|
North American F-86D Sabre Dog
V březnu 1948 začali konstruktéři firmy North American Aviation práce na stíhací verzi pro každé počasí letounu F-86 pod projektovým označením NA-164. USAF projevilo intenzivní zájem o tuto modifikaci a tak u North American souběžně zahájili projekt NA-165, což měla být sériová varianta stroje NA-164. V přídi stroje byl instalován radar AN/APG-36. Hrdlo sacího kanálu motoru bylo posunuto níže a dostalo charakteristický ledvinovitý tvar, aby se uvolnil prostor pro dielektrický radom. Jako výzbroj byla zvolena baterie 24 neřízených leteckých protiletadlových raket Mighty Mouse (FFAR) ráže 2,75 palce (70 mm) ve výsuvné raketnici pod trupem.
V říjnu 1949 byla podepsána zakázka na dva stroje NA-164 a 122 letounů NA-165. Stroje NA-164 byly označeny YF-86D, zatímco stroje NA-165 nesly označení F-86D. Zprávy o úspěšném odpálení jaderné pumy v SSSR ukázaly naléhavost potřeby těchto letounů a tak v červnu 1950 byl celkový požadavek zvýšen o 31 kusů na 153.
Letouny byly ve výzbroji řady jednotek nejen USAF, ale také letectev jiných států, např. Dánsko, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Filipíny, Řecko a dokonce Jugoslávie (SFRJ). Poslední dosloužily v řadách Americké národní gardy (ANG).
|
|
|
Stavba modelu
K výrobě modelu budete potřebovat:
balsová prkénka tl. 2 mm a 4 mm
kousek smrkové lišty 4x4 mm
olověné broky nebo jinou zátěž k vyvážení
lepidlo na dřevo, vhodný je Herkules
tužku, pravítko, nůž, smirkový papír
syntetickou stříbrnou, nejlépe ve spreji
další odstíny dle zvolené předlohy
lihové fixy: černý, červený a modrý
|
|
Vytiskněte si plánek modelu: plánek je nakreslen tak, že když jej vytisknete na stránku velikosti A4, získáte přímo stavební výkres. Pak vystříhněte jednotlivé části a obkreslete je na balsové prkénko. Budete potřebovat: 1x trup (tl. 4 mm), 2x boky trupu (tl. 2 mm), 2x křídlo (tl. 2 mm), 2x vodorovné ocasní plochy (tl. 2 mm), 1x svislá ocasní plocha (tl. 2 mm). Při obkreslování dejte pozor na správnou orientaci vláken dřeva podle značek ---O--- na jednotlivých částech.
Vyřízněte jednotlivé části, ve střední části trupu prořízněte odlehčovací otvory, v bocích trupu prořízněte otvory pro vložení křídla a vodorovné ocasní plochy podle naznačených čar. V přídi střední části trupu vyřízněte část vyznačenou šrafováním, sem bude umístěno závaží. Pokud budete stavět vystřelovací model, vyřízněte v přední části trupu pod kabinou otvor pro lištu tak, aby se lišta do výřezu vešla. Slepte části trupu k sobě. Začistěte hrany všech dílů smirkovým papírem, náběžné a odtokové hrany křídla, VOP a SOP zaoblete.
Při sestavení pokračujte přilepením svislé ocasní plochy (SOP). Pečlivě kontrolujte, aby SOP nebyla vychýlená ani při pohledu zepředu, ani při pohledu shora. Doporučuji zpevnit spoj trupu a SOP přelepením proužkem tenkého papíru z obou stran.
Po důkladném zaschnutí můžete pokračovat vlepením křídel a vodorovné ocasní plochy (VOP). Opět pečlivě kontrolujte, zda je model symetrický při pohledu zepředu i při pohledu shora. Je vhodné spoj křídla a trupu a VOP a trupu vyztužit přelepením tenkým papírem.
Pokud jste se rozhodli pro vystřelovací model, vlepte kousek smrkové lišty do výřezu pod kabinou tak, aby z trupu vystupovaly necelé 2 cm lišty. Nyní model nechte důkladně proschnout.
Po proschnutí můžete pro větší věrohodnost model vybarvit podle jeho velké předlohy. Letouny byly standardně ponechány v barvě kovu s barevnými doplňky. Jako inspirace může posloužit i fotografie u tohoto článku. Nakonec lihovou fixou nakreslete na letoun kabinu, panely na trupu i křídlech, výsostné znaky a označení.
Po zaschnutí barev bude třeba model vyvážit a zalétat.
A teď již můžete létat! Pokud jste postavili model jako házedlo, vypouštějte jej jako klasickou vlaštovku, jen trochu větší silou. Pokud máte model vystřelovací, zahákněte gumu praku za kolík a vystřelte. Pokud je dobře postaven, měl by poměrně velkou rychlostí vystoupat do výšky a pak přejít do klouzavého letu. Při dobrém seřízení dokáže klouzat i 100 metrů. Při vystřelování modelu pozor na okolo stojící: model po vystřelení letí dost velkou rychlostí na to, aby dokázal způsobit bolestivé zranění.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(c) 2004 Luděk Zárybnický
27.04.2004
|