Messerschmitt Bf 109E-4 (1:72)

Stavebnice: Airfix A01008

Doplňky: lept Eduard SS164, maska Eduard CX331, maska AML M73008, obtisky HR model HRD7211

Koncem roku 1938 byla zahájena sériová výroba letounu Bf 109E. Od svých předchůdců se lišil zejména motorem Daimler Benz DB601A, který měl oproti dříve používanému JUMO 210 výkon vyšší o 220 kW. Vyšší výkon s sebou nesl vyšší nároky na chlazení, což vedlo k první rozsáhlejší úpravě řady Bf 109, kdy chladič, dříve umístěný pod motorem, byl přesunut pod křídlo. To si vyžádalo poměrně rozsáhlou rekonstrukci křídla i přídě trupu. Verze E-4 byla vyzbrojena 2 kulomety MG 17 nad motorem a dvěma kanóny MG-FF/M v náběžné hraně křídla. Od předchozí E-3 se na pohled lišila novým, hranatějším a lépe pancéřovaným překrytem kabiny, který ovšem byl zpětně montován i na předchozí variantu. Celkem bylo vyrobeno 561 kusů v provedení E-4.

V letech 1942 až 1943 zakoupila pro Slovenské vzdušné zbraně Slovenská republika v Německu 30 strojů Bf 109, z toho 20 verze E-2, E-3, E-4 a E-7. Devět z nich bylo nasazeno na východní frontě. Šlo o repasované letouny různých verzí a různého stavu.

(podle wikipedie)

Model

V krabičce najdeme dva rámečky ze světle šedého plastu, obsahující 46 dílů, a jeden čirý se 3 díly. Obtiskový aršík obsahuje označení pro jeden letoun. Jednotlivé díly jsou čisté, jemně detailní. Panely potahu jsou vyznačeny negativní linkou, která je poněkud hrubší než u výrobků zejména japonských firem. Překryt kabiny je ze tří kusů, takže nebude problém s případným otevřením kabiny. Model má horní kryt motoru jako samostatný díl a na přídi trupu je znázorněn reliéf motoru DB601, takže kdo chce, může si pohrát s jeho vylepšením a kapotu nechat sejmutou. Obtisky jsou přesně vytištěné, aršík obsahuje i nejviditelnějí instruktážní nápisy.

Stavba

Interiér kabiny je poměrně detailní, přesto jsem přidal díly z leptu Eduard SS164. Na sedačku jsem doplnil poutací pásy. Stavba modelu jde rychle kupředu, stavebnice je zcela bez záludností a slabých míst. Model do vitrínky lze bez problému postavit přímo z krabičky.

Zbarvení

Letoun „bílá 1“ se znaky SVZ by neměl být problémem vzhledem k dostupnosti obtisků firmy HR decal. Trošku potíž jsem měl s odstíny kamuflážních barev, kdy návod k obtiskům i další zdroje uvádějí kombinaci barev RLM 74 (šedozelená) a RLM 75 (šedofialová) na horních plochách a RLM 76 (světle šedomodrá) na spodních a bočních plochách. Můj dojem z fotografií je, že kontrast mezi světlou a tmavou kamuflážní barvou je přinejmenším na některých letounech příliš výrazný než aby to mohly být odstíny RLM 74 a RLM 75, takže nakonec jsem se rozhodl použít kombinaci zelené (RLM 71) a šedozelené (RLM 02) na horních plochách a světle modrou (RLM 65) na spodní a boční plochy.

Myslel jsem, že použiju masky kamufláže od AML, ale ukázalo se, že tvar masek předpokládá nejprve nástřík tmavší kamuflážní barvou, poté zamaskování a nakonec nástřik světlejším odstínem, přičemž já preferuji postup přesně opačný. Takže jsem použil pouze masku na trup, kde ale byla velmi užitečná.

Obtisky HR Decal mi přišly dost prkenné, rozhodně se jim moc nechtělo kopírovat detaily povrchu. Nakonec jsem to jakž-takž přepral Hypersolem od Agamy.

Fotogalerie

Messerschmitt Bf 109E-4, „bílá 1“, 13. (slow.)/JG 52, Piešťany, 1942, pilot stotník Ondrej Ďumbala