Mitsubishi T-2 (1:72)

T-2Stavebnice: Hasegawa C4

Japonský cvičný letoun Mitsubishi T-2 se na první pohled podobá britskému Jaguaru a je poháněn i stejnými motory vyráběnými v Japonsku v licenci. Zde však ale veškerá podobnost končí, jde o původní japonskou konstrukci. Stroje T-2 přišly do služby u JSDAF v roce 1975, vyřazovány byly od roku 2003 do roku 2006, kdy jejich roli převzal letoun Kawasaki T-4.

Model

Vzhledem k tomu, že předloha modelu je japonské konstrukce a výroby a sloužila výhradně v japonském letectvu (JSDAF), asi nelze očekávat, že by model ztvárnil někdo jiný než některý z japonských výrobců. Celkem pochopitelně se tohoto úkolu ujala Hasegawa a zhostila se jej velmi dobře.

Uvnitř krabice se nachází 73 dílů, na pohled velmi jemných, byť s pozitivním naznačením paneláže. Model nabízí dělený překryt kabiny a otevřené brzdící štíty pod trupem. K dispozici jsou zbarvení tří různých jednotek JSDAF, ale dohromady jde o pět různých strojů lišících se číslem, případně barvou doplňků. Návod je přehledný, s průběžnými odkazy na barvení, jedinou výhradu mám k lehce zažloutlé bílé barvě obtisků.

Stavba

Stavba modelu je velmi snadnou záležitostí, i bez úprav je možno postavit hezký model. Jediná mnou provedená úprava spočívá v doplnění poutacích pásů na sedačky pilotů. Jinak ke stavbě skutečně není co dodat, vše lícuje jak má a to dokonce i obtisky palubních desek a jednotlivé díly průhledného překrytu kabiny. Při pečlivé stavbě se obejdete bez tmelu, mě se to nepovedlo a tak jsem trochu tmelil na vstupních kanálech k motorům, což je také jediné místo hodné zvýšené pozornosti.

Zbarvení a označení

Celý letoun jsem natřel šedou Humbrol 127, po zaschnutí následovala vrstva čirého lesklého akrylového laku ModelMaster. K usazení obtisků jsem použil Adhesol od Agamy, k jejich vypnutí Hypersol od téhož výrobce – a znovu jsem si naběhl, nedbaje mizerné zkušenosti ze stavby Delta Dartu. Naštěstí jsem to tentokrát rozchodil lépe a nakonec vše dobře dopadlo. Pak následovala vrstva matného laku ModelMaster a patina olejovými barvami a nakonec ještě jedna vrstva matného laku.

Závěr

Za velice rozumný peníz velmi dobrá stavebnice, které do dnešních standardů chybí pouze negativní rytí, přičemž co do tvarové přesnosti a lícování leckterou moderní stavebnici předčí.

Fotogalerie