Stavebnice: AZ Model AZ7585
Doplňky: Seatbelts RAF late steel – Eduard SS587
Supermarine Seafang byl britský palubní stíhací letoun poháněný motorem Rolls-Royce Griffon, vzniklý v období krátce po druhé světové válce u společnosti Supermarine. Jednalo se o další vývoj slavného typu Spitfire a jeho následovníka Spiteful téže firmy.
Kořeny Seafanga sahají do roku 1944, kdy vzlétl předprototyp letounu Spiteful, sestavený z trupu Spitfire XIV a nově vyvinutého křídla s laminárním profilem. Na tomto základě byla stavěna ověřovací série Spiteful XIV, ale to již přišel konec války a původní objednávky byly stornovány. Firma Supermarine nabídla tuto konstrukci také námořnictvu, kdy Spiteful XIV RB520 byl vybaven přistávacím hákem. Následně měla být stavěna série Seafangů Mk.31, zamýšlená jako přechodový typ, vybavená přistávacím hákem a motorem Grifon 61. Jako definitivní měla být vyráběna verze Mk.32, s překonstruovaným trupem, kdy níže zavěšený motor zlepšoval výhled z kabiny, vybavená motorem Griffon 89 s protiběžnými třílistými vrtulemi a sklopnými konci křídla. Výkony Seafangu ovšem nebyly shledány natolik skvělými, aby se vyplatilo zastavit probíhající výrobu Seafiru Mk.46/47, navíc bylo jasné že budoucnost patří proudovým letounům. Nakonec byly postaveny jen dva prototypy a pět sériových strojů.
Stavebnice
Vypadá to, že stavebnice AZ Model je první vstřikovaná stavebnice Seafanga v měřítku 1:72, což z ní okamžitě činí předmět zájmu všech, které zajímají Spitfiry a jejich pozdní a návazné varianty. V krabičce jsou dva stromečky z světle šedého plastu, na nichž je zřejmé, že jde o shortrun, nicméně první dojem je velmi dobrý. Návod standardního provedení AZ Model obsahuje kromě kreseb k sestavení i čtyřpohledový nákres.
Stavba
Stavebnice nabízí provedení Seafang Mk.32, ale mezi díly je k dispozici i pětilistá vrtule Rotol, takže při troše snahy lze sestavit jak přechodný typ Mk.31, tak prototypy verze Mk.32. Již v této fázi je třeba si ujasnit, který stroj budete stavět a podle fotografií provést konkrétní detaily. Moje volba padla na prototyp VB895, načež jsem se jal hledat podklady na internetu. Ukázalo se, že tento letoun létal se zasklenými okénky prostoru kamer na bocích trupu za kabinou, které jsou na modelu naznačeny jen linkou, takže jsem je v příslušném místě vyvrtal a zasklil. Kokpit jsem použil jak je ve stavebnici, pouze jsem zjemnil knipl a doplnil pásy na sedačce z leptu Eduard. Nejvíce práce je s doplněním přepážky sacího kanálu ke kompresoru pod motorem, která ve stavebnici vůbec není. Po slepení polovin trupu následovalo lehké doplnění profilu horní části trupu těsně před přechodem do SOP, kde je trup příliš nízký, čímž vzniká vyboulení jeho horního obrysu, které, zdá se, nemá oporu ve skutečném tvaru letounu.
Křídlo obsahuje podvozkové šachty jako samostatné díly, které je dobré řádně vyzkoušet a dobrousit aby šlo slepit horní a dolní polovinu křídla. Podvozky jsou celkem obstojně vylisovány, jen návod mylně ukazuje použít hydraulické válce (díl 31) k otevírání menších krytů podvozku, když jejich správné umístění je shora mezi táhlo (díl 30) a dno podvozkové šachty, jedním koncem na střed táhla a druhým koncem na dno šachty směrem k trupu. To bohužel není jediný přehmat v návodu. Chladiče, umístěné pod oběma polovinami křídla, mají výrazně jiný rozměr než je nakresleno v návodu, a to nejen na kresbě, ukazující jejich montáž, ale i na čtyřpohledovém nákresu, takže je víceméně nemožné je podle návodu správně umístit. Dále, návod nabádá použít plastovou tyčinku o průměru 2 mm k vytvoření antény na hřbetě trupu – kterou jsem na žádné fotografii Seafanga neviděl. Navíc průměr 2 mm odpovídá 144 mm ve skutečnosti, takže by to byl spíš takový stožár. Totéž platí pro tyčku o průměru 2 mm, kterou máme použít k vytvoření Pitotovy trubice na křídle…
Zbarvení
Prototyp VB895 nesl zbarvení šedou Extra Dark Sea Grey na horních a šedozelenou Sky na spodních plochách. Jako barvu Sky jsem použil Humbrolku 90, jako Extra Dark Sea Grey přišla ModelMaster 1723 (Gunship Gray, FS 36118). A pak lesklý lak a – obtisky.
Obtisky jsou jednoznačně největším zklamáním z celé stavebnice, které tentokrát zastiňuje i ledabyle provedený návod k sestavení. Můj exemplář měl posunutý krycí lak, což jsem zjistil, až když se mi okraj první kokardy rozplynul pod rukama. Naštěstí jsem měl kde vzít náhradu, protože mi zbyla spousta znaků z dříve postavených Spitfirů. Druhý přehmat, který ale není technické povahy, je nedostatečná velikost sériového čísla VB895 na spodní plochu křídla. Z fotografií je zřejmé, že na spodní straně křídla je výsostný znak celý umístěn na sklopné části křídla a celou pevnou část od dělicí linie sklopné části až k podvozkové šachtě zabírá sériové číslo. Bohužel, číslo v obtiscích je menší zhruba o třetinu – tedy o hodně. Musel jsem to vyřešit vytištěním nových čísel na laserové tiskárně.
Fotogalerie
Supermarine Seafang F.Mk.32, VB895, 1946