Stavebnice: Airfix A02065
Doplňky: Spitfire PR.XI Cameras / QuickBoost 72235
Nejrozšířenější fotoprůzkumná varianta Spitfiru s motorem Merlin vznikla na základě projektované verze Mk.VIII. PR.XI nebyla vybavena přetlakovou kabinou, ale měla oblý a nepancéřovaný čelní štítek kabiny. Celkem bylo od listopadu 1942 do prosince 1944 vyrobeno 471 kusů verze Mk.XI.
Model
Maje ve sbírce čerstvý Spitfire PR.XIX, rozhodl jsem se opatřit si nějakým způsobem také PR.XI a to pokud možno v PRU Pink. První volbou samozřejmě byl model od MPM, ale po prohlídce jsem usoudil, že už jsem moc líný na přerývání celého modelu, což by zejména na křídle bylo více než nutné. A tak jsem se rozhodnul pro méně tradiční cestu a to přestavbu Mk.IX od Airfixu. Za tím účelem jsem si vypomohl doplňky od QuickBoostu.
Stavba
Stavba jako vždy začíná sestavením kokpitu. Kupodivu není až tak detailní jako u výše zmíněného PR.XIX, takže jsem v podstatě vytvořil nový z profilů a kousků plastových destiček. Vzhledem k tomu, že kabina zůstane zavřená, mohl jsem si práci ušetřit, protože stejně mnoho vidět nebude – na to jsem ale přišel až když to bylo hotovo.
Než kokpit zaschnul, slepil jsem obě poloviny trupu, protože po odstranění usazovacích ploch půjde kokpit vlepit zespodu. Pod přední částí trupu jsem natmelil bouli ukrývající zvětšenou olejovou nádrž, v zadní části trupu jsem připravil šachtu pro zatažitelnou ostruhu. Původní oblou směrovku jsem nahradil špičatou z Mk.IX od Kovozávodů.
Na křídlech je třeba zatmelit spoustu panelů, odstranit boule nad kanóny a zaslepit otvory pro kanóny. Vše je dostatečně podrobně uvedeno v návodu k doplňkové sadě od QuickBoostu, boule kryjící palivová čerpadla jsou součástí sady.
Kryt pilotního prostoru jsem vylisoval přes kryt z PR.XIX a lehce dopasoval. Okénka kamer jsou součásti doplňkové sady, takže jen vyvrtat příslušné otvory a vlepit.
Hlavní díly stavebnice velice dobře lícují, snad jen na spáru mezi horní polovinou křídel a trupem je třeba dát pozor. Také detaily jsou přiměřeně jemné, někomu může vadit provedení podvozkových noh vcelku s kryty stejně jako u PR.XIX, ale citlivým barvením lze dosáhnout dobrého výsledku. Podvozkové šachty by asi snesly přidat nějaké detaily. Přidal jsem vstup vzduchu na pravém motorovém krytu, rovněž ze sady QuickBoost.
Vrtuli jsem našel ve vrakovišti po starším Spitfiru Mk.IX od Kovozávodů, protože ta z modelu mi přišla s příliš štíhlými vrtulovými listy.
Zbarvení a označení
Růžová barva je namíchána z bílé Humbrol 34 a kapičky červené Humbrol 60. Aplikoval jsem celkem tři vrstvy než jsem byl s podobou spokojen – a znovu ocenil poněkud hrubší rytí stavebnice. Obtisky jsou ze zbytků s vyjímkou invazních pruhů pod trupem a popisek, které jsou z aršíku přiloženého k modelu.
Patinoval jsem jen velmi jemně, jen trochu očouzený trup za výfuky, lehce ušpiněné křídlo za podvozkovými šachtami a křídlo v pochozích zónách počmárané od bot – vše černou pastelkou. Nakonec akrylový matný lak Vallejo.
Závěr
S relativně malým úsilím zajímavý model.
Fotogalerie