Model: Profiline 7002
Motor: MiKu 720053
Motorizovaný větroň XL-13T byl zalétán 22.9.1970 v Letňanech. Poháněl ho automobilový motor Trabant (označený Avia M-151) s vrtulí Avia V210 v tlačném uspořádání. Na rozdíl od předcházejícího pokusu s motorizací větroně Blaník motorem Walter A (XL-13M) dokázal letoun XL-13T létat s plným zatížením dvou členů posádky, přičemž jinak si zachoval dobré vlastnosti bezmotorové varianty. Přes velmi povzbudivé výsledky zůstalo u jednoho kusu, protože byla dána přednost vývoji motorizovaného kluzáku L-13SW Vivat.
Model
Jednoduchý model – v jednoduché krabičce s bočním otevíráním. Jemné negativní rytí je místy poněkud neostré, ale nijak zásadně nevadí. Obtisky nabízí tři varianty zbarvení (SSSR / Dosaaf, české a německé).
Stavba
Nejprve jsem slepil poloviny trupu a do nich vestavěl vybavení kokpitu. Prostor v trupu bohužel postrádá jakékoliv vodící prvky, takže ustavení prvků vybavení se dá udělat pouze podle obrázků na boku krabičky. Také informace o zbarvení není dostatečná a je potřeba použít fotografie z jiných zdrojů. Na sedadla jsem doplnil poutací pásy z olověné fólie. Překryt pilotní kabiny je poměrně málo tuhý, takže pokud jej při lepení příliš přitlačíte, objeví se prasklinky uvnitř čiré hmoty – což je neopravitelné. Křídlo i ocasní plochy postrádají vodící kolíky a lepí se na tupo k trupu, přičemž v návodu chybí nákres pod jakým úhlem.
Ke konverzi na XL-13T jsem použil motor a vrtuli z letité rezinové stavebnice XL-13T (MiKu 720053), která se ve světle tohoto vstřikovaného modelu snad ani k ničemu jinému nehodí. Na motor jsem doplnil trubičky viditelné na fotografiích.
Zbarvení a označení
Model má horní část trupu včetně motoru a celou SOP natřenou žlutozelenou, v mém případě namíchanou ze žluté ModelMaster 1708 a zelené Humbrol 30, zbytek je v barvě kovu v podání Humbrol 27002. Modré doplňky na trupu a na křídle jsou z obtisku, stejně jako imatrikulace, znak aeroklubu a označení typu na trupu a na motoru. Původně jsem doufal v použití obtisků ze stavebnice MiKu, ale zjistil jsem, že jsou neúplné a také nepřesné, např. v provedení imatrikulační značky. Takže jsem si obtisky vyrobil sám podle fotografií a monografie z časopisu ABC.
Závěr
S přiměřeným úsilím jsem získal hezký a zajímavý model.
Fotogalerie