Messerschmitt Bf 109G-14 (1:72)

Stavebnice: Academy 12454

Doplňky: masky Eduard CX172, lept Eduard SS263

Letoun Bf 109 ve verzi G-14 se poprvé objevil nad invazní frontou nad Francií v červenci 1944. S touto verzí byl učiněn pokus standardizovat a unifikovat stále rostoucí počet verzí a variant, které přinášely problémy jak při výrobě, tak při provozu, což bylo něco, co si Německo s postupem války nemohlo dovolit. Verze G-14 měla být v zásadě totožná s verzí G-6, s uplatněním všech průběžných změn a vylepšení. Tento pokus však selhal, neboť letouny byly vyráběny na stejných linkách a stejnými postupy jako G-6. Z vnějšího pohledu se G-14 a G-6 prakticky neliší, do G-14 byly později montovány pokročilejší varianty motoru (DB-605ASM) se vstřikováním metanolu do válců.

Model

Stavebnice firmy Academy se stále prodává v několika obalech, představujících verze G-6 i G-14. Uvnitř se nachází tři rámečky ze světle šedého plastu a jeden čirý; rámeček A, obsahující trup a vrtuli je alternativní mezi jednotlivými stavebnicemi. Verze G-14 ze stavebnice se vyznačuje vyšší SOP pozdějšího provedení, kterou byly také některé letouny vybavovány.

Obtisky nabízejí dvě varianty: letoun v zimní kamufláži od JG 53 (sic!), který počátkem roku 1945 pilotoval Erich Hartmann, nebo obvyklejší šedo-šedou od jednotky JG 11 z jara 1945.

Stavba

Když už jsem se pustil do pozdních stodevítek, myslel jsem, že tohle bude rychlé vítězství. Přidat do krabičky masky a lepty, trošku zatřepat a vypadne hotový model. Avšak bohužel, tak jednoduché to zas nebylo.

První co mne upoutalo, byl zvláštní tvar přídě. Pořád jsem tomu nemohl přijít na kloub, až jsem trup přeměřil a zjistil, že mu od kokpitu k vrtuli chybí skoro 2 mm. Pak jsem identifikoval i další problém, a to na opačném konci. Směrovka je sice oddělena od kýlovky rovnou čarou, naznačující pozdější provedení, ale celkové rozměry a tvar odpovídají původnímu oblejšímu provedení s rohovým vyvážením. Co s tím? Opravovat, nebo nechat? Naštěstí ve stavebnicích stodevítek od AZ Model, resp. nových Kovozávodů, bývá spousta dílů navíc. V případě mé Bf 109K tam dokonce byly navíc obě poloviny trupu Bf 109G – které pro stavbu verze K nepoužiju. Takže jsem se rozhodl naroubovat trup od AZ na křídlo Academy. Ku podivu to šlo celkem hladce – na obrázcích světlejší je Academy.

Další stavba už pak probíhala celkem hladce, s využitím některých dílů z Bf 109K od AZ Model.

Zbarvení

Člověk si říká, že o stodevítce už bylo napsáno tolik, že najít nějaké zajímavé zbarvení nebude problém. Avšak najít něco, co je i podloženo více než jen kvalifikovaným odhadem autora, už tak jednoduché není. Takže po velkém hledání jsem se nakonec rozhodl pro osobní letoun Ericha Hartmanna ve standardní kamufláži roku 1944.

Spodní plochy jsou šedomodré RLM76 (ModelMaster 2086), horní plochy jsou šedozelené RLM74 (ModelMaster 2084) a šedofialové RLM75 (ModelMaster 2085). Na boky trupu jsem nastříkal skvrny RLM74 a RLM75. Žluté konce křídel a pruh na trupu jsou nastříkány namíchanou žluto-oranžovou. Tulipán na přídi je poskládaný z obtiskového papíru bílé a černé barvy. Na jednotlivé lístky bílé barvy jsem po zaschnutí a vypnutí Tensolem nanesl lístky černé. Obtisky Academy, které obsahují bílou barvu, jsou již tradičně prkenné, takže jsou nakonec jen na spodní ploše křídla. Na trupu a horní ploše křídla jsou obtisky z Revellovy G-10, které mi zbyly po stavbě S-99, číslice je upravená z aršíku americký bílých písmen (z písmena „V“). Svastika je ze specializovaného aršíku.

Fotogalerie

4./JG 52, pilot Erich Hartmann, letiště Csör, Maďarsko, říjen 1944