22/09/2009
Atmosféra strachu podniku neprospěje

Byl chladný lednový den roku 1961. Mladý americký prezident John F. Kennedy pronesl slavnou inaugurační řeč, která navždy vstoupila do dějin. Byla v ní i tato památná věta: "Neptejte se, co může udělat Amerika pro vás. Ptejte se, co můžete udělat pro Ameriku."

Dnes je září 2009 v České republice. Nezaměstnanost se vyšvihla ze 6 % v závěru loňského roku na stávajících 8,5 % a pokračuje v růstovém trendu někam k 10 %. Položili jste si někdy otázku, kolik lidí ve vašem podniku pociťuje intenzivní strach o svou budoucnost? Že přijdou o místo? Že nebudou schopni zaplatit hypotéky, spotřební úvěry a vzdělání svých dětí? A jaký vliv to má na jejich výkon a tím i na výsledky vaší firmy?

Vzpomeňte si na situaci, kdy jste zažili opravdový strach. Cítíte, jak se vaše tělo napne a strne. Stoupne tep. Tělo i mysl jsou připraveny buď utéci, nebo bojovat. V takovou chvíli nemyslíte ani na zákazníky ani na to, jak zvítězit nad konkurencí. Strach má totiž velké oči. Strach dramaticky snižuje výkonnost a potenciál lidí. Má devastující dopad na výsledky podniku.

Každý z nás se vědomě nebo podvědomě rozhodne pro jeden ze dvou možných postojů. První možností je stáhnout se do sebe. Vždyť přece nevíme, co bude zítra. Nevíme, zda nás propustí nebo zda nám sníží mzdu. Nemá cenu se tedy předřít. Nastupuje pasivita a pokles výkonu. Hlavní snahou je neudělat chybu a moc na sebe neupozorňovat. Lidé bláhově spoléhají na to, že je manažeři a politici krizí provedou.

Je zde i druhá možnost. Možnost zachovat se přesně v duchu Kennedyho výroku. Nečekat, že "Amerika" (management nebo stát) udělá něco pro nás. Být aktivní a vzít svůj i firemní osud do vlastních rukou. Právě teď je skvělá příležitost ukázat, co v každém je, a udělat významné věci pro svůj podnik a zákazníky - a tím i pro sebe.

Řada z nás podnikatelů a manažerů má přirozenou tendenci zaměřovat se na problémy, chyby a slabá místa. To, co jde skvěle, často považujeme za automatické a moc se tím nezabýváme. Vždyť ono to přece funguje...

Jenže v tuto chvíli je potřeba namíchat lidem ve vašem týmu a nebo podniku trochu jiný koktejl. Až se ho napijí, půjdou a pro "Ameriku" něco skvělého udělají.

Základní ingrediencí musí být pravdivá fakta a realita. Zároveň je potřeba nápoj ochutit a pořádně dosladit hromadou úspěchů. Často totiž nevidíme, že spousta lidí odvádí úžasnou práci. Naším úkolem je tyhle úspěchy hledat, objevit a pak se o ně podělit s ostatními. Můžeme tak odbourat zbytečný strach a zvýšit počet lidí, kteří jsou připraveni pro "Ameriku" něco udělat.


Petr Sýkora
jednatel office depot