Stavebnice: PST 72045
Střední tanky řady T-54/T-55 tvořily a v řadě zemí dosud tvoří jádro tankových sil. Tank vznikal ke konci 2. světové války dalším vývojem osvědčených válečných typů. Nově konstruovaný tank byl vyzbrojen 100mm kanónem a na svou dobu velmi dobře pancéřován.
Československé vedení rozhodlo o zavedení tanku T-54 jako nástupci typu T-34/85 a rovněž o zavedení licenční výroby v ČKD Praha. Náběh výroby se zpožďoval a vzhledem k tomu, že v roce 1954 byla k dispozici modernizovaná verze T-54A, bylo nakonec v roce 1956 rozhodnuto o zavedení T-54A do výzbroje na úkor T-54. Rovněž bylo rozhodnuto o přesunutí výroby do ZŤS Martin, kde od roku 1957 běžela výroba až do roku 1966. Celkem bylo v Československu vyrobeno 2480 vozidel základního provedení a 120 velitelských vozidel T-54AK.
Většina tanků byla později modernizována na standard T-55 včetně pozdějších modifikací na AM a AM2.
Model
Mezi malou technikou je na výběr mezi stříkanými stavebnicemi ACE a PST a odlévanou stavebnicí Armo. Nakonec jsem z druhé ruky pořídil stavebnici PST.
Krabička
je otevíraná shora, graficky zcela ve standardu PST.
Pohled dovnitř
Několik rámečků v tmavě zelené barvě a jeden rámeček černý, obsahující díly pásů. Rámečky jsou sdílené s modelem T-55, což se projevuje přebytkem dílů (celá věž a řada drobných dílů).
Detaily a drobné díly jsou vyrobeny v uspokojivé kvalitě, zkušební sestavení nenaznačuje větší problémy.
Stavebnice obsahuje původní paprsková pojezdová kola, v anglosaské literatuře označovaná Spider, tato kola byla montována na úvodní série T-54 a při modernizacích byla obvykle nahrazena koly diskovými (označovanými Starfish). Na výběr jsou i obě provedení hlavně kanónu bez i s vyvažovacím závažím u ústí.
Stavba
Rozhodl jsem se pro nejstarší provedení s paprskovými koly a hlavní bez vyvážení, také abych zdůraznil kontrast s T-55AM2, kterou hodlám přestavět z T-55 rovněž od PST – polotovar je už doma.
Stavba probíhá bez větších problémů, plast je ale dost měkký a těžko se opracovává broušením. Některé díly nejsou prosty propadlin a vtaženin, což je zejména nepříjemné u krabic s vybavením. Nicméně i toto lze překonat a popravdě jsem nenarazil na nějaký opravdu zásadní problém. Jediným dílem, o kterém mám opravdu pochybnosti, jsou přídavné palivové sudy. Podle mě jsou příliš malé v obou rozměrech – tedy jsem je nepoužil.
Při stavbě jsem nepoužil žádné doplňky, jen madla na věži jsou zhotovena z drátků místo plastových dílů.
Zbarvení a označení
Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl pro zbarvení Československé (později lidové) armády, opatřil jsem celé vozidlo nátěrem zelenou Humbrol 30. Obtisky jsou ze zásob – obtiskový arch neosahuje čs. vlajky.
Patinu jsem začal velmi zředěnou rezavou ModelMaster 4675 (Rust), ale místy se přijala až příliš a tank začal vypadat jako orezlý. Tak jsem to trochu zkorigoval zelenou, pigmentem Stardust SD06 (tmavý prach) a matným lakem ModelMaster 4636 a nakonec to v reálu není tak zlé jak to ukazují fotografie.
Závěr
S výsledkem jsem velmi spokojen, těším se na T-55, resp. přestavbu na T-55AM2.
Fotogalerie