Dokážete se domluvit se svým ajťákem?
Počítačoví odborníci uvnitř firmy, takzvaní ajťáci, a firemní management, to jsou dvě kultury odlišné natolik, až se někdy zdá, že jde o dva různé živočišné druhy. Několik dobře míněných rad oběma
stranám by mohlo usnadnit komunikaci - zde tedy jsou.
Co by tedy měl vědět manažer? Zaprvé: Komunikovat s ajťáky znamená chápat jejich způsob myšlení. Vyžadují exaktní vyjadřování, nesnášejí dvojznačnost a neurčitost. Mají velký smysl pro humor, ale
pravděpodobně zcela jiný než vy, takže s nimi raději příliš nežertujte. Většinou jsou drasticky přímí, tvrdohlaví, netaktičtí a netaktní. Proto často působí arogantně a nevychovaně - v hloubi duše to
však bývají zakřiknutí introverti. Nechápou priority, pracují obvykle na nejnovějším úkolu, který dostali, ne na tom nejdůležitějším. Mívají potíže s plněním termínů.
Dále: Neporušujte pravidla. Když vyžadujete po všech ostatních, aby důsledně pracovali se sdílenými informacemi, nevedli si paralelní osobní záznamy a řídili se bezpečnostními pravidly, musíte to
dělat také. Nehrajte si na experta, i když třeba máte určité znalosti počítačových technologií. Neinstalujte si sami do počítače programy, nespravujte vlastnoručně, co nefunguje. Odborníkovi tím
neušetříte práci, ale přiděláte. Když něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat. Trvejte na důkladném a srozumitelném vysvětlení. Ajťáci vás pak budou respektovat.
A čím by se naopak měl řídit ajtík? Komunikovat s manažery znamená chápat jejich způsob myšlení. Jsou placeni za to, aby nevěděli nic, zato aby věděli o všem. Více než znalosti oceňují a ovládají
schopnost rychle pochopit novou situaci a rozhodnout se. Vyvolávají často dojem, že vámi manipulují a ohrožují vás; někdy to může být pravda, častěji však jde o nedorozumění.
Byli byste překvapeni, kdybyste věděli, jak často se oni bojí vás. Seznamte se s tím, jak podnik, kde pracujete, funguje, co je jeho základní činností, v čem spočívá - co se tam vlastně produkuje a
prodává. Vystrčte co nejčastěji hlavu ze serverové místnosti. Teprve pak budete podniku doopravdy užiteční. Zvýší to i kvalitu vaší práce. Je těžké pomáhat uživatelům, když nevíte nic o jejich
pracovní náplni a prioritách. Naučte se vysvětlovat věci kolem IT přátelským a srozumitelným způsobem. Užasnete, o kolik méně práce s koncovými uživateli pak budete mít.
Podniková síť není vaše hračka. Určitě se potřebujete spoustu věcí naučit a vyzkoušet si je. Určitě si potřebujete někde stahovat filmy. Nedělejte to v práci. Neplatí vás váš šéf, ale jeho zákazník.
To je myšlenka, která stojí za úvahu, že? Občas se stane, že vás vyšlou k zákazníkovi. Nikdo neříká, že si hned musíte vzít sako a kravatu. Nicméně, oholená tvář, umyté vlasy, čisté tričko a dlouhé
kalhoty mohou značně napomoci hladkému chodu věcí, stejně tak společenské chování alespoň v tom rozsahu, jenž se učí a vyžaduje v mateřské školce.
A závěrečná rada oběma stranám: Moudřejší ustoupí.
Petr Koubský
IT analytik
nikoliv "nesouhlasím = lžu", ale nesouhlasím = NEPODEPISUJU!!! TOHLE by se tu lidi měli konečně naučit a měli by půlku problémů. Již naši předkové říkali přečíst musíš, podepsat můžeš.
Marku, zeptam se ted jinak: ma do "prodejny" Makro pristup kdokoliv, nebo pouze zastupci firem/zivnostnici, kteri pred tim podepsali s Makrem smlouvu vcetne podminek a byli vybaveni Makro kartou?
Pokud toto, tj. omezeni vstupu kohokoliv podminene predchozim podpisem smlouvy bez ohledu na vek, nepovazujete za diskriminacni, proc je podle Vas diskriminacni nevpousteni deti, notabene pokud jste
v podminkach smlouvy podepsal, ze s timto omezenim souhlasite? On Vas nekdo nutil takovou smlouvu podepsat, pripadne jste ji podepsal v tisni, nebo za jinych pro Vas napadne nevyhodnych
okolnosti?
Domnivam se, ze nikoliv. A jestli se Vam podminky zdaji diskriminacni, nikdo Vas nenuti do takoveho vztahu vstupovat! Kdyz jdete do Tesca, take predem podepisujete smlouvu a jste vybaven jejich
kartou? Asi ne, ze? Protoze Tesco je prodejcem pro "koncove spotrebitele" a zadne dalsi podminky pro vstup do svych provozoven si
neklade.
A neni treba diskriminacni vubec ten fakt, ze nektere firmy/velkoobchody neprodavaji obcanum (tzv. koncovym zakaznikum)?
Mam za to, ze tocit se na pojmu "prodejna" neni na miste - jde o podstatu smluvniho vztahu mezi nakupujicim a prodavajicim, kde v tomto pripade Makro "by default" zakazuje vstup do svych prostor vsem
s vyjimkou drzitelu svych karet, ktere vpousti pri dodrzeni podminek smlouvy kterou pred tim dobrovolne podepsali. Jestli se Vam podminky nelibi, nemusite podepisovat, ani v Makru nakupovat. Pokud
Makro zjisti, ze jim kvuli tomuto omezeni klesaji trzby, jiste to bude resit - ale zase to je jejich
vec!
Je to stejne, jako kdyby se opilec v autobuse dovolaval sveho prava na cestovani v okamziku, kdy ho pro opilost vyhodi z autobusu! Proste - zakoupenim jizdenky souhlasil s tim, ze nebude cestovat
opily a pokud ano, ze muze byt vyloucen z
prepravy.