F-105 Thunderchief byl prvním nadzvukovým taktickým stíhacím bombardérem, který byl od počátku vyvíjen pro tento účel, prvním, který nebyl adaptací již existujících typů. Ačkoliv byl primárně konstruován jako nosič taktických jaderných zbraní, jeho kvality se prokázaly během války ve Vietnamu. Letoun vynikal zejména velkou nosností výzbroje a odolností při poškození.
Model
Namlsán příznivými recenzemi, objednal jsem si pod stromeček stavebnici Trumpeter.
Krabička
je otevíraná shora, graficky pěkná, robustně provedená, takže dobře chrání obsah.
Pohled dovnitř
Model je negativně ryt a bohatě onýtován. Nýty jsou provedené podobně jako např. u MiGu-21F firmy Revell. Toto provedení je jedněmi chváleno, jinými pomlouváno, já sám jsem na něm nenašel nic co by mi vadilo. Rámečky obsahují spoustu velmi podrobně provedených dílů - podvozky, výzbroj, komora přídavného spalování, brzdící štíty, oddělená křidélka a klapky, výrobce nezapomněl ani na protikolizní světla z čiré hmoty. Celkem vzato - vypadá to na rychlou a bezproblémovou stavbu.
Stavba
Rozhodl jsem se pro stavbu z krabičky, ale i tak jsem se nevyhnul některým drobným úpravám. Díly k sobě velmi dobře lícují, takže v podstatě není třeba tmelit. Zarazilo mě ale provedení sacího kanálu k motoru - část v křídle je velmi hezky znázorněná včetně ořezávače mezní vrstvy, ale uvnitř trupu je pusto a prázdno, takže světlo prosvítá skrz. Tato část je v příkrém protikladu s komorou přídavného spalování a tryskou, která je naopak provedena velmi pečlivě a detailně. Abych věc napravil, stočil jsem z plastikové destičky kusy sacího kanálu a vlepil zevnitř do trupu, zaslepení je až "za rohem", takže první stupeň kompresoru stejně nebude vidět a jeho výrobou jsem se netrápil.
Druhou poznámku mám k předkládaným výzbrojním schématům. Podle fotografií byla podtrupová přídavná nádrž používána v bojových podmínkách spíše méně často, daleko častěji byly pod trupem závěsníky MER nesoucí šestici pum Mk.82. Hodně častý podvěs pro nasazení ve Vietnamu byl MER + 6x Mk.82 pod trupem, 2x přídavná nádrž pod křídlem a 2x Mk.82 pod křídlem. Podkřídelní pumy byly příležitostně nahrazovány jinou výzbrojí - uvítal jsem ve stavebnici přiložené střely AGM-12 Bullpup. Z výše uvedeného vyplývá i druhá úprava, kterou jsem podniknul, a to instalace podtrupového závěsníku (vyrobil jsem nový, z přídavné nádrže nejde použít), doplnění MER o stranové závěsníky (výrobce stavebnice předpokládá instalovat MER na podkřídelní závěsníky, kde plnému podvěšení 6 kusy munice brání podvozkové nohy) a podvěšení 6 kusů pum Mk.82. Přední trojici jsem vybavil prodlouženými zapalovači (ze stavebnice).
Trochu nejasnosti jsem měl se zbarvením protikolizních světel, ale i to jsem nějak zvládnul. Jinak je stavba velmi příjemná a ubíhá rychle, nepoužil jsem žádné doplňky, vše je tak, jak je to v krabičce.
Zbarvení a označení
Po vyhodnocení dostupných podkladů jsem se rozhodl pro kamuflovaný stroj z období Vietnamské války a zvolil "provařený" Polish Glider majora Dona Kutyny. Na tomto místě bych rád uvedl největší mínus stavebnice a to absenci půdorysu barevného schématu. Je krásné, že schéma zbarvení je vytištěno barevně na křídovém papíře, ale pokud chybí podstatné části, pak zjevně neplní účel. Dalo by se to přejít - potřebné informace jsou snadno k nalezení na internetu (např.
zde), ale od stavebnice v ceně přes 500 Kč bych očekával trochu více. A další zádrhel: podle fotografií má Polish Glider standardní barevné schéma včetně přechodu spodní šedé pod křídlem, návod ale ukazuje vodorovný přechod po celé délce trupu. Takže jsem se přiklonil k fotografii.
Rovněž na zbarvení podvozkových šachet mám jiný názor než výrobce stavebnice - bílou, která byla používána v pozdějším období a u dvoumístných F-105G, jsem nahradil základní zelenou namíchanou z Humbrol 30 a 24.
Obtisky jsou velmi pěkné se spoustou popisek, ale někdy je trochu problém najít kam patří a u podvěsů (nádrže, pumy, rakety) není umístění uvedeno vůbec a je třeba se řídit fotografiemi.
Zbarvení jsem provedl barvami Humbrol - zesvětlenou Humbrol 127 na spodní plochy, pískovou Humbrol 250, zesvětlenou zelenou Humbrol 30 a ztmavenou olivovou Humbrol 155. Následovala vrstva čirého lesklého akrylového laku ModelMaster, nanesení obtisků a konečné přelakování matným akrylovým lakem ModelMater se stopou černé.
Závěr
Velmi pěkný model se dvěma drobnými výhradami ke stavbě a vážnějšími výhradami ke zbarvení a označení - u modelu nižší cenové kategorie bych vše přešel beze slova. Každému zájemci o Century Fighters případně Vietnamskou válku přesto vřele doporučuji.