North American F-86F Sabre
Konstrukce letounu F-86 má počátky v projektu NA-134, určeném původně pro US Navy. Dalším vývojem, zejména nahrazením původního přímého křídla šípovým, vznikl legendární stroj F-86.
Letouny tohoto typu byly vyráběny ve velkých počtech, na svém kontě mají mimo jiné souboje s letouny MiG-15 v Korejské válce.


Stavba modelu

K výrobě modelu budete potřebovat:
  • balsová prkénka tl. 2 mm a 4 mm
  • kousek smrkové lišty 4x4 mm
  • olověné broky nebo jinou zátěž k vyvážení
  • lepidlo na dřevo, vhodný je Herkules
  • tužku, pravítko, nůž, smirkový papír
  • syntetickou stříbrnou, nejlépe ve spreji
  • další odstíny dle zvolené předlohy
  • lihové fixy: černý, červený a modrý

  • Vytiskněte si plánek modelu: plánek je nakreslen tak, že když jej vytisknete na stránku velikosti A4, získáte přímo stavební výkres. Pak vystříhněte jednotlivé části a obkreslete je na balsové prkénko. Budete potřebovat: 1x trup (tl. 4 mm), 2x boky trupu (tl. 2 mm), 2x křídlo (tl. 2 mm), 2x vodorovné ocasní plochy (tl. 2 mm), 1x svislá ocasní plocha (tl. 2 mm). Při obkreslování dejte pozor na správnou orientaci vláken dřeva podle značek ---O--- na jednotlivých částech.

    Vyřízněte jednotlivé části, ve střední části trupu prořízněte odlehčovací otvory, v bocích trupu prořízněte otvory pro vložení křídla a vodorovné ocasní plochy podle naznačených čar. V přídi střední části trupu vyřízněte část vyznačenou šrafováním, sem bude umístěno závaží. Pokud budete stavět vystřelovací model, vyřízněte v přední části trupu pod kabinou otvor pro lištu tak, aby se lišta do výřezu vešla. Slepte části trupu k sobě. Začistěte hrany všech dílů smirkovým papírem, náběžné a odtokové hrany křídla, VOP a SOP zaoblete.
    Při sestavení pokračujte přilepením svislé ocasní plochy (SOP). Pečlivě kontrolujte, aby SOP nebyla vychýlená ani při pohledu zepředu, ani při pohledu shora. Doporučuji zpevnit spoj trupu a SOP přelepením proužkem tenkého papíru z obou stran.
    Po důkladném zaschnutí můžete pokračovat vlepením křídel a vodorovné ocasní plochy (VOP). Opět pečlivě kontrolujte, zda je model symetrický při pohledu zepředu i při pohledu shora. Je vhodné spoj křídla a trupu a VOP a trupu vyztužit přelepením tenkým papírem.
    Pokud jste se rozhodli pro vystřelovací model, vlepte kousek smrkové lišty do výřezu pod kabinou tak, aby z trupu vystupovaly necelé 2 cm lišty. Nyní model nechte důkladně proschnout.

    Po proschnutí můžete pro větší věrohodnost model vybarvit podle jeho velké předlohy. Letouny byly standardně ponechány v barvě kovu s barevnými doplňky. Jako inspirace může posloužit i fotografie u tohoto článku. Nakonec lihovou fixou nakreslete na letoun kabinu, panely na trupu i křídlech, výsostné znaky a označení.

    Po zaschnutí barev bude třeba model vyvážit a zalétat.

    A teď již můžete létat! Pokud jste postavili model jako házedlo, vypouštějte jej jako klasickou vlaštovku, jen trochu větší silou. Pokud máte model vystřelovací, zahákněte gumu praku za kolík a vystřelte. Pokud je dobře postaven, měl by poměrně velkou rychlostí vystoupat do výšky a pak přejít do klouzavého letu. Při dobrém seřízení dokáže klouzat i 100 metrů. Při vystřelování modelu pozor na okolo stojící: model po vystřelení letí dost velkou rychlostí na to, aby dokázal způsobit bolestivé zranění.



    (c) 2004 Luděk Zárybnický
    27.04.2004