Alvis FV-101 CVR (T) Scorpion

Doba čtení: 3 min.

Stavebnice: ACE 72417

Bojové průzkumné pásové vozidlo (Combat Vehicle Reconaissance – Tracked) Scorpion bylo vyvinuto koncem 60. let britskou firmou Alvis a od roku 1972 probíhala výroba, jež celkem dala asi 3500 kusů. Vozidla byla používána nejen britskou armádou, ale také exportována do řady zemí. Vozidlo bylo průběžně modernizováno, ať již se to týká motoru (původní zážehový byl nahrazen vznětovým), tak vybavení a výzbroje (montáž výkonnějšího kanónu). Vozidlo je zajímavé tím, že má konstrukci i pancíř z lehkých slitin a díky tomu hmotnost jen okolo 8300 kg. Na podvozku FV-101 vznikly i další prostředky – stíhač tanků Striker, obrněný transportér Spartan, ambulance Samaritan, velitelské vozidlo Sultan, vyprošťovací vozidlo Sampson a průzkumné vozidlo Scimitar.

Model

Jednou jsem se zas jen tak rozhlížel po modelářské prodejně a upoutala mě kresba zajímavého obrněného vozidla. Jevilo se tak nějak malé a proto jsem se na internetu pokusil najít podrobnosti. Pak jsem se podíval i na stránky výrobce stavebnice, vrátil jsem se do obchodu, podíval se do krabice a bylo rozhodnuto.

Krabička

Ukazuje stroj ve zbarvení britské armády, nicméně na kresbě jsou některé odlišnosti proti modelu nabízenému ve stavebnici. Hlavní odlišností (vysledovatelnou i na fotografiích) je montáž tří výmetnic zadýmovacích granátů v jedné řadě na každé straně, proti modelu se čtyřmi výmetnicemi ve dvou řadách na každé straně.

Pohled dovnitř

Na první pohled je stavebnice klasický shortrun, nicméně i díly, které se na první pohled zdály ne úplně čisté lze s přijatelným úsilím očistit. Ovšem naprosto mě nadchlo provedení pásů – jsou zhotoveny jako fotolept a promyšleným ohnutím získají na plasticitě. Zatím je to nejlepší provedení pásů jaké jsem viděl.

Stavba

Model se staví velmi příjemně, proti původnímu očekávání je třeba jen minimálně tmelit. Díly k sobě dobře lícují, podrobnosti jsou provedeny čistě a jemně. Jediným komplikovanějším celkem jsou hnací kladky – nálitky jsou co velikosti srovnatelné se zuby a na jedné straně se se zubem kryjí. Ale ani to není nepřekonatelná potíž.

Vyloženě mě nadchly pásy – jsou provedeny jako fotolept a složí se tak, že získají i vodicí zuby. Měl jsem z ohýbání trochu obavu – ohýbačky nemaje, čekal jsem potíže. Ale nakonec šlo vše hladce jen pinzetou a nožem. Prostě paráda. Pásy jsem po složení ohnul pinzetou podle kol a pak teprve barvil, délka pásů sedí – vložil jsem jen jeden volný článek.

Nicméně, zde bych rád zmínil jedinou část stavebnice, ke které mám výhrady, a tou je návod. Již v průběhu stavby se vyskytují drobné komplikace s přesným umístěním dílů (např. výmetnice zadýmovacích složí), případně s použitím alternativních dílů – jsou naznačeny alternativy, ale často není uveden klíč pro jejich volbu (např. díly 8 a 10). Také popis „Left or Right side“ u dílu 29 moc neporadí. Když ale dohledáte informace na fotografiích, ukáže se, že díly dobře pasují na svá místa.

Když o tom tak přemýšlím, doplnil jsem jen oka na předním čele korby, upravil cívku (díl 51) a navinul na ni drát, výfuk nahradil kouskem pájecího drátu a doplnil antény. Vše ostatní je ze stavebnice.

Zbarvení

Vybral jsem si nejpestřeji zbarvené vozidlo armády Nového Zélandu. A zde opět musím upozornit na nedostatky návodu, kde u vozidla kamuflovaného nepravidelnými poli barev není k dispozici ani druhý (pravý) bokorys, ale ani půdorys, takže tvar polí zprava a shora je otázkou fotografií, nebo „kvalifikovaného odhadu“. Rovněž popis barev není zcela bez chyb – Earth red by měla odpovídat odstínu FS30117 (nikoliv FS30177 jak je uvedeno v návodu). Také barva „Sand (Close to FS30277) or White“ není moc jednoznačně určená.

Takže: nejsvětlejší pískovou jsem namíchal z Humbrolek 34 (bílá) a 24 (žlutá), pískovou jsem vzal Humbrol 250, zemitou červenou jsem vzal Humbrol 119, černá je Humbrol 33. Obtisky jsou poměrně tenké, ale k usazení jsem musel použít vodičky Agama Tensol a Hypersol.
Poté jsem celý model přelakoval čirým lakem Humbrol 135 nejprve s příměsí černé (H33) a v druhé vrstvě pískové (H250). Pro sjednocení povrchu jsem použil čirý matný akrylový lak ModelMaster 4636, pak jsem model zaprášil pigmentem SD06 (tmavý prach od CMK) a znovu přelakoval lakem Model Master 4636. „Skla“ periskopů jsou naznačena barvou ModelMaster 1571E (Flat Green) a přelakována lesklým akrylovým lakem ModelMaster 4638.

Pásy jsem natřel šedozelenou Humbrol 31, zevnitř v místě pojezdu kol jsem je načernil tužkou tvrdosti 1, sem tam jsem proškrábnul barvu na kov a nalepil vteřinovým lepidlem.

PS

Podle zákona schválnosti – den poté, co jsem model dokončil, jsem na internetu objevil fotografie zprava a shora – a samozřejmě, barevná pole mají jiný tvar, a kromě toho jsou kiwi a vlajka na předním čele opačně (tj. na druhé straně než to mám já). Ale předělávat už to nebudu.

Fotogalerie