SAAB JAS-39C Gripen (1:144)

JAS-39C

Model: model-cz MCZ14401 (ex MiniHobbyModels 80425)

Obtisky: Mark I. dozen set MKD144012

V roce 1979 začalo švédské ministerstvo obrany hledat nový víceúčelový letoun, schopný stíhacích, bitevních a průzkumných misí, který by mohl nahradit zastarávající Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen. Vývoj byl zadán společnosti SAAB, přičemž byla provedena srovnávací studie amerických letounů F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet a Northrop F-20 Tigershark. Z několika návrhů byl jako nejvhodnější vybrán lehký jednomotorový jednomístný inherentně nestabilní středoplošník, vybavený technologií fly-by-wire. Jako motor byl zvolen Volvo-Flygmotor RM12, který byl licenční verzí General Electric F404-400. První koncept byl hotov roku 1981, roku 1984 začalo testování podsystémů a neletuschopný model byl dokončen roku 1986. Pojížděcí zkoušky byly zahájeny k příležitosti 50. výročí společnosti Saab 26. dubna 1987 a první prototyp vzlétl 9. prosince 1988. Při dalších testech se projevily potíže s letovou stabilitou a systémem fly-by-wire, které 2. února 1989 vyústily v nehodu při přistání na letišti v Linköpingu. Problémy byly důvodem pro rozsáhlé softwarové úpravy, testované na letounu Lockheed NT-33A, po jejichž ukončení vzlétl 4. května 1990 druhý z celkových 5 vyrobených prototypů Gripenu. Další zpoždění vývoje způsobila 8. srpna 1993 nehoda při leteckém dni ve Stockholmu.

Letectvo Armády České republiky provozuje od roku 2005 dvanáct kusů jednomístných JAS-39C a dva dvoumístné JAS-39D. Pronájem, původně sjednaný do roku 2015, byl prodloužen do roku 2027.

(dle Wikipedie)

Model

Krabička z tuhého kartonu, opatřená nepříliš zdařilou fotografií stroje z inventáře českého letectva, obsahuje díly stavebnice MiniHobbyModels včetně původního obtiskového archu, nový návod a obtiskový aršík pro všechny stroje českého letectva. Díly mají negativní paneláž, která  je ale příliš mělká a široká. Obtisky na české stroje obsahují sadu číslic a výsostné znaky a jsou podle mého názoru příliš tmavé a výsostné znaky slité. Nu ale což, lepší model stejně zatím není k dostání.

Stavba

Úvodní rozporuplný dojem z modelu vzal zcela za své s prvním přiložením na výkres. Model je v přední části kratší o 4 mm, trysce motoru chybí 5 mm délky. Svislá ocasní plocha je celkově malá, kachní plochy mají nesprávný půdorysný tvar, křídlo má příliš malé zalomení na náběžné hraně, sací kanály motoru jsou krátké, překryt kabiny má naprosto chybný tvar i umístění. Jednu chvíli jsem uvažoval o tom, že model věnuji jako hračku, ale nakonec zvítězila touha mít kompletní řadu stíhacích strojů provozovaných československým a českým letectvem.

Jednotlivé úpravy nebudu příliš rozebírat, snad stačí když řeknu, že co je na fotografiích nenatřeného modelu světlé jsem musel přidat, dotmelit a dobrousit, abych alespoň pro zběžný pohled navodil dojem Gripenu. Původně jsem uvažoval i o nákupu druhého modelu a jeho přestavbě na dvoumístnou variantu, ale přinejmenším na chvíli si od této stavebnice dám odstup.

Zbarvení

Vzhledem ke kvalitě obtisků ve stavebnici jsem pořídil publikaci z řady Dozen Set od vydavatelství Mark I., která kromě řady fotografií obsahuje i obtiskový aršík. Z nabízených variant jsem zvolil tygří stroj 9237. Spodní plochy a část přídě je natřená Humbrolkou 147, horní plochy jsou šedé Humbrol 127. Obtisky Mark I. jsou o dva řády lepší než ty ze stavebnice, pracuje se s nimi dobře a dokonce i obtisk tygra přes celou SOP se mi povedlo umístit bez potíží. Na závěr přišel matný lak.

Závěr

Poslední dobou již závěrečné hodnocení nepíšu, ale tady musím udělat výjimku. Stavebnice je jedním slovem strašná a výsledek neodpovídá úsilí, které jsem do modelu vložil. Řadu dílů, které jsem pracně upravoval (např. kachní plochy) by se vyplatilo vyrobit celé znovu – s polovičním úsilím. Stavba mne vůbec netěšila, model vznikal i přes malé měřítko velmi, velmi pomalu a rozhodně není ozdobou mé sbírky.

Fotogalerie