Stavebnice: RS Models 92006
Heinkel He-112 vznikl jako výsledek soutěže z roku 1934 na stíhací letoun pro německou Luftwaffe. Verze He-112B je poměrně zásadně přepracována proti původní He-112A, změny v konstrukci se blahodárně projevily na výkonech letounu. Přesto byl v soutěži poražen konkurenčním Messerschmittem Bf-109, jednak díky jednodušší konstrukci stodevítky, a také díky protekci, kterou Willy Messerschmitt měl na příslušných úřadech.
Jediného operačního nasazení se vyrobené stroje dočkaly mimo válečnou Luftwaffe, mimo jiné ve Španělsku v rámci Legion Condor a později v řadách španělského, maďarského a rumunského letectva.
Model
Ani nevím, jak mě napadlo pořídit si tuto stavebnici, možná mě zaujaly ladné tvary stroje, snad svou roli sehrála touha doplnit stodevítky v mé sbírce něčím trochu jiným.
Krabička
Na obalu je He-112 V-9 ve zbarvení Legion Condor, tento letoun je jednou z obtiskových variant. Z druhé strany krabičky jsou fotografie detailů a dvou letounů ze tří nabízených v obtiscích, což jistě potěší.
Pohled dovnitř
Na shortrun i ve srovnání s některými stavebnicemi vyráběnými velkosériově je tu spousta krásných jemně detailních dílků, uvidíme, jak půjdou k sobě.
Stavba
Stavbu jsem jako vždy zahájil pilotním prostorem. Jeho vybavení je s ohledem na měřítko více než nadprůměrné – profilovaná podlaha, palubní deska, přepážka za pilotním sedadlem, sedadlo, pedály nožního řízení a řídící páka, přitom vše poměrně věrně odpovídá skutečnosti. Další věc která potěší jsou oddělené boční kryty motorů. To umožňuje pohodlně motor odkrytovat, ve stavebnici jsou navíc obsažena obě provedení výfuků s centrální rourou i trubky zvlášť pro každý válec.
Model je velmi jemně negativně rytý, všechny detaily jsou dostatečně ostré, díly nepostrádají i takové drobnosti jako reliéf boků pilotního prostoru, žebra uvnitř krytů podvozku, naznačení gumové ochrany tlumičů podvozku a vzorek na pneumatikách včetně jejich sploštění v místě styku se zemí. Jediné co ve mě budilo pochybnosti bylo provedení průhledného překrytu kabiny. Zdálo se mi, že je trochu deformovaný, ale po vystřižení se ukázalo, že mé obavy byly liché.
Model se staví velmi příjemně a rychle, v podstatě jsem jej pouze složil. Jediný problém jsem si přivodil sám, a tím byla volba zbarvení. Ve stavebnici č. 9206 jsou na výběr celošedý letoun verze B-1 z letky chránící továrnu Heinkel ze září 1939, shora šedý a zdola modrý letoun verze B-0 č. 5-52 Španělského letectva a celošedý prototyp V-9 č. 8-2 pilotovaný Harro Harderem v průběhu španělské kampaně ve letech 1937-38. Až dodatečně jsem zjistil, že výrobce nabízí i stavebnice barevnějších provedení španělského, maďarského a rumunského letectva. Ale pozdě bycha honiti – a dal jsem se do barvení podle internetu. Nakonec jsem zvolil letoun č. 5-65 v kamuflážním nátěru Španělského letectva ze serverní Afriky – a narazil na problém jak má být zbarven. Na internetu lze nalézt několik barevných bokorysů, nicméně podle fotografií se mi zdálo, že barvy v jednotlivých barevných polích jsou jinak, než je vidět v těchto bokorysech, konkrétně mám za to, že zelená a hnědá jsou prohozené. Také mi nebylo jasné, zda jsou barevná pole odělena křivkami, nebo lomenými čarami, takže nakonec jsem zaimprovizoval. A s výsledkem jsem spokojen.
Závěr
S výsledkem jsem velmi spokojen, model může uspokojit jak stavitele vitriňáků, tak i náročnější zájemce.