Folland Gnat T.1 (1:72)

Doba čtení: 2 min.

Gnat T.1Stavebnice: Airfix A01006

Gnat T.1 vznikl jako cvičná varianta odvozená od stíhací verze Gnat F.1, o niž nakonec RAF ztratilo zájem. První let vykonal tento malý a obratný cvičný letoun v srpnu 1959, celkem bylo vyrobeno přes 90 kusů. Letoun byl používán k pokračovacímu výcviku a provozovala jej řada akrobatických skupin, včetně Red Arrows – oficiální formace RAF.

Model

Airfix pokračuje v nastoupeném trendu a vydává nové stavebnice místo pouhého přebalování starých. To je případ i Gnatu T.1, který byl vydán letos. Krabička obsahuje 47 dílů ze světle šedého plastu a dva čiré. Rytí je negativní, zase o kousek jemnější než na dříve vydaném Spitfiru Mk.I. S původní letitou stavebnicí se nové výlisky co do detailů nedají srovnávat – stáří původní stavebnice je jasně zřetelné.
Stavebnice je prodávána v nejjednodušší variantě, tj. obsahuje pouze jedno barevné schéma a obtisky na jeden letoun.

Stavba

Stavbu jsem zahájil sestavením kokpitu. Palubní desky jsou obsaženy v obtiscích a pro nesoutěžní model se zavřenou kabinou je to naprosto dostatečné řešení. Sedačky pilotů jsem doplnil o pásy a madla ke spuštění katapultáže na záhlavnících. Tím jsem úpravy skončil a zbytek je přímo ze stavebnice – tedy kromě Pitotovy trubice na přídi, kterou jsem nahradil kouskem drátu.
Na modelu mě kromě velmi dobrého lícování příjemně překvapila úroveň detailů, ať už jde o hloubku sacích kanálů k motoru, detaily na podvozcích včetně pneumatik sploštělých vahou, nebo podvozkové šachty.

Zbarvení a označení

Ačkoliv mám ze starého Gnata obtiskový arch a tedy mohl bych postavit téměř libovolný stroj Red Arrows, rozhodl jsem se pro klasické schéma v barvě kovu s oranžovými doplňky. Kovový povrch jsem znázornil barvou Humbrol 27002, oranžová je Humbrol 209. Obtiskový arch obsahuje dobře ke stovce jednotlivých obtisků, najdete tam kromě výsostných znaků a čísel kdejakou popisku. Skoro jsem až pojal podezření, že jich je víc, než na opravdovém letounu. Nicméně se vyplatí dát si s nimi práci, protože model výrazně oživí.
Na závěr pak už jen vrstva lesklého laku a hotovo!

Závěr

Z tohoto modelu jsem nadšen a jsem rád, že jsem se překotně nepustil do stavby původního starého.

Fotogalerie