Supermarine Attacker FB.2 (1:72)

Stavebnice: AZ Model AZ7599

Supermarine Attacker byl britský palubní jednomístný proudový stíhací letoun. Pro Fleet Air Arm ho vyvinula firma Supermarine. Jediným zahraničním provozovatelem letounu bylo letectvo Pákistánu. Poprvé vzlétl v červenci 1946, ale britské letectvo (RAF) o letoun nejevilo zájem. Firma Supermarine tedy prototyp upravila pro službu na letadlových lodích a královské námořnictvo, resp. FAA, letoun přijalo do výzbroje jako první proudový palubní stíhací letoun v historii FAA.

Attacker měl přímé křídlo s laminárním profilem, převzaté z vrtulového stíhacího letounu Supermarine Spiteful. Značně nepraktické bylo použití záďového zatahovacího podvozku, vedené snahou aby se z hlediska pilota letoun co nejvíce podobal předchozím pístovým typům. Výzbroj Attackeru tvořily čtyři 20mm kanóny, mimo to stroj mohl nést pumy či neřízené rakety na závěsnících pod křídlem. Letoun poháněl proudový motor Rolls-Royce Nene.

Letouny přicházely do výzbroje od srpna 1951, vyřazovány byly postupně do roku 1957, v Pakistánu sloužily de-navalizované stroje až do roku 1964.

(dle wikipedie)

Model

Attacker se svého modelového ztvárnění v měřítku 1:72 dočkal již v kitařském pravěku – stavebnici vydala firma Frog v roce 1968. Bohužel na dlouhou dobu to byla jediná stříkaná stavebnice v daném měřítku a ačkoliv je stále lisována a prodávána v různých přebalech, je poplatná svému věku a asi ji nelze považovat za nic víc než základ k rozsáhlé přestavbě. O to větší naděje jsem vkládal do nového modelu od AZ Model. Ačkoliv jde o shortrun, jsou jednotlivé díly poměrně čistě vylisovány. Povrch je sice trošku matnější než by bylo zdrávo, ale přeleštění hadříkem to vyřeší. Výrobce nabízí jako samostatné stavebnice varianty F.1 i FB.2, které se vizuálně liší hlavně rámováním krytu kabiny, a také prototyp s odlišnou SOP. Díly pro všechny varianty jsou na jednom stromečku, s vyjímkou čirého překrytu kabiny, který je vždy přiložen podle konkrétní varianty stavebnice. Kokpit včetně sedačky je ztvárněn jako resinový odlitek.

Stavba

Vzhledem k tomu, že jde doslova o pár dílků, měla by stavba jít rychle od ruky. Bohužel, již zkušební přiložení polovin trupu odhalilo rozdíl ve výšce obou polovin skoro milimetr. Částečně to jde řešit násilím, tj. prohnout poloviny trupu, částečně je třeba dobrousit, doleštit a dorýt zbroušené linky okolo spoje. Křídla se lepí na tupo, přičemž vznikne malá spára, kterou je lépe vyplnit kouskem plastu. Šachtu záďového podvozku a prostor pro zatažení přistávacího háku je třeba proříznout skrz a zarovnat hrany a pak doplnit dno. Hlavně kanónů vyžadují pečlivost a trpělivost při zástavbě do křídla, předpřipravené otvory příliš nesouhlasí jak co do velikosti, tak co do rozteče. Také jsem doplnil sondu na přídi a prutové antény pod trupem a pod křídlem.

Návod ke stavbě sice patří k těm lepším, které AZ Model vyprodukoval, ale i tak by snesl dotáhnout. Jednoho by třeba potěšila informace o úhlu vzepětí křídla a VOP, obzvlášť pokud se lepí na tupo. Také kryty hlavního podvozku se rozhodně nelepí tak, jak je ukázáno v návodu na obrázcích 7 a 8, tj. hranou na sebe, tuto pozici mají při zataženém podvozku. Fakt že kresby jsou univerzální pro všechny varianty a tedy v návodu najdete díly a nákresy, které zrovna ve vaší stavebnici nejsou, ani nebudu více komentovat.

Zbarvení

Stavebnice nabízí tři schémata zbarvení, všechna vyvedena barevně na spodní straně krabičky. Jedno provedení pakistánské, snad v barvě kovu či stříbrné – odkaz na barvu chybí, a dvě britská v kombinaci Dark Sea Gray a Sky. Obě britská zbarvení jsou pro letouny od jednotek dobrovolnických záloh (RNVR – Royal Navy Volunteer Reserve), takže komu by se zachtělo jako mně nějakého letounu od operační squadrony, musí si pomoci sám. Moje volba, letoun WP294, číslo 104/J, je, pokud se sériového čísla týká, řešitelná záměnou Z za P (mezi čísly WZ294 a WP302, která jsou ve stavebnici), číslo 104 a písmeno J je ze zbytků jiných obtisků. Obtiskový arch obsahuje i řadu popisek, nicméně jejich texty v návodu jsou tak nějak… nedokonalé. Třeba „Keep wheel all from intake while engine is brnning“ mělo zjevně být „Keep well away from intake while engine is running“ (něco jako „při běžícím motoru udržujte dostatečnou vzdálenost od vstupu vzduchu“). Na obtiscích, pokud lze přečíst, jsou omyly trošku jiné než v návodu, nicméně „keep wheel all“ je tam na 100%. Pokud jde o použité barvy, přidržel jsem se návodu, který říká Humbrol 90 jako Sky na spodní plochy, a Humbrol 164 jako Dark Sea Gray na horní plochy. Maska na kabinu je moje vlastní výroba.

Fotogalerie

Supermarine Attacker FB.2, WP294, 104/J, No. 800 NAS, HMS Eagle, 1952