Myslím, že vše máme ve svých rukou, jen je třeba se dívat také na kvalitu zboží, které nakupujeme, a ne pouze na cenu jak je v našich zemích zvykem. A zdaleka to neplatí jen pro potraviny. Ale to
samozřejmě předpokládá jistou snahu a to je nepohodlné. Výsledkem tedy bude, že nakonec, ve jménu co nejnižší ceny pro spotřebitele, budeme jíst destilovaná ho.na a to i ti, kteří by je nekoupili
kdyby měli jinou možnost. A někdo, nejspíše prodejce, se na tom napakuje. Holt, většina
volí...
máte pravdu - je to zlodějna. Ale i u toho pultu mi buď řeknou co prodávají, třeba odkud maso je, případně řezníka znám, nebo nekoupím! Musíme si zvyknout, že jen my sami rozhodneme, za co utratíme
naše peníze a obchodník se také musí trochu snažit abych nakoupil zrovna u něj, což bohužel ani v menších obchodech není pravidlem, o supermarketech nemluvě. Ale bohužel, jak už jsem psal, většina
spoluobčanů se omezuje pouze na porovnávání ceny za jednotku a co je v té "jednotce" schováno vůbec neřeší. Např. je křehčené maso o 13% levnější než nekřehčené, když ho v průběhu přípravy 13% vody
opustí? (Omlouvám se šťouralům, správně bych měl zohlednit jak přirozený úbytek u nekřehčeného masa, tak i nenulovou cenu vody k
napíchání.)
Loajalita není lokajalita
Být loajální ke klientovi není vůbec nic, za co by se měl člověk stydět. Když mi volá klient třeba o půlnoci, stojím v předklonu a nestydím se za to. On si mě vybral, důvěřuje mi a vyžaduje po mně
absolutní věrnost a stoprocentní nasazení. Není to přátelství, ale služba, za kterou si platí, a mně se nepříčí mu věrně sloužit.
Přiznám se, že moc nerozumím těm, kteří nasazení pro klientovu věc považují za vlezdoprdelství. Pro mě je klientův zájem svatý a s největším nasazením budu dělat reklamu na cigarety tak, aby si co
nejvíc lidí oblíbilo danou značku cigaret, přestože osobně jsem nekuřák a vím, že kouření škodí. Důvod je ten, že nechci rozhodovat za ostatní, co je pro ně dobré či ne, ale jednoduše chci pomoci
klientovi dosáhnout toho, co chce on.
Vztah klienta a agentury se buduje velmi dlouho, stojí spoustu energie a práce. Následný dlouhodobý vztah, který je založen na důvěře, je pro byznys strašně důležitý.
Proto také nechápu klienty, kteří ztrácejí čas tím, že každý rok vypisují tendry a mění své agentury jako ponožky. To vše v domnění, že každou novou vyždímají, odhodí a budou ždímat další. Klient,
který mění agenturu každý rok, je i pro agenturu nedůvěryhodný, a protože je stejně jen na rok, tak se k němu i tak přistupuje.
A protože nejlepší nový byznys je ten, který máte právě teď, největší hloupost je kvůli potenciálnímu novému klientovi zanedbávat ty současné a moci tím přijít o klienta, se kterým se dělá léta,
kvůli někomu, kdo za rok odejde jinam.
Proto se pro klienty, se kterými mám dlouholetý pracovní vztah, snažím pracovat tak, jak bych to dělal pro svou vlastní firmu. Nerozumím ani tomu, když se kritizuje, že se někdo s někým zná. Právě
proto, že se s někým znám, odvádím stoprocentně kvalitní práci, abych ani sebe, ani jeho nepřivedl do nesnází. Právě pro klienta, který mi dává opětovně do ruky marketingový osud své firmy, se v noci
budím, zda by něco nešlo udělat ještě lépe.
Dobrý osobní vztah s klientem je pro výsledek velmi důležitý a pro obchodní vztah znamená přínos. Vždy mi bude vadit daleko víc, když případně zklamu stálého klienta než někoho, pro koho dělám
jednorázovou práci.
Loajalita totiž není ponížené lokajství, ale úsilí pracovat na cizí věci jako na své vlastní. Já osobně se nestydím za to být ke klientům loajální a nedělá mi nejmenší problém říct, že to dělám rád.
Eda Kauba
kreativní ředitel Euro RSCG