Stavebnice: Airfix A01004
Doplňky: lept Bílek PB025
Přes obrovský počet vyrobených Mustangů bylo pouze relativně malé množství z nich přestavěno na dvoumístnou cvičnou verzi. Přestavby byly obvykle prováděny přímo u útvarů, malé množství bylo přestavěno různými výrobci. Letoun 45-11444 je jedním z několika kusů přestavěných pro potřeby Air Education & Training Command, výcvikového střediska USAF.
Model
Namlsán předchozími modely Spitfirů a zlákán velice příjemnou cenou, pořídil jsem nový model Mustangu od Airfixu. Model je prodáván v té nejlevnější variantě, tj. v nižší krabičce s bočním otevíráním, na jejíž spodní straně je zobrazeno nabízené zbarvení. Po otevření krabičky vypadne sáček s díly ze světle šedého plastu, návod a obtisky na jednu verzi, jak je u stavebnic tohoto provedení obvyklé.
Při bližším zkoumání se ukáže, že díly mají velice pěkně naznačené panely rytím do hloubky, které je sice širší, než u stavebnic zejména japonského původu, ale neumětelům mého ražení aspoň nezpůsobí žádné komplikace při opravách a barvení. Velice oceňuji propracování interiérů, ať již pilotního prostoru, kanálu chladiče pod trupem a podvozkových šachet. Drobné díly jsou natolik jemné, že třeba u podvozkových nohou mám trochu obavu zda vydrží a unesou hotový model.
Stavba
Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl postavit dvoumístnou variantu, bylo třeba nějak pořešit místo druhého člena posádky. Nejprve jsem tedy odřezal vše za sedačkou pilota a pak z kousků plastu a dvou kusů leptů Bílek PB025 (což je vlastně nesamolepící Eduard SS435) vytvořil obě místa. Další markantní úpravou je použití extra vybouleného překrytu kabiny. Nanesl jsem tedy vrstvu tmelu Miliput na původní překryt a po vytvrzení vybrousil do žádaného tvaru a přes takto vzniklé kopyto vylisoval průhledný díl.
No a dál – nic než sestavování. Díly pěkně zapadají, snad jen přistávací klapky, nabízené mimo jiné již ve stavebnici alternativně vytažené, bylo třeba trošku přibrousit aby správně sedly na své místo.
Zbarvení a označení
Vždycky si se zájmem přečtu o alchymii, spojené s vytvářením imitace kovového povrchu na modelech letadel. Většina postupů má však pro mne jedno zásadní omezení a tím je stříkací pistole. Možná budu považován za blázna, ale i v dnešní době natírám štětcem, takže jsem hledal způsob, jak kovový povrch znázornit pouhým štětcem. Po vyzkoušení různých produktů různých firem, můj recept nakonec zní na metalizéry Humbrol, konkrétně 27001 (matný hliník), 27002 (lesklý hliník) a 27003 (ocel) a jejich směsi. Jejich kombinací jsem také opatřil svého Mustanga. Následoval čirý akrylový lak a obtisky. Ty jsou částečně ze stavebnice, tj. znaky a popisky, a částečně moje vlastní výroba, tj. buzz number, sériové číslo, znak AE&TC a červené proužky do znaků. Poté jsem model znovu přelakoval lesklým lakem, s vyjímkou pruhu proti oslnění před kabinou, na který naopak přišel matný lak.
Závěr
Stavbu jsem si velmi užil a s výsledkem jsem spokojen.
Fotogalerie