Letoun Aero L-39 je produktem československého průmyslu a do dnešních dob je vyhledávaným cvičným proudovým strojem. V 70. a 80. letech 20. století byl používán letectvy více než 30 států v celkovém počtu zhruba 2800 kusů.
Model
Model L-39ZA pochází z dílny Attack, nyní je prodáván v původních obalech s přelepkou Mark. I, ale i v nových obalech, již se značkou Mark. I. V krabičce se nachází nemnoho dílů na pohled dobré kvality, zkušební sestavení nenaznačuje vážnější problémy.
Stavba
Sestavení modelu je velice jednoduché, díly dobře navazují. Upravil jsem pouze výšku opěradel sedaček pilotů aby šel zavřít průhledný překryt. Také jsem doplnil Pitotovy trubice v náběžné hraně křídel, čímž ale veškeré úpravy končí.
Zbarvení a označení
Zvolil jsem standardní barevné schéma strojů L-39ZA v československém a českém letectvu, tj. kombinaci dvou zelených na horních a světlé šedomodré na spodních plochách. Jako světlejší zelenou jsme použil Humbrol 83, tmavší je Humbrol 155, na spodní plochy jsem použil Humbrol 147 s malou kapkou modré Humbrol 15.
Trochu potíž způsobily výsostné znaky, protože obtiskový aršík obsahuje 2 znaky s bílým lemem a 4 znaky s modrým lemem, přičemž je třeba 4 znaky s bílým lemem (na horní plochu křídla a SOP) a 2 s modrým lemem (na spodní plochu křídla). Problém jsem vyřešil použitím obtisků z další stavebnice L-39, kterou později postavím ve vlečné verzi.
Nakonec jsem celý model přelakoval lesklým lakem ModelMaster.
Závěr
I přes drobný problém s obtisky jde o velice hezký malý model.