Model: Trumpeter 01330
Vývoj probíhal od roku 1973 ve Skunk Works, první předprototyp (Have Blue demonstrátor) vzlétl v roce 1977 a první prototyp FSD-1 (později přeznačený na YF-117A) 18. června 1981. Po následujících čtyřech prototypech byl 20. dubna 1982 zalétán první sériový stroj. Ten však byl kvůli špatnému zapojení ocasních ploch zničen již při prvním letu. Roku 1983 byly první stroje zařazeny do výzbroje United States Air Force. Až do 10. listopadu 1988 USAF popírala existenci tohoto stroje a teprve 21. dubna 1990 byl na základně Nellis představen veřejnosti. Utajení bylo tak důkladné, že letounu nebylo přiděleno typové označení USAF a později, po odtajnění, bylo použito označení F-117 podle volacího znaku „117“, kterým se piloti hlásili v dobách utajeného provozu. Zajímavé je, že letoun je primárně určen k vedení přesných útoků proti pozemním cílům, takže by spíše měl nést označení A- a nikoliv F-, příslušející stíhacím letounům.
Kromě specifického hranatého tvaru se na výrazně snížené zjistitelnosti letounu podílejí i další opatření, jako např. materiály, použité při stavbě draku, absorbující přijímané radarové paprsky. Letoun není vybaven aktivním radiolokátorem, takže letoun neprozrazují vysílané radarové paprsky. Pohonné jednotky nejsou vybaveny přídavným spalováním, což snižuje tepelnou a zvukovou stopu letounu. Výzbroj je ukrytá ve vnitřních prostorech, namísto zavěšená pod křídly a nenarušuje tak radarový profil letounu. Vstupy vzduchu mají klínový tvar a zabraňují dopadu radarových paprsků na lopatky dmychadel pohonných jednotek, úzké štěrbinové výstupní trysky míchají horké výstupní plyny s okolním studeným vzduchem.
Letoun F-117 se stal hvězdou války v Zálivu v roce 1991, kde dokázal zcela nepozorovaně přiletět nad cíl a velmi přesně zasáhnout. V březnu 1999 byl jeden letoun tohoto typu sestřelen raketou protivzdušné obrany nad bývalou Jugoslávií, hlavně díky fatálnímu porušení pravidel pro vedení skrytých operací, kdy letouny F-117 prolétávaly po řadu dní ve stejnou dobu po stejné trati.
V roce 2006 bylo rozhodnuto o postupném vyřazování tohoto letadla z výzbroje v následujících letech. Ke konci tohoto roku byly rozpuštěny letky určené k výcviku a k operačnímu nasazení F-117. 12. března 2007 bylo přelétnuto prvních 6 kusů na základnu Tonopah ve státě Nevada k dlouhodobému uskladnění. Letouny F-117 neprošly klasickým procesem likvidace z důvodu utajení některých konstrukčních částí a použitých technologií. Proces ukončení provozu F-117 byl dokončen podle plánu v říjnu roku 2008.
(s využitím cs.wikipedia.org)
Model
V krabičce obvyklého provedení a designu se skrývá přiměřeně dílů, které, na rozdíl od karikatury vyráběné Revellem, velmi dobře souhlasí s výkresy. Jediné co chybí je slušnější kokpit. A samozřejmě obtisky, které jsou bohužel v provedení obvyklém pro tuto sérii modelů Trumpeter, tedy rozměrově celkem v pořádku, ale barevně naprosto mimo, v tomto případě světle modré, místo světle šedé.
Stavba
Do modelu jsem vestavěl kokpit ze stavebnice Revell a to včetně sedačky a obtisku palubní desky. Je třeba upravit tloušťku spodní plochy křídla v místě dosedacích ploch s horní polovinou. Rovněž dolícování dvěří pumovnic není zdela bez chybičky a to ani v případě jejich otevření. Také je vhodné upravit závěsníky v pumovnici aby lépe odpovídaly skutečnosti, naproti tomu, pumy GBU-27, vyvinuté přímo pro F-117, se zdají být v pořádku. Hlavní nedostatek stavebnice, tedy chybějící ozubení na překrytu kabiny, je v daném měřítku nejspíš těžko napravitelný a tedy jsem překryt kabiny nechal jak je. Mřížky na vstupech vzduchu k motorům jsem znázornil pomocí síťoviny.
Zbarvení
Vzhledem k nepoužitelným obtiskům ve stavebnici jsem si musel vyrobit nové. Nemaje možnost tisknout bílou barvu, udělal jsem obtisky jako negativní, tj. do černé plochy jsem vyzvořil znaky a označení, celý model přetřel světle šedou Humbrol 127, nanesl obtisky a pak opatrně natřel černou Humbrol 33 tak, abych obtisky nepřetřel. Nakonec přišla už jen vrstva matného laku.
Fotogalerie