Stavebnice: Academy 1665
Doplňky: lept Extratech EX72101
Letoun OV-10 vznikl na základě zadání US Marine Corps na lehké průzkumné letadlo. Letoun měl být schopen průzkumné činnosti nad územím protivníka a měl být použitelný k výsadkům v týlu protivníka. Měl vyplnit mezeru mezi proudovými stroji a vrtulníky, později působil i v roli protipovstaleckého (COIN) stroje.
První prototyp vzlétl v roce 1965, od roku 1968 byl nasazen v operační službě ve Vietnamu, zejména v roli předsunutých leteckých návodčích (FAC).
Letouny ve verzi A sloužily u USAF a USMC, verze B byla dodána do Německa k vlekání terčů, verze C byla dodána do Maroka, verze D vybavená delší přídí nesoucí senzory pro činnosti v noci byla používána USMC, verze E byla dodána do Maroka, verze F do Indonésie, Thajska a Venezuely. V současné době se řada strojů slouží u soukromých provozovatelů jako protipožární.
Model
Model OV-10A od Academy jsem si pořídil v bazaru, předchozí majitel přidal do krabičky lept Extratech a masky Eduard.Krabička
Ukazuje akční kresbu stroje ve zbarvení 20 TASS/504 TASG v DaNangh, Vietnam někdy v roce 1969. Zobrazené zbarvení je jednou z obtiskových variant.
Pohled dovnitř
Několik rámečků čistě odstříknutých ze šedého plastu přiměřené tvrdosti, rytí negativní, detaily se zdají přiměřené. Vypadá to na pohodovou stavbu z krabičky bez závažnějších úprav.
Stavba
Stavba modelu se mi poněkud protáhla – mezitím jsem dokončil několik obrněnců – ale souhrnně vzato, šlo o celkem příjemnou záležitost. K modelu mám následující komentáře:
Vyvážení modelu je celkem složité. Doporučuji vyplnit každou volnou skulinu včetně přední části prostoru za kabinou.
Podvozkové šachty jsou poměrně velké, avšak podvozek by se do nich asi zatažený nevešel. Chtělo to asi zaslepit šachty hlavního podvozku směrem dopředu, já jsem se omezil jen na doplnění roury výfuku. Přední podvozková šachta je celá vytvořena znovu.
Kabina má příliš nízko podlahu, což jsem zjistil až téměř na závěr, kdy už s tím nešlo mnoho dělat. Palubní deska, boční panely i sedadla proto nevyčnívají dostatečně, ba naopak.
Prosklení kabiny sice není nejtenčí, ale použil jsem je, je dostatečně čiré a výroba nového mi přišla zbytečná. Pokud chcete otevřít kabinu, je třeba rozříznout boční díl. Rovněž je třeba doplnit sloupek pod otevřenou kabinou.
Kovové díly jsou jistě přínosem, ale bylo by vhodné přidat k nim srozumitelnější návod. Např. díl 19 představující nejspíš zámky překrytu kabiny lze správně zpracovat jen s nejvyššími obtížemi a jeho umístění je z návodu víceméně nejasné. Totéž musím bohužel říci i o součástech bočních panelů a krytu přední palubní desky. Chybějící popis barevného provedení jen dokresluje mizernou úroveň návodu ke kovovým dílům.
Obtisky jsou celkem snadno zpracovatelné a s použitím příslušných vodiček dobře kopírují povrch modelu.
Zbarvení po úvahách na téma nestandardní US Navy s oranžovými konci křídla jsem zvolil standardní Field Green / Gull Gray s bílou horní plochou křídla, tj. letoun od HML-267 z Kalifornie v r. 1970. Letoun jsem lehce zaprášil pigmenty StarDust a přelakoval čirým lakem ModelMaster. Masky jsem nakonec nepoužil.
Závěr
S výsledkem jsem nakonec spokojen, možná jsem měl zvolit verzi D a čtyřtónovou mariňáckou kamufláž.
Fotogalerie