Ryan XF2R-1 Dark Shark
Dark Shark je typickým představitelem přechodného období od vrtulového k reaktivnímu pohonu. Letoun přímo navazuje na typ FR-1 Fireball, poháněný pístovým motorem a vrtulí, vestavěným v přídi, a proudovým motorem, vestavěným v zádi trupu. Zásadní změnou je použití turbovrtulového motoru General Electric XT-31-GE2, který nahradil původní pístový Wright R-1820-72W Cyclone.
Model
XF2R vyrábí stejně jako FR-1 firma MPM. Ačkoliv má letoun vrtuli, nemohl chybět v mé sbírce rour.
Krabička
Zcela ve standardu MPM - jednoduchá, pohledná.
Pohled dovnitř
Model jsem koupil v bazaru za směšný peníz, takže jsem nakloněn nad lecčíms přimhouřito oko - ale ono toho zase tolik nebude. Musím přiznat, že při pohledu do krabičky jsem neměl nejlepší pocity, ale výsledek mě velmi příjemně překvapil.
Stavba
Stavba se nevymyká zaběhlým zvyklostem, avšak rád bych upozornil na následující věci:
Trup se po slepení zdá poněkud užší, než by odpovídalo prostoru v centroplánu, avšak nevěšte hlavu: ve chvíli, kdy do trupu zespodu doslova nacpete pilotní prostor, trup se roztáhne do žádaných rozměrů.
Stěny trupu jsou (díky technologii) poměrně tlusté, což vadí zejména v pilotním prostoru v místech výfukových kanálů turbovrtulového motoru. Pokud stěny nezeslabíte, pilotní prostor se nevejde dovnitř, zvláště pokud použijete leptané díly, jež jsou součástí stavebnice.
Výfuky turbovrtulového motoru je třeba prohloubit provrtáním a nastavením trubičkou vhodného průměru.
Pilotní prostor lze z leptů a plastových dílů sestavit k až překvapivé dokonalosti. Vyjímkou je panel, zaslepující otvor do trupu za sedačkou pilota. Ten nepasuje ani omylem a jeho výrobě se asi nevyhnete.
Přechod křídlo-trup je nutno zdola značně tmelit a brousit.
Vyvážení modelu je ošemetná záležitost. V mém případě bylo nedostatečné, takže jsem musel zhotovit "kozu" pod záď, aby model stál na všech kolech. Obávám se ale, že pokud model vyvážíte tak, jak je třeba, podvozky to neunesou...
Povrchová úprava není otázkou diskuse - letoun byl vyroben v počtu jednoho kusu. Problémem se ale ukázala modrá barva, kterou je letoun natřen na všech plochách (Glossy Sea Blue): nechce se mi věřit, že tuto modrou (kterou byly mj. natřeny v daném období všechny palubní stíhačky US Navy) nikdo nevyrábí v plechovkách! Dokonce jsem o tom diskutoval v prodejně MPM a ani tam mi v podstatě nebyli schopni poradit, co bych měl koupit. Nakonec jsem tedy "cosi" namíchal, ale asi to mělo být tmavší.

Závěr
Pěkný model, ačkoliv zpočátku nebudil důvěru. Pro příznivce "early jets" téměř povinnost.