Model: Revell 04459
CH-47 je těžký nákladní dvourotorový vrtulník, určený především k přepravě vojáků a lehké obrněné techniky. Prototyp vzlétl v roce 1961 a od roku 1962 je zařazen ve vojenské službě. Celkem bylo postaveno 1179 kusů, které kromě ozbrojených složek USA slouží v armádách Argentiny, Austrálie, Egypta, Íránu, Itálie, Japonska, Jižní Koreje, Kanady, Maroka, Nizozemí, Řecka, Tchajwanu, Singapuru, Spojených Arabských Emirátů, Španělska, Thajska, Turecka a Vietnamu.
Model
Středně velká krabička s bočním otevíráním skrývá negativně ryté díly, které jsou vzhledem k měřítku velmi prodrobné, včetně pilotního prostoru a podlahy v nákladním prostoru.
Obtisky nabízí jednu variantu pro stroj armády USA.
Stavba
Stavebnice je poměrně velmi podrobná, v některých ohledech si nezadá se stavebnicemi v měřítku 1:72. Nákladová rampa i boční dveře jsou jako oddělené díly, takže je lze ponechat otevřené, rampa dokonce může být pohyblivá. Pilotní prostor obsahuje kromě sedaček a palubní desky také páky ovládání cykliky i kolektivu, takže s ohledem na měřítko mi ke spokojenosti chybí jen obtisk palubní desky.
Stavbu jsem zahájil interiérem, ten jsem po nabarvení šedou Humbrol 147 a patinování vestavěl do trupu. Následovalo sestavení motorů a jejich montáž na trup, zatím bez filtrů, které by bránily barvení. Pokračoval jsem otvorem v podlaze pro umístění háku – má být skrz, nikoliv jen zadlabaný pod povrch, čímž lze také dosáhnout správné polohy nosníku a na něm připevněného háku. Následoval podvozek a další povrchové detaily. Zde se vyplatí postupovat podle fotografie konkrétního stroje, neboť množství, typ a umístění antén, světel a dalších detailů může být hodně individuální. Také je třeba přesunout oba další háky dopředu, je vhodné nahradit odsouvací kryt středního háku tenčím z plastové destičky. Doplnil jsem také platformy pro baterie výmetnic na obou bocích trupu.
Nakonec jsem v této fázi přilepil průhledný překryt pilotního prostoru, boční okna budu lepit až po barvení.
Zbarvení a označení
Olivově šedozelený nátěr se mi zdál příliš fádní, tak jsem se rozhodl pro notně olétaný kus. Původní olivová je porůznu vyspravena jak čerstvým nátěrem, tak i různými odstíny šedé, což spolu s povětrnostními vlivy vytváří flekatý povrch.
Jako základ jsem použil olivovou Humbrol 155, doplněnou zelenou Humbrol 30 a šedou namíchanou z olivové, zelené a bílé Humbrol 34. Na takto připravený povrch jsem nanesl vrstvu čirého akrylového laku, na něj nápis United States Army z obtiskového archu ze stavebnice a na příď i záď číslo 184 z obtiskového archu číslic USAF od Tally Ho!.
Pak jsem přidal další vrsvu lesklého laku a natupoval šedou, pískovou a bílou olejovou barvu, které jsem po mírném zavadnutí rozmyl ředidlem. Na to už pak jen přišel matný lak.
Model jsem dokončil nalepením filtrů na motory, přilepením předem sestavených nosných rotorů a bočních oken. U oken se mi osvědčilo mírně zvětšit vnitřní průměr otvoru v trupu a hranu průhledného dílu zbrousit do kužele, jehož užší stranu přijde vložit do otvoru.
Závěr
Velice hezký, ne až tak malý model.
Fotogalerie