V roce 1965 zvažovalo velení čs. letectva možné náhrady letounů MiG-19, které byly ve službě od roku 1958. Jednou z alternativ se ukázal nákup moderních proudových letounů SAAB 35 ze Švédska. Zbrojovka SAAB měla na uskutečnění obchodu eminentní zájem, neboť by šlo o první průnik na trh "východního bloku" a proto v podstatě zdarma poskytla 12 kusů (některé prameny uvádějí 14) letounů SAAB J-35A Draken. Šlo o letouny především prvních sérií, které byly ve výrobním závodě mírně modifikovány. Letouny byly v čs. letectvu intenzivně zkoušeny, avšak nakonec byl jako standarní vybrán MiG-21 také s ohledem na jeho licenční výrobu u nás. Poslední stroje dolétaly hluboko v sedmdesátých létech.
Letouny byly zpočátku v barvě kovu, později byly opatřeny standardní taktickou kamufláží sestávající z šedých spodních ploch a dvou odstínů zelené doplněných pásy tmavě modrošedé na horních plochách. Odstíny souhlasí s barvami použitými na cvičných L-39.