Stavebnice MPM 72083
Cvičný letoun HA-200 vyvinutý ve Španělsku pod vedením Willyho Messerschmitta poprvé letěl v polovině roku 1955. Letoun byl plánován jako náhrada pístových T-6 Texan a navazoval na nakonec sériově nestavěný HA-100 Triana. Celkem bylo postaveno 110 letounů ve Španělsku a 90 licenčních v Egyptě, který byl také jediným zahraničním uživatelem.
V polovině 70. let byly letouny používány v roli lehkých bitevníků v Západní Sahaře mimo jiné z letiště ve městě Villa Cisneros (Dakhla Airport). Západní Sahara byla ještě v této době španělským koloniálním územím a její status je dodnes nedořešen, neboť si toto území nárokují jak sousední Maroko, tak bojovníci frontu Polisario.
Definitivně byly stroje HA-200 z výzboje španělského letectva vyřazeny v roce 1982, přičemž řada z nich přešla do soukromých rukou, kde i nadále dokazují své vynikající letové vlastnosti, spolehlivost a odolnost.
Model
Již před dlouhým časem jsem pořídil stavebnici HA-200 od firmy MPM jako další stroj do mé kolekce cvičných letounů. Model je klasický shortrun od MPM s jemným negativním rytím a rezinovými doplňky, k úplné spokojenosti postrádám jen malou leptanou planžetku s palubními deskami.
Stavba
Nemám ambice vyšší než na vitriňák, takže jsem tvarovou shodu ani provedení detailů příliš neprožíval – na pohled se vše zdá v pořádku. Povrch modelu je opatřen jemným negativním rytím a není znehodnocen nepatřičnými stopami ani vtaženinami. Na rozdíl od předchozí praxe obsahuje stavebnice vstřikovaný čirý překryt kabiny.
Model se velmi dobře staví, díly velmi přesně lícují, takže se dá stavět téměř bez tmelu. Jedinou provedenou úpravou je vytvoření šachty příďového podvozku, neboť řešení prezentované ve stavebnici mě neuspokojilo. Jak jsem již uvedl výše, hezkým zpestřením by byly leptané palubní desky, ovšem na druhou stranu, při zavřeném kokpitu stejně nebude moc vidět. Takže jsem jen doplnil poutací pásy na sedačky z olověné fólie a drátku.
Zbarvení
V rámci nabízených možností jsem jednoznačně zvolil kamuflovanou variantu používanou španělským letectvem v operacích proti povstalcům frontu Polisario.
Takže – na spodní plochy jsem namíchal „duck egg blue“ z modré, bílé, zelené a žluté Humbrol (157, 33, 30, 154), na horní ploch přišla pole pískové (H93), hnědé (H119) a zelené (H155). Na to přišla vrstva lesklého akrylového laku ModelMaster, obtisky (nadprůměrně citlivé na vodičky Agama, avšak velmi přesné a tenké), vrstva matného akrylového laku ModelMaster s příměsí pískové, lehká patina šedou olejovou barvou a nakonec opět vrstva čirého matného akrylového laku.
Závěr
Poměrně jednoduše lze získat zajímavý model zajímavého letounu, který si navíc „vystřelil“ v ozbrojeném konfliktu.
Fotogalerie