Čím dražší prstýnek, tím lepší ženich?
Jedna indická moudrost říká: "To, co je pro nás dobré, je ze začátku nepříjemné. A naopak - to, co se na počátku jeví jako příjemné, je pro nás ve skutečnosti špatné." Prvních pár set metrů běhu,
ranní vstávání, investování namísto utrácení - to všechno je na začátku obvykle nepříjemné. Těžké jídlo, koupě další zbytečnosti, sledování televize, ale i rychlá jízda autem - to je často zpočátku
příjemné, ale ve skutečnosti špatné, anebo nebezpečné.
Americký psycholog Daniel Goleman v dnes již klasické knize s příznačným názvem Emotional Intelligence popisuje tzv. Marshmallow test (Marshmallow jsou v USA velmi oblíbené želatinové sladkosti.)
Během testu je malé, asi čtyřleté dítě posazeno ke stolu. Na stole leží ona sladkost - marshmallow. Dospělý dá dítěti na výběr. První možnost je, že dítě může sníst jeden bonbon hned. Když ale dítě
15 minut počká, než si dospělý něco vyřídí, dostane bonbony dva.
Vědci začali s tímto testem pracovat již v 60. letech a sledovali další osudy testovaných. Některé děti (asi 1/3) po bonbonu sáhnou, sotva dospělý odejde. Jiné děti si zpívají nebo si ručičkama
zakrývají oči, ale vydrží. Schopnost udržet impulzivní jednání na uzdě se ukázala jako klíčová pro studijní výsledky i pro sociální schopnosti testovaných dětí.
Jako dospělí můžeme mít "bonbon" také hned. Můžeme mít domy na hypotéku, dovolenou na splátky. Pravda je, že obvykle neodoláme a podvědomě se řídíme heslem "nejdříve koláče, až poté práce". Více než
60 procent snubních prstýnků v USA bylo pořízeno na spotřebitelský úvěr. Jejich průměrná hodnota přitom přesahuje 5000 dolarů.
Pro firmy, které je prodávají, je to skvělá zpráva. Sociální prostředí i reklama hlásají: Čím dražší prstýnek, tím vážněji to nápadník se svou vyvolenou myslí. Je to úsměvné, anebo smutné? Prstýnek
zní českým uším možná lehce absurdně, když si však za něj dosadíme něco jiného, nejsme zase o tolik jiní... Výše uvedené naznačuje jednu z příčin hypoteční/finanční krize. Princip "bonbon ihned" je
zakomponován i do politického systému a krátkodobě funguje. Politikům se v zásadě vyplatí slibovat a rozdávat dárky (případně úplatky), aby byli znovu zvoleni. Změny a reformy tak odkládáme.
Pokud se podíváme na hrdiny současné doby - úspěšnými sportovci počínaje, úspěšnými vědci a podnikateli konče -, mají společné mimo jiné i to, že umějí odolat okamžitým impulzům. Jsou schopni
systematicky udělat něco dnes a úspěch sklízet později. Začínají tím, co je na začátku nepříjemné, protože vědí... Však vy víte.
Petr Sýkora
zakladatel firmy Papirius