Northrop X-4 Bantam (1:72)

Doba čtení: 3 min.

Stavebnice: MPM 72093

Zdá-li se vám X-4 podobný raketovému letounu německé konstrukce z doby druhé světové války Me-163, všimli jste si dobře. Zatímco jeho raketový „praděd“ vznikl v době 2. světové války a byl nasazen bojově, u X-4 šlo o čistě vývojový typ.

Model

Ačkoliv se zdálo, že získat kolekci letounů řady X bude poměrně těžké (a drahé), vypadá to, že to nebude až tak zlé. Typ X-4 se do svého programu rozhodla zařadit firma MPM jako shortrun, a mě tím velmi potěšila – již mám ve sbírce Northop N-9MA od Swordu, takže jsem X-4 uvítal nejen jako další americkou rouru, ale také jako následovníka typu N-9MA a dalších samokřídel firmy Northrop.

Krabička

Dynamická kresba ukazuje stroj S/N 46-677 v průběhu výzkumného letu pro NACA – a líbí se mi.

Pohled dovnitř

Kdo již někdy viděl něco od MPM, asi nebude překvapen. Poměrně čistě odstříknutý shortrun s jemnou negativní paneláží. Obvyklý návod, velmi dobré obtisky – jen modrá na výsostných znacích se mi zdá příliš tmavá.

Stavba

Stavba je díky jednoduchosti předlohy poměrně jednoduchá, ale nikoliv zcela bez problémů. Tyto drobnosti ale lze při troše šikovnosti zvládnout.

Pilotní prostor: rozhodl jsem se stavět model s otevřenou kabinou a tak využít možnosti, kterou dává technologické řešení proskleného krytu kabiny, který je odstříknut včetně rámu. Znamená to propilovat v zadní části rámu kabiny na trupu zářezy pro umístění pantů krytu a panty znázornit kouskem plastu, přilepeného na zadní část průhledného krytu. V interiéru doporučuji odstranit výstupky zevnitř pilotního prostoru – vlastně na bocích sacích kanálů (díly 10 a 11) směrem do pilotního prostoru, mezi boky sacích kanálů a trupu vlepit podlahu a přepážku za sedadlem pilota ustavit ve správné poloze – vodítkem kromě výkresu budiž zasklení pilotního prostoru, resp. zadní rám „bubliny“. Sedačku pilota je třeba upravit, aby se správně vešla do trupu (co do výšky), týká se to zejména záhlavníku, navíc je třeba doplnit alespoň pásy.

Podvozkové šachty: přední podvozkovou šachtu (díl 25) doporučuji vůbec nepoužít a místo toho přilepit zespodu na podlahu pilotního prostoru do místa vetknutí přední podvozkové nohy kostičku plastu s navrtaným otvorem pro pozdější uchycení podvozkové nohy. Boční stěny přední podvozkové šachty jsem vytvořil tak, že jsem do přídě natlačil plastelínu, kterou jsem v podvozkové šachtě vyhladil do žádaného tvaru – tím máte zároveň model i vyvážený. Hlavní podvozkové šachty doporučuji zaslepit směrem k trupu.

Podvozky: jsou poměrně jemné, ale táhla na nohách hlavního podvozku je třeba upravit „přiohnutím“.

Sací kanály: záhodno dotvarovat ze strany ke křídlu – kelímek od jogurtu a tmel to spraví – a zaslepit; náznak prvního stupně kompresoru je věcí volby, já jsem se do toho nepouštěl.

Trysky motorů: stačí odvrtat, prodloužit a zaslepit – tenká slámka („brčko“) je ten správný průměr (ale lepit prstolepem).

Drobné detaily: jsou v příslušenství jako odlévané. Když jsem viděl vyvažovací závaží směrovky, trochu jsem se opotil, ale nakonec to nebylo tak strašné. Plůtky na křídle ovšem doporučuji zhotovit z tenké destičky, nebo zbytku „plechů“ – odlévané se mi moc nezdály. Totéž lze říci i o anténách na pravém křídle.

Povrchová úprava: stavěl jsem X-4 S/N 46-677 v podobě, v jaké létal u NACA. Bílá barva je kapitola sama pro sebe – aplikoval jsem tři vrstvy. Pak lesklý lak, obtisky a znovu lak. Nakonec matný panel před kabinou…

Závěr

Pěkný model, ačkoliv v některých partiích potřebuje vylepšení. Už se těším na X-1 od Tamiyi…

Fotogalerie