Boeing F/A-18F Super Hornet (1:144)

Doba čtení: 2 min.

P4120915

Model: Dragon 4610 (1:144)

Doplňky: obtisky Mark I Decals 14423 (USAF insignia current)

Letouny řady F/A-18E a F Super Hornet jsou dalším vývojovým stupněm původní konstrukce F/A-18A/B/C/D Hornet. Letoun je větší než jeho předchůdce, nese větší zásobu paliva a modernější vybavení. Od roku 1999 je přijat do výzbroje U.S. Navy. Kromě stíhací a stíhací-bombardovací verze, která nahradila letouny F-14 a A-6, existuje i varianta určená pro radioelektronický boj EA-18G Growler, nahrazující letouny EA-6B Prowler a ES-3 Viking. Stroje verzí E a F lze podvěšením soupravy pro přečerpávání paliva přeměnit na létající tankery, v této roli nahrazují letouny KA-6D.

V současné době slouží letouny verzí E a F společně s předchozí variantou F/A-18C/D, která převzala úderné úkoly, dříve zajišťované stroji A-7.

Model

V krabičce s víčkem je 48 dílů pro každý ze dvou modelů, odstříknutých ze světle šedého plastu. Panely jsou znázorněny jemnou negativní linkou, překryt kabiny je z jednoho kusu a je velmi tenký. Drobné díly jsou velmi detailní, model obsahuje i pilotní prostor se sedačkami a nikoliv pouze piloty jak je tomu u jiných stavebnic Dragon v tomto měřítku. Křídlo je dělené na pevnou a sklopnou část, takže lze postavit model v konfiguraci pro parkování v hangáru letadlové lodi. Perličkou je navíc přidaná příďová podvozková noha s maximálně zkráceným tlumičem, umožňující stavbu diorámy na téma start nebo přistání na letadlové lodi.

Stavba

Po zkušenostech s F/A-18F od Revellu jsem se tentokrát rozhodl pro vytažené vztlakové klapky a sklopené náběžné hrany, kteréžto atributy jsou typické pro letoun stojící s vypnutými motory. Z toho vyplynuly i potřebné úpravy: odřezal jsem oba díly klapek a nábežných hran na pevné i sklopné části křídla, odřezané kousky zbrousil a přilepil zpět ve vychýlené poloze. Také výškovku jsem přilepil ve vychýlené poloze. Sací kanály motorů je třeba zaslepit, do trysek motorů je třeba dodat svislou přepážku aby světlo neprosvítalo z jedné trysky do druhé. Naproti tomu, vlastní těleso trysky je hezky zpracované.

Podvěšená výzbroj je kombinací ze stavebnice a ze zásob: model nese tři přídavné nádrže, dvojici pum Paveway, dvojici raket Sparrow a na koncových obloucích dvojici raket Sidewinder verze L.

Zbarvení

Ve stavebnici jsou obsaženy obtisky na low-vis zbarvení, kteréžto se mi zdálo příliš fádní. Navíc jsem chtěl stroj od jednotky VFA-41, takže mi nezbylo než si obtisky vyrobit sám. Celý letoun je natřen dvěma odstíny šedé, návod ale doporučuje barvy, které jsou podle mne příliš tmavé a možná použitelné pro nový stroj, avšak nikoliv pro letoun vystavený již nějakou dobu provoznímu a povětrnostnímu opotřebení. Takže na spodní plochy jsem použil šedou Humbrol 129, do které jsem pro použití na horních plochách přidal trochu šedé Humbrol 127. Výsledkem je téměř neznatelný přechod mezi oběma šedými, který je viditelný na většině fotografií. Obtisky jsou mé vlastní výroby s vyjímkou výsostných znaků z archu Mark I. Decals. Největší problém nastal posléze s dosažením dostatečně matného povrchu. K jeho vytvoření jsem nakonec použil nástřik matným syntetickým lakem Revell 2.

Fotogalerie