03/11/2010
Jako ve vepříně

Je to jako ve vepříně. Pašíci cítí pár dnů předem, že se něco děje a jsou neklidní. Mě ale zneklidňuje, že je vůbec možné, aby instituce jako je NKÚ měla fond, ze kterého může utrácet za reklamní předměty. Podstata toho našeho Kocourkova je v tom, že za reklamu utrácí šéf vězeňské služby, šéf NKÚ a náčelník generálního štábu. Jejich reklamou má být to, jak mukli makají na stavbách, podvodní úředníci kopou v dolech a armáda brání české občany. Místo toho mukli z vězení řídí luxusními mobily politiky, podvodní úředníci stoupají ve funkcích a domlouvají mezi sebou stále větší tunely na naše daně a armáda se podílí na rozšiřování osevních ploch máku v Afghánistánu, aby bylo v USA dost heroinu. Pak nás Ali Kalousek s Mulou Nečasem přesvědčují, že daně se musejí zvýšit proto, že si senioři mění příliš často pleny, které fasují na lékařský předpis.


Dnešní maturity jsou oproti 80. létům výsměch...

Nedávno jsme porovnávali naše maturitní otázky, jak písemné, tak ústní s dnešními (r.2009) na maturitním čtyřletém oboru na zemědělském učilišti... Stalo se tak při abiturientském večírku (maturovali jsme v r. 1986 na průmyslovce ve Vsetíně). Náš třídní profesor, dnes již v důchodu, po shlédnutí maturitních otázek z r. 2009 prohlásil, že dneska už dávají maturitu snad i absolventům zvláštních škol...! Jen připomínám, když my jsme maturovali,tak nás nastupovalo do ročníku 32 a do čtvrtého ročníku 26, odmaturovalo pouze 24 studentů ! Tedy 25 % jsme ztratili během náročného studia !!! Přičemž si troufám tvrdit, že Ti co odpadli by dnes levou zadní zvládli běžný bakalářský obor ! Taková je dnes náročnost středního školství !? Jen připomínám - střední odborné vzdělání s maturitou na konci osmdesátých let mělo pouze 24 % populace. Vysokoškolský diplom asi 12 %, na Slovensku jen polovina ... Čím to je, že dnes odmaturuje 94 % z ročníku a 60% populačního ročníku dosáhne na Bc. nebo DiS. ??? Že by lidé za 25 let najednou zmoudřeli a stali se geniálními ??? Ne, jenom naše školství jde do stoupy, a to do těžké stoupy za cenu udržení pracovních míst na nekvalitních vyšších odborných školách a pobočkách VŠ. Slovy akademika Zahradníka - úroveň našich absolventů bakalářských oborů zdaleka nedosahuje úrovně znalostí absloventů odborných učilišť v Dánsku, Velké Británii nebo Švédsku...Jaký to bude mít důsledek ? Budeme národ nepoužitelných bakalářů a diplomovaných specialistů prakticky nepoužitelných na trhu práce. Já sám se přiznám, že kvůli zaměstnavateli jsem si dálkově "udělal" titul dipl. specialista na VOŠ v Ostravě, zodpovědně musím uznat, že proti SPŠ to bylo srovnatelné s kursem v autoškole...V oboru jsem obhajoval několik dipl. prací které byli méně náročné než maturita na



Opravdu je v zájmu státu i občanů, aby tituly baly byznys?

Asi by bylo na místě seznámit se s knihou filiozofa profesora K.P.Liessmanna "Teorie nevzdělanosti - omyly společnosti vědění" z r.2006 a dílem T.W.Adrona z r. 1959 "Teorie polovzdělanosti" !
Dnes neplatí, že naše "elitní soukromé školy" jsou lepší, než státní, ač by měly. Jsou drahé, mají reklamu, žáky z lepších rodin a v podstatě jim z a r u č u j í diplom. Jde ovšem o vytváření zisku majitelům, nikoli o opravdovou kvalitu znalostí absolventů.
Právě proto považuji kontrolní mechanizmus státních maturit za nutný, aby se systém "Plzeň" alespoň ztížil a ukázalo se srovnání úrovně absolventů. Není žádným tajemstvím, že naši bývalí průmyslováci měli lepší znalosti, než větčina amerických absolventů vysokých škol, nemluvě o zneužívání statutu amatérského sportovce americkými "studenty" škol s vysokými stipendii a totálními neznalostmi. (U nás byli "amatéři" formálně zaměstnáni ve státním podniku a tak nedevalvovali tolik úroveň vzdělání. Viz na př. fenomenální hokejista Jágr, který neměl ani maturitu, chlubil se, že v životě nečetl ani jednu knihu a přesto byl úspěšný zaměstnanec klubů s nejvyššími příjmy.(Myslíte, že zrovna jeho nedávná maturita by obstála u státních testů???) Chybí i jednotné osnovy, v rámci kterých dobrý kantor dokáže vždy dát žákům i něco "navíc".