Poslední fotoprůzkumná varianta Spitfiru kombinující fotovybavení Spitfiru XI s drakem a motorem Spitfiru XIV. Většina vyrobených exemplářů byla vybavena přetlakovou kabinou ze Spitfiru X a integrálními palivovými nádržemi v křídlech.
První kusy přicházely do služby v roce 1944, jejich výroba běžela do začátku roku 1946 a dala celkem 225 kusů. V rámci bojů v Malajsii v dubnu 1954 vykonal Spitfire XIX poslední bojový let Spitfiru v RAF.
Model
Po přečtení několika víceméně pochvalných recenzí a po zjištění ceny 135 Kč jsem se rozhodl - a zdá se, že správně. V nové červené krabičce Airfixu se skrývá pět rámečků s díly plus jeden čirý. Panely jsou naznačeny negativní linkou, která se někomu může zdát příliš hrubá, ale mě nepřijde na závadu - a bude vidět i po nátěru.
Stavba
Stavba jako vždy začíná sestavením kokpitu. Ten je poměrně detailní, včetně správného znázornění podlahy (kterou Spitfire vlastně neměl). Jediné co by prospělo, je alespoň reliéf přístrojů palubní desky, případně obtisk. PR.XIX sice neměl výklopná nástupní dvířka, takže do kokpitu nebude příliš vidět ani při otevřené kabině, ale i tak jsem doplnil palubní desku z letitého Spita IX od Kovozávodů a poutací pásy z olověné fólie.
Kryt pilotního prostoru jsem vylisoval nový přes původní. Okénka kamer na spodku trupu jsem oddělil a vlepil zvlášť a zevnitř zatřel černou barvou stejně jako okénko na boku trupu.
Hlavní díly stavebnice velice dobře lícují, snad jen na spáru mezi horní polovinou křídel a trupem je třeba dát pozor. Také detaily jsou přiměřeně jemné, někomu může vadit provedení podvozkových noh vcelku s kryty, ale citlivým barvením lze dosáhnout dobrého výsledku. Podvozkové šachty by asi snesly přidat nějaké detaily. Odvrtal jsem vstup vzduchu ke kompresoru pod motorem i ke klimatizaci kabiny na levém motorovém krytu.
Zbarvení a označení
Chtěl jsem postavit celomodrý letoun RAF a proto mě trochu zklamaly výrobcem zvolené verze: Malajsie 1954 a Švédsko 1955. A tak jsem vyhledal fotky, pořídil paví oka bez bílé barvy, doplnil invazní pruhy a bylo hotovo. Barvu jsem namíchal z azurové Humbrolky 157 a bílé Humbrolky 34. Airfix sice doporučuje Humbrol 230, ale ta mi přišla jednak trochu tmavá a jednak trochu velká vzhledem k tomu, že si nehodlám postavit celou letku. Patina je velmi jemná, jen trochu očouzený trup za výfuky a trup pod kabinou počmáraný od bot při nastupování do letounu - obojí černou pastelkou. Nakonec akrylový matný lak Vallejo.
Závěr
Velmi pěkný model za skvělou cenu, snadná stavba.