Jak důležitý je v podnikání "lidský faktor"?
Lidský faktor je základem mnoha podnikatelských úspěchů, a protože jej mnoho byznysmenů podceňuje, i příčinou nesčíslných nezdarů.
Na školách se dnes učí, že kdo chce uspět, musí se umět koncentrovat, vytyčit si jasný cíl a mít dobrý podnikatelský plán. Já jsem ale zjistil, že mnohem důležitější je vytvořit motivovaný a odvážný
tým. Jak tedy začít?
1. Najděte dobré lidi
Úspěchy firem skupiny Virgin jako Active, Atlantic, Money a Mobile jsou vesměs založeny na vytvoření skvělého týmu, jenž má vizi a pocit, že to je jeho podnik. Největší pozornost věnujeme vyhledání
vedoucích, kteří mají schopnost naslouchat zpětné vazbě od zaměstnanců a zákazníků.
Často se stává, že když se začínají objevovat potíže, zjistíte, že jsou zaměstnanci ignorováni a jejich dobré nápady neproniknou nahoru. Manažeři by měli umět přijímat rozhodná opatření, umět
inspirovat své lidi a provést je obtížnými časy. Naši nejlepší šéfové nedbají na velikost své kanceláře nebo na tloušťku koberce v ní.
2. Uvědomte si, že podnik, to jsou zaměstnanci
Úspěšný podnik, to není produkt nebo služba, jež se prodávají, nebo podniková kultura - je to skupina lidí spjatých společným cílem. V případě skupiny Virgin létáme stejnými stroji jako naši
konkurenti a tělocvičny v našich fitcentrech jsou stejně vybaveny jako jiná podobná zařízení. Co nás odlišuje od konkurence? Naši zaměstnanci. I ten nejlepší podnikatelský plán bude k ničemu, pokud
jej nebude realizovat nadšený a angažovaný personál.
3. U svých lidí vždy vyzdvihujte to nejlepší
Spíše než poukazováním na chyby musí manažer každodenně vyzdvihnout, když někdo něco udělá správně. Jestliže tato kultura podporující rozvoj zaměstnance pochvalami a uznáním začíná ve vrcholovém
managementu, vyloučí to u zaměstnanců strach z neúspěchu, který může podnik ochromit, zejména v jeho počáteční fázi.
A když dojde k chybě - což je nevyhnutelné -, vždy zdůrazňuji, že je třeba se z ní poučit. Ale současně se pokusit nesetrvávat na tom, co se nepovedlo. Není třeba pořád opakovat to, co lidé, kteří se
na chybě podíleli, stejně už přesně vědí sami.
4. Neberte se příliš vážně
Ve Virgin se pyšníme tím, že se do našeho podnikání pokoušíme vnášet i zábavu, aby jak naši lidé, tak i zákazníci pociťovali skutečný smysl pro vřelost a náklonnost.
Já sám se na zábavě v našem podnikání podílím. Při různých prezentacích si třeba oblékám divadelní kostýmy, pokouším se vystupovat jako kaskadér (i když se mi to ne vždy podaří na sto procent) a
obecně dávám najevo, že se neberu příliš vážně.
A další věc, pokud nedovolíte managementu, aby se choval rezervovaně, pomůže to udržet váš personál ve hře. Pěstovat v lidech smysl pro vřelost a osobní zájem o potřeby zákazníků je důležité pro to,
aby si vše, co dělají, také užívali. Což znamená, že každý z nich musí být hrdý na svůj podnik. To je zásadní, chcete-li dosahovat trvalého úspěchu a zajistit, aby vaše služby měly konkurenční
výhodu.
5. Mějte odvahu znovu začínat
Poslední radou, jak uspět v podnikání, je odvaha přestat, když to nejde. Začínat s novým podnikem je velmi riskantní. Podnikatel potřebuje rozhodnost při překonávání počátečních překážek a
sebedůvěru, že to zvládne. Mnohé začínající podniky krachují v prvních několika letech. Proto klíčovou ingrediencí je schopnost zvednout se po neúspěchu a pokusit se jít do toho znovu.
Jakmile se začíná ukazovat, že to podnik nezvládá, pak to může znamenat, že váš tým ztrácí odvahu. V takovém kritickém období je to především znalost, či neznalost lidského faktoru, jež mohou váš
podnik udržet nad vodou, nebo jej potopit.
Richard Branson