Adriana Krnáčová: V Plzni lze zahlédnout celé Česko
reklama
Poslední vývoj událostí na Plzeňské právnické fakultě je dobrým a snad i věrným obrazem naší společnosti. Bohužel.
Diskuse nad plagiátorstvím - jinými slovy nad krádeží duševního vlastnictví - je v této společnosti stejně vlažná jako diskuse nad soustavným ohýbáním zákona o veřejných zakázkách - tedy nad
otevřenou a tolerovanou krádeží veřejných zdrojů. Tolerance k porušování zákonů je u nás vysoká, a to všude.
Jenom jeden ilustrující příběh ze života. Na jedno rodičovské sdružení jsem přišla pozdě a jeden z rodičů mi ihned vtlačil do ruky petici, kterou jsem měla podepsat. Její podstatou byl protest rodičů
některých studentů, kteří nesouhlasili se snížením známky z chování pro své ratolesti, které nestydatě opsaly řešení zadaného úkolu z internetu a vydávaly jej za svoji práci, ačkoli byly již
několikrát školou upozorněny na nesprávnost postupu. Petici jsem odmítla podepsat s otázkou, zda si rodiče dostatečně uvědomují, že svým dětem dělají medvědí službu a že vlastně chtějí legitimizovat
trestný čin. Asi si umíte představit, jak na mne hleděli. Cítila jsem se jako nepřítel lidu.
Na amerických univerzitách je plagiátorství trestáno vyhazovem. U nás ne. Na světě existuje přitom množství sofistikovaných softwarů, které umí plagiátora spolehlivě odhalit. Zaslané práce jsou
zpravidla prostřednictvím tohoto softwaru zkoumány, zejména když se jedná o doktorské práce, tedy práce vyšší akademické úrovně. O vyšší akademické úrovni je možné si u nás jenom nechat zdát. Kvalita
některých diplomových prací (tedy ne nějaké bezvýznamné ročníkové eseje) se často redukuje na cvičení "copy and paste", jejichž obsah a struktura je tak formální a plytká, že mi je z toho někdy k
breku.
A nyní si domysleme důsledky vzdělávacího procesu na všech "plzeňských právnických fakultách", neboť tou jednou konkrétní západočeskou se vzdělávací nihilismus u nás zdaleka nevyčerpal.
Pomineme-li fakt, že si zde mohly "pořídit" akademické tituly "významné politické osobnosti", jaké poselství zprostředkovává svým učňům toto zařízení? Je jedno, jak dobře budeš studovat a jak snaživý
budeš, jsi na stejné úrovni jako ti, kteří do školy nechodí, práce jim píší jiní za úplatu, potažmo sami opíšou, nebo ani neodevzdají?
A výuka jaké kvality pak na té škole probíhá? Takové, která dostačuje, aby například líní a intelektuálně méně schopni veřejní činitelé získali akademický titul, jako kvalifikační předpoklad nebo pro
zmírnění jejich studu ve společnosti těch, kteří tituly mají.
Možná je lepší nemít žádné tituly, místo toho skutečně něco umět a peníze vydělávat poctivě. Pak bychom mohli zažít někdy i katarzi spravedlnosti, které lze v právním státě obvykle dosáhnout díky
kvalitní jurisdikci, rychlému a nekompromisnímu odhalovaní zločinců i z řad veřejných činitelů a také díky potrestání viníků. Tato kvalita je ovšem v naší společnosti povrchních slibů a hloupých gest
zatím jenom iluzí. A absolventi právnické fakulty z Plzně jsou zatím daleko od toho, aby tuto metu naplňovali. Jsou kontaminováni názorovou a hodnotovou vyšinutostí svých mistrů. A to vůči nim a ani
nám není
fair.