Convair B-58A Hustler (1:144)

B-58A HustlerModel: Academy 4442

Famózní dvoumachový Hustler – bohužel přišel v době, kdy se velení US letectva rozhodlo víceméně zbavit bombardérů ve prospěch řízených střel. Jak chybné rozhodnutí to bylo dokazují jak tisíckrát modernizované více než padesátileté B-52, tak s ohromnými náklady nově vyvinutý B-1.

Model

Ačkoliv mám v kitníku dvaasedmdesátkrát zmenšeného Hustlera od Italeri, pořídil jsem za nějakých 130 Kč stočtyřiačtyřicetinu, u které jsem (oprávněně) předpokládal rychlou stavbu a malé nároky na prostor. Kromě toho poslední dobou dost ujíždím na dopravních letadlech a Hustler by se k nim dobře hodil.
Stavebnice obsahuje dva světle šedé rámečky plus jeden čirý. Obtisky umožňují postavit dva různé stroje (43rd. Bomb Wing z roku 1961 nebo 6592nd. Test Squadron z roku 1962).

Stavba

Jako mnohé 144-tiny, jde o stavebně velice jednoduchý model, nicméně s ohledem na měřítko velmi dobře vybavený. Model má negativní rytí paneláže, interiér posádky obsahuje záchranné kapsle, palubní desky jsou součástí obtisků, kryty prostorů posádky jsou oddělené (a čiré). Naprosto famózně jsou řešené podvozky, např. hlavní podvozek se skládá celkem z 13 dílů (kryty nepočítaje): noha, přední vzpěra, dvě boční vzpěry, vozík a 8 kol.
Model byl po kupě doslova za pár chvil a to i přes to, že např. motory se skládají každý ze čtyř částí. Jedinou úpravu jsem provedl propilováním a zasklením oken navigátora a zbraňového operátora, která jsou ve stavebnici řešena černým obtiskem. Překryty s vyjímkou pilota nemají průhledné části a proto je trochu zbytečné, že jsou z čiré hnoty, ale stalo se.
Z hlediska lícování jsem nenarazil na nic, co by nespravila trocha vteřinového lepidla, žádné větší broušení nebo jiné zádrhele, snad jen trochu více péče při dolícování podvěsu.

Zbarvení a označení

Z nabízených variant jsem si pochopitelně vybral „světlušku“ B-58A-10-CF S/N 59-2451, který získal 10. května 1961 Bleriot Trophy výkonem 1302,048 mph na okruhu 669 mil, 26. května 1961 ustavil nový rekord na trati New York – Paříž výkonem 3 hodiny 19 minut 51 vteřin a posléze byl zničen 3. června 1961 při pokusu o akrobacii v nízké výšce během předvádění na aerosalonu v Le Bourget u Paříže.
Model je natřen metalickou Humbrolkou 27002 (aluminium), některé panely jsou dle návodu a fotografií ztmaveny přimícháním 27003 (steel). Šedé panely na horní straně křídla jsou Humbrol 129, interiéry Humbrol 127. Po zaschnutí jsem aplikoval lesklý akrylový lak ModelMaster a dal se do obtisků.
Obtisky jsou pro mě jednoznačně nejslabší částí modelu. Obtisky bez bílého podtisku reagují na napínací vodičky skoro příliš, obtisky s bílým podtiskem naopak nereagují skoro vůbec a víceméně se mi nepovedlo je přimět k okopírování povrchu. Drobné vyosení bílého podtisku je proti tomu téměř maličkost.
Vzhledem k tomu, že Hustlery byly vysoce lesklé, aplikoval jsem ještě další vrstvu lesklého laku – a tím model dokončil.

Závěr

Velmi jednoduchá stavba, ale velké zklamání z obtisků. Na druhou stranu uvažuji o ještě jednom a přestavbě na TB-58 s obtisky vlastní výroby.

Fotogalerie