11/11/2010
Definujte vizi a donuťte lidi, ať se těší


Jeden můj známý se mě vždy, když na mě dolehne stresová depka, snaží rozptýlit otázkou, na co se zrovna teď těším. Podle něho je důležité mít na horizontu stále obraz něčeho, co rozežene stresový mrak.

Stačí málo. Například když v rádiu slyšíte, že se do Česka chystá váš oblíbený interpret, na jehož koncert se za týden začnou prodávat lístky. A šťastná událost je rázem na obzoru. Nejprve se těšíte, až si budete moci koupit lístek, pak si měsíc pouštíte jeho skladby a kocháte se představou, jak jej v den D uslyšíte "live". Zkrátka v přítomnosti plně žijete tím, co bude.

Takový přístup k rozhánění stresu se blízce podobá i jednomu z hlavních pilířů lídrovství, a to vizionářství. Ale pozor, nejde o bláhové snílkovství. Jde o umění jasně vysvětlit týmu společný cíl, aby si všichni uměli představit, jak by měl onen slavný den D vypadat a jaký že obraz se to na horizontu rýsuje. Pokud se o dlouhodobou vizi a směr nepodělíme, tým nás často, a někdy i právem může podezírat, že žádnou nemáme. A to je průšvih. Máloco je více demotivující než bezcílná práce pro práci samotnou.

Je jasné, že sebekrásnější představa kýženého výsledku na obzoru k jeho dosažení sama o sobě nestačí. Vizi je třeba konkrétně definovat a popsat a také si zvolit strategii, jak ji naplnit. A nemusíte na to být sami. Vlastně byste na to sami ani být neměli. Konkrétní kroky, jak se dostat tam, kam společně chcete, se nejlépe plánují s týmem. Koneckonců síla lídra je i v umění přiznat si, že častokrát ví jeho tým více než on sám. Zapojením týmu a vyslechnutím jeho nápadů už jste na té správné cestě k tomu, aby se vaši kolegové s plánem snadno ztotožnili.

Když máte finální vizi definovanou, je dobré si nacvičit, jak se o ni budete s ostatními dělit. Žádný program se neobejde bez dobrého komunikačního plánu. Určitě vás napadne mnoho příkladů, kdy dobré záměry ztroskotaly na amatérském představení a vysvětlení.

Nezapomeňte, že žádná vize nesmí být stavěna na dohadech a nejasnostech. Musí mít jasný základ v kořenech vaší firmy, v cílech či hodnotách, které ve společnosti již existují. Musíte být schopni fakty a daty vysvětlit, proč se chcete ubrat právě tímto směrem. Asi v málokteré firmě uspějete s argumentem "mám takový pocit, že by to mohlo fungovat" anebo "mám takový sen a ten mi říká, že...".

A když se vám konečně podařilo svůj tým dostatečně zaujmout a přesvědčit, že vize je hodna jeho energie a emocí, nechybí nic k tomu, aby tým vizi začal realizovat. A k tomu už si můžete zvolit jakýkoliv z přístupů nebo jejich kombinací.


Eva Williams
členka představenstva Tesco stores ČR & SR