Republic F-105D Thunderchief
Letoun F-105 byl prvním nadzvukovým letounem USAF od začátku vyvíjeným jako stíhací bombardér. Jeho historie se začala psát již v roce 1950, kdy začaly konstrukční práce. První let vykonal v říjnu 1955 a od května 1957 (o tři roky později než se původně plánovalo) začaly letouny varianty F-105B přicházet k jednotkám.
F-105D byla nejrozšířenější varianta, zařazovaná do služby od roku 1960. Letouny F-105 verzí D, E, F a G byly nasazeny ve válce ve Vietnamu, kde si kromě přezdívky "Thud" vydobyly respekt na straně protivníků i obdiv na straně jejich pilotů, zejména díky odolné konstrukci a provozní spolehlivosti.

Stavba modelu

K výrobě modelu budete potřebovat:
  • balsová prkénka tl. 2 mm a 4 mm
  • kousek smrkové lišty 4x4 mm
  • olověné broky nebo jinou zátěž k vyvážení
  • lepidlo na dřevo, vhodný je Herkules
  • tužku, pravítko, nůž, smirkový papír
  • syntetickou stříbrnou, nejlépe ve spreji
  • další odstíny dle zvolené předlohy
  • lihové fixy: černý, červený a modrý
  • Vytiskněte si plánek modelu: plánek je nakreslen tak, že když jej vytisknete na stránku velikosti A4, získáte přímo stavební výkres. Pak vystříhněte jednotlivé části a obkreslete je na balsové prkénko. Pozor: trup je na výkrese z prostorových důvodů kreslen ze dvou dílů, vy ale obě části šablonky slepte a trup z balzy vyřízněte jako jeden celek. Budete potřebovat: 1x trup (tl. 4 mm), 2x příď trupu (tl. 2 mm), 2x křídlo (tl. 2 mm), 2x vstupy vzduchu k motoru u kořene křídla (tl. 2 mm), 2x vodorovné ocasní plochy (tl. 2 mm), 1x svislá ocasní plocha (tl. 2 mm). Při obkreslování dejte pozor na správnou orientaci vláken dřeva podle značek ---O--- na jednotlivých částech.

    Vyřízněte jednotlivé části, v bocích trupu prořízněte otvory pro vložení křídla a vodorovné ocasní plochy podle naznačených čar. V přídi střední části trupu vyřízněte část vyznačenou šrafováním, sem bude umístěno závaží. Pokud budete stavět vystřelovací model, vyřízněte v přední části trupu pod kabinou otvor pro lištu tak, aby se lišta do výřezu vešla. Slepte křídlo a vstup vzduchu, spoj vystužte podlepením tenkým papírem. Přilepte k trupu boky přídě, tím vznikne kapsička k umístění zátěže. Začistěte hrany všech dílů smirkovým papírem, náběžné a odtokové hrany křídla, VOP a SOP zaoblete.
    Při sestavení pokračujte přilepením svislé ocasní plochy (SOP). Pečlivě kontrolujte, aby SOP nebyla vychýlená ani při pohledu zepředu, ani při pohledu shora. Doporučuji zpevnit spoj trupu a SOP přelepením proužkem tenkého papíru z obou stran.
    Po důkladném zaschnutí můžete pokračovat vlepením křídel a vodorovné ocasní plochy (VOP). Opět pečlivě kontrolujte, zda je model symetrický při pohledu zepředu i při pohledu shora. Je vhodné spoj křídla a trupu a VOP a trupu vyztužit přelepením tenkým papírem.
    Pokud jste se rozhodli pro vystřelovací model, vlepte kousek smrkové lišty do výřezu pod kabinou tak, aby z trupu vystupovaly necelé 2 cm lišty. Nyní model nechte důkladně proschnout.

    Po proschnutí můžete pro větší věrohodnost model vybarvit podle jeho velké předlohy. První vyrobené letouny byly ponechány v barvě kovu, některé s barevnými doplňky, později, jako důsledek války ve Vietnamu, byly letouny opatřovány kamufláží složenou z nepravidelných polí tmavě zelené, střední zelené a pískové na horních a světle šedé na spodních plochách.
    Nakonec lihovou fixou nakreslete na letoun kabinu, panely na trupu i křídlech, výsostné znaky a označení.

    Po zaschnutí barev bude třeba model vyvážit a zalétat.

    A teď již můžete létat! Pokud jste postavili model jako házedlo, vypouštějte jej jako klasickou vlaštovku, jen trochu větší silou. Pokud máte model vystřelovací, zahákněte gumu praku za kolík a vystřelte. Pokud je dobře postaven, měl by poměrně velkou rychlostí vystoupat do výšky a pak přejít do klouzavého letu. Při dobrém seřízení dokáže klouzat i 100 metrů. Při vystřelování modelu pozor na okolo stojící: model po vystřelení letí dost velkou rychlostí na to, aby dokázal způsobit bolestivé zranění.



    (c) 2004 Luděk Zárybnický
    27.05.2004