25/11/2010
Best practices: zaručená cesta k průměrnosti

Zdá se, že všechno, co potřebujeme vědět o podnikání, už někdo popsal. Každý, kdo s ním chce začít, má k dispozici na sta příruček. A ten, kdo chce podnikat lépe, může sáhnout po jedné z brožur naplněných zaručenými technikami best practices.

Tyhle techniky mají fungovat podobně jako v akčním filmu pobyt u mistra bojových umění. Prostě si přečtete knížku, žlutě si zvýrazníte to nejdůležitější, a už vás nikdo neporazí. Ohrozit vás může, to ano. Ale než dojde na nejhorší, vzpomenete si na jednu z best practices a skvělým kopem z otočky, pardon - šéfovským rozhodnutím - svého soupeře zlikvidujete. Tedy, přesněji řečeno, zhatíte jeho plány na to, jak z vás a vaší firmy udělat druhořadého prodavače nanuků. Jedním slovem: nádhera.

Tak a teď vážně. Kdo se bezhlavě spolehne na příručky, dopadne nejspíš špatně. To není nic nového. Mně vrtá spíš hlavou, jestli se nám pro samé příručky, kurzy a školy a MBA z podnikání nějak nevytrácí originalita. Přitom právě ta vždycky byla klíčem k úspěchu.

On je možná ten problém ještě širší. Nejen, že vědomosti a zkušenosti, které v ředitelských hlavách zůstanou ze skript a kurzů, vytlačují originalitu. Ony ji rovnou zavírají do cely. Protože s originalitou přichází i jistá míra rizika. Jenže riziko je přesně to, co se manažerům nechce podstupovat. Přece netrávili čas ve školách, u samostudia a na mítincích, aby své image a pozici ohrozili rozhodnutím, které nemá oporu v posledním vydání best practices! Přitom jestli se jejich rozhodnutí nakonec ukáže jako špatné, bude dost možná jedno, jestli jejich rozhodnutí bude v souladu s nejlepšími praktikami. Protože jejich nadřízený je vykopne úplně stejně, jako by to udělal, kdyby se rozhodovali špatně na základě originálního nápadu.

Manažer má být hoden svého titulu. Měl by tedy vědět, že příručky, kurzy a vůbec vzdělání je skvělá věc. Stejně tak je ale důležitá vlastní invence, ochota vyvíjet se dál, přiměřeně riskovat.

Je dobré znát metody a postupy, ale je potřeba je přizpůsobovat aktuální situaci. Tedy zapojovat také originální nápady. Není přece potřeba vždy koupit celý SAP. Leckdy může stačit jedna aplikace, kterou vyvinou vaši programátoři. Jen musíte přijít na to, které řešení je v danou chvíli správné nebo lepší.

Tuhle jsme se o nejlepších praktikách a originalitě bavili s naším píáristou. "Originalita a vlastní názor nabízí nejisté vítězství. Best practices nabízí jistotu průměrnosti," řekl mi tehdy.

Dodávám, že selský rozum je ten správný nástroj, který nám umožňuje z těchto dvou ingrediencí namíchat správný koktejl úspěšného rozhodnutí.

Dokud nebude u každé příručky přibaleno 10 deka selského rozumu, nesmíme zapomínat na ten, který máme sami. Jinak skončíme v jistotě šedého průměru. Se vším, co k tomu patří. Tedy i tím, že když budou mít průměrně vedené firmy problémy, budeme je mít také.


Tomáš Richter
Ředitel kasa.cz a obchodnidum.cz