Stavebnice: ARII 02083
Beechcraft Model 35 Bonanza poprvé vzlétl záhy po ukončení druhé světové války a od března 1947 byl vyráběn v sérii. Díky promyšlenému designu a velmi příznivé ceně měl výrobce více než 1400 objednávek ještě před zahájením výroby. Poptávka byla rychle uspokojována v rámci přechodu leteckého průmyslu na civilní výrobu, takže koncem roku 1947 bylo dodáno již okolo 1000 letounů. V roce 1977 sjel z výrobní linky již desetitisící letoun řady Bonanza, výroba varianty s motýlkovými ocasními plochami byla ukončena o pět let později ve prospěch Bonanzy 36 s klasickými ocasními plochami. Bonanza patří k nejúspěšnějším letounům historie s více než 17000 vyrobenými kusy za více než 50 let výroby.
Bonanza je z konstrukčního hlediska typická motýlkovými ocasními plochami, které snižují odpor a hmotnost. V průběhu let byly vyráběny různé varianty [35 (1947-1948), A35 (1949), B35 (1950), C35 (1951-1952), D35 (1953), E35 (1954), F35 (1955), G35 (1956), H35 (1957), J35 (1958), K35 (1959), M35 (1960), N35 (1961), P35 (1962-1963), S35 (1964-1965) a V35 (1966-1967)], lišící se motorem, výbavou a počtem míst pro cestující. Letoun je do dneška velmi oblíben a používán řadou provozovatelů a ve své třídě představuje standard, se kterým se porovnávají ostatní konkurenti.
Model
Již před lety jsem pokukoval po čtvrtkové Bonanze firmy Hobbycraft, která se objevila na pultech našich obchodů, ale vzhledem k tomu, že stavím dvaasedmdesátiny, nebylo to ono. A pak se objevila dvaasedmdesátkrát zmenšená Bonanza japonské firmy Arii – a bylo rozhodnuto.
Krabička
Ukazuje elegantní tvary Bonanzy ve zbarvení letounu, který je možno ze stavebnice postavit.
Pohled dovnitř
Drobný model, nemnoho dílků s jemnou negativní paneláží, obtiskový arch ne nejlepší kvality. Celkem vzato, odpovídá mému úmyslu strávit nad modelem nejvýše několik večerů.
Stavba
Vždy se snažím získat nějaké informace o předloze, a tak jsem zapátral na internetu. A hle: první problém – identifikovat verzi letounu. Bonanzy byly vyráběny přes 30 let a za tu dobu vznikla řada variant. Podle fotografií jsem se přiklonil k tomu, že model nejvíce odpovídá verzi V35B, vyráběné v letech 1966-67. A tak jsem začal hledat nějakou atraktivně zbarvenou V35 s bílými imatrikulačními znaky (to kvůli obtiskům, které jsem měl k dispozici). Vzhledem k nabídce typu Bonanza v bazarech letecké techniky existují spousty fotografií včetně interiéru a palubní desky. A tak jsem našel N20307.
Rozhodl jsem se postavit model víceméně z krabičky. Začal jsem interiérem, kde jsem odstranil řízení před pravým sedadlem, upravil páku řízení do charakteristického tvaru, upravil palubní desku podle fotografií, vybarvil sedadla a to vše vestavěl do trupu. V této fázi se jediným problémem ukázala špatně lícující okna. Další sestavení probíhalo bez problémů, z dílů ve stavebnici jsem nepoužil antény na hřbetě trupu, kryty příďového podvozku, kromě toho jsem doplnil hrdlo sání klimatizace na hřbetě trupu mezi ocasními plochami. Ve stavebnici nabízenou dvoulistou vrtuli jsem nahradil třílistou.
Pak již následovala povrchová úprava: základ bílou, pak namaskovat pruhy a červená a žlutá. Nakonec obtisky ze sady kódových písmen USAF od Tally Ho!, lesklý lak a hotovo.
Závěr
Ačkoliv jsem nad modelem strávil více času než jsem původně zamýšlel, nakonec jsem s výsledkem spokojen.