, jaký má jejich práce smysl, chtějí se identifikovat s firemní kulturou a posláním firmy. Za důležitou považují kvalitu vztahu s vámi - a to i když vás odděluje několik manažerských úrovní. Potřebují vidět a cítit, že jejich přínos oceňujete a že si jich opravdu vážíte. Jsou tak dobří, že mohou pracovat kdekoli, a řada z nich běžně dostává lákavé nabídky. Přesto, pokud jste loajální vy k nim, často zůstanou ve vašem podniku dlouho.

Když se podíváte na váš "seznam hvězd", obvykle dojdete k závěru, že většina z nich v podniku vyrostla, povětšinou se postupně vypracovala. Jenom malá část z nich již byla hvězdou dříve v jiném podniku, aby nyní zářila stejně jasně i po přestupu k vám. Nevím jak vy, ale já mám mnohem lepší zkušenost s objevováním hvězd uvnitř vlastní firmy než s jejich přijímáním zvenčí. Proč?

Za prvé, hvězdy zvenčí jsou velice drahé. Navíc "hvězda" zvenku klidně stojí dvakrát víc než kolega zevnitř. Za druhé, když už takovou drahou "hvězdu" přijmu, obvykle mám nastavené extrémně vysoké očekávání a možná ne vždy dokážu dát takovému člověku dostatečný čas, aby se projevil. A za třetí, hvězdy zvenku často obtížně zapadnou do vašeho týmu.

Zdaleka ne všichni vaši pracovníci ale patří mezi vaše "nejcennější aktivum". Pokud víte, kteří z vašich lidí do této skupiny patří, můžete o ně individuálně dbát a věnovat se jim. Zákazníkům i podniku se to bohatě vyplatí.