Model: LS J5
Mitsubishi T-2 je dvoumístný nadzvukový dvoumotorový proudový cvičný letoun, vyvinutý japonským koncernem Mitsubishi Heavy Industries. Je to první v Japonsku vyvinutý nadzvukový letoun. Jeho jediným provozovatelem byly v letech 1975-2006 japonské vzdušné síly sebeobrany.
S příchodem vysoce výkonných letounů jako F-104 a F-4 do výzbroje japonského letectva se ukázalo, že starší cvičné letouny Fuji T-1 již nedokážou zabezpečit odpovídající výcvik a bude nutno je doplnit i o vysoce výkonný cvičný letoun. Byl zvažován i nákup strojů T-38 Talon z USA, dokonce se jednalo o licenční výrobě letounu SEPECAT Jaguar, ale nakonec bylo rozhodnuto, že nový cvičný letoun bude zkonstruován v Japonsku. Jeho podoba byl v mnohém inspirována Jaguarem, včetně motorů Rolls-Royce Turbomeca Adour, ale jinak jde o zcela odlišnou konstrukci. Od začátku se počítalo s tím, že na základě cvičného letounu bude postaven bojový. Celkem bylo vyrobeno 90 kusů.
(Podle wikipedie)
Model
Model japonské firmy LS pro mne není úplnou novinkou – již před mnoha lety jsem jeden stavěl. Představuje sice bojovou variantu F-1, ale vzhledem k celkové shodě obou verzí nebude problém jej přestavět na cvičný T-2.
Jednotlivé díly (celkem 24 číslovaných) jsou opatřeny hezkými detaily, panely na povrchu jsou znázorněny negativní linkou. Všechny části na pohled budí dobrý dojem, včetně podvozků, které jsou poměrně komplikovaného tvaru. Stavebnice nabízí podvěsit pod křídla dvě přídavné nádrže a dvě pumy. Návod je vytištěn na vnitřní straně víka krabice, barevné schéma je velmi malé a postrádá pohled zprava, ale k základní orientaci pro stavbu bojové verze ho lze použít.
Stavba
Základní sestavení modelu nečiní potíže, takže se zastavím jen u úprav, nutných k přestavbě bojového F-1 na cvičný T-2. Především je třeba vytvořit zadní pilotní prostor. Odříznul jsem tedy příslušnou část hřbetu trupu. Sedačku je dobré vyrobit rovnou dvojmo, protože v předním prostoru chybí. Podlaha, bočnice, palubní desky jsou z plastových destiček, kniply z kousku drátku. Překryt kabiny jsem vylisoval přes kopyto, vytvořené z původního jednomístného překrytu, nastaveného o odříznutý hřbet trupu. Na vrcholu SOP není u cvičné verze anténa, takže jsem ji odříznul a chybějící kousek nastavil plastovou destičkou. No a to je vlastně vše.
Zbarvení
Vzhledem k tomu, že ve stavebnici jsou obtisky na bojovou variantu, obtisky jsem si s vyjímkou výsostných znaků vyrobil a vytisknul. Celý letoun jsem natřel šedou Humbrol 129, panely kolem trysek motoru jsou natřené ocelovou Humbrol 27003. Příď a pole před kabinou je černé Humbrol 33.
Fotogalerie