15/08/2012
A tak to tady máme pořád dokola,
o víkendu klasické smrtelné nehody mladých a neklidných, přes týden stresovaných dam, kterým upadl na podlahu mobil nebo rtěnka, občas zoufalec nechající se rozdrtit vlakem. Policajti na to reagují zvýšenou kontrolou rychlosti na přehledných a zvlášť k tomu určených místech a buzerací za 0,08 promile alkoholu v dechu, bijíc se přitom v prsa, jak přispívají k bezpečnosti provozu. Pokud by nedělali nic, výsledek by byl stejný, ono to totiž není o povolené rychlosti a mizivém množství alkoholu, ale o soustředěnosti, pocitu zodpovědnosti a řidičském umění.


Jezdím 20 let kvanta kilometrů bez nehody a můj pohled je
následující. Je to chyba ve strategii policie. Stáhl bych veškeré hlídky, které někde postávají a kontrolují lékárničky, popř. dělají "dobrý den,silniční kontrola". Taková hlídka není zvykem nikde v evropě a je zbytečná. Policejní síly soustředit do civilních aut a do provozu. Jak uvidí magora přejet plnou, nebo udělat jinou prasárnu, tak maják, zadržet a nemilosrdně odebírat řidičáky. Kontrolou lékárniček se tito magoři ze silnic nevytlačí, tam je policie k ničemu. Jedině do provozu a maskovaně, jezdit a pozorovat. Když jedu, tak takovýho magora potkám do 10 min., nebylo by to bezcílné bloumání policajtů v provozu.


Čím ten co jede po okresce 120 omezuje svobodu ostatních, pokud on sám přitom ostatní respektuje a nikoho tím neohrožuje? Moje zkušenost je, že primárně ostatní nerespektují ti, co si myslí, že absolutně dodržují zákon. To množství příkazů, zákazů a nařízení odnaučilo lidi samostatně myslet a dalo jim falešný pocit, že zákon myslí za ně. Přitom by stačil jednoduchý silniční zákon o pár bodech typu: "Jezdí se v pravo a předjíždí se vlevo", povinnost neohrozit ostatní, "Pravidlo pravé ruky" (to dnes zná už málokdo a vidím to mnohokrát denně), u hlavních tahů dát značky dej přednost v jízdě a hlavní, na silnice dát pouze doporučující rychlost a značkami omezující rychlost šetřit opravdu jen na případy, kdy to má opravdu smysl apod. Řidiči by se velice rychle přestali otrocky upínat na zákon co je údajně ochrání a začali by zase samostatně myslet - nikdo totiž nejede tak, aby boural, ale proto, aby se v pořádku dostal z bodu A do bodu B. Jenže to holt není takovej vejvar jako tvrdá represe, která sice zcela evidentně bezpečnost nezlepšuje, ale přináší státu peníze a moc nad lidmi :-(